۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۴۹
کد خبر: 83304211
T T
۰ نفر
فيلمبرداران سينماي ايران خودشان را به استاندارد دنيا رسانده اند

مشهد- ايرنا- يك فيلمبردار پيشكسوت سينماي ايران گفت: فيلمبرداران سينماي ايران خودشان را به سطح استاندارد دنيا رسانده اند ولي قسمتهاي ديگر سينما در اين به روز رساني دچار كاستيهايي هستند.

محمود كلاري شامگاه يكشنبه در كارگاه آموزشي كانون فيلم و عكس دانشگاه فردوسي مشهد افزود: پايه سينما، عكاسي است و براي رسيدن به تصوير خوب تمرين زياد لازم است و شايد عذاب آور هم باشد ولي وقتي به پختگي رسيديد بسيار لذت بخش خواهد بود.
وي با بيان اين كه عكاسي وسيله اي آرامش بخش است تا انسان درون خود را كشف كند اضافه كرد: يكي از دوستانم مي گفت من به هيچ كس در سينما و عكاسي حسودي نكرده ام ولي وقتي تصاوير نصرالله كسرائيان از كوه دماوند را ديدم كه چه كشف و شهود عكاسانه اي در خود دارد به او حسودي ام شد.
اين پيشكسوت فيلمبرداري گفت: وظيفه يك فيلمبردار درك عميق، دقيق و داشتن تصوير ذهني نسبت به فيلمنامه است و فيلمبردار براي رسيدن به اين جايگاه بايد خود را به عناصري مجهز كند كه درك بهتري از فضاي فيلم و فيلمنامه داشته باشد.
كلاري افزود: لازم است براي رسيدن به اين جايگاه و ساخت ذهن بصري از ابزار عكاسي استفاده شود.
وي با اشاره به اهميت فيلمبرداري در سينما اظهار كرد: گاهي بعضي از كارگردانها براي پيدا كردن فيلمبردار مناسب كار خود مدتها منتظر مي مانند و با هر فيلمبرداري فيلم خود را به پايان نمي برند.
اين پيشكسوت فيلمبرداري سينماي ايران گفت: با امكان فيلمبرداري و تصوير برداري ديجيتال، كار ساخت فيلم راحت تر شده است ولي گاهي دلم براي فيلم برداري با نگاتيو تنگ مي شود.
كلاري افزود: با استفاده از دوربينهاي ديجيتال زمان تصويربرداري كمتر شده است كه باعث كاهش هزينه توليد در سينماست همچنين كارگردان فيلم در زمان برداشت فيلم مي تواند نتيجه را مشاهده كرده و براي برداشت مجدد تصميم گري كند.
وي ادامه داد: در سينماي ايران اين امكان به راحت طلبي نزديك شده است و ديگر دقت كافي كه در زمان فيلمبرداري با نگاتيو رخ مي داد رخ نمي دهد به همين علت دلم براي آن دقت كه در فيلمبرداري نگاتيو وجود داشت تنگ مي شود.
پيشكسوت فيلمبرداري سينماي ايران گفت: در سينماي جهان از اين امكان براي وارد كردن جلوه هاي سينمايي استفاده مي شود تا فضا سازيهايي كه در زمان فيلم برداري ممكن نيست به آن اضافه شود ولي در سينماي ايران براي اصلاح ايرادات در زمان كار استفاده مي شود.
كلاري افزود: 'حكايت تنهايي آدم' اولين نمايشگاه عكس من بود كه در سال 1355 و با كمك كاوه گلستان برگزار شد و قصد دارم در سال كنوني نمايشگاه عكسي با بيش از 300 عكس از كارهاي سابق خودم برگزار كنم.
محمود كلاري فعاليت هنري خود را با عكاسي آغاز كرد و تاكنون فيلمبرداري بيش از 100 عنوان فيلم را در كارنامه خود به ثبت رسانده است.
او با كارگردانان شاخصي چون داريوش مهرجويي، عباس كيارستمي و بهمن فرمان آرا همكاري داشته است.
همچنين اين هنرمند به عنوان كارگردان، فيلمهاي 'ابر و آفتاب' و ' رقص با رويا' را نيز كارگرداني كرده است.
او تاكنون چهار بار سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر را از آن خود كرده است.
1922/2030