۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبر: 83304367
T T
۰ نفر

روزه داران در وعده سحري مواد غذايي پرفيبر بخورند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبر: 83304367
روزه داران در وعده سحري مواد غذايي پرفيبر بخورند

تهران - ايرنا- يك متخصص تغذيه گفت: روزه داران در وعده سحري از مواد غذايي پرفيبر مثل ميوه ها و سبزي ها استفاده كنند زيرا مواد غذايي پرفبير آب زيادي درخود جذب مي كنند و بدن مي تواند آن را به آهستگي جذب كند واحساس تشنگي ديرتر عارض مي شود.

فاطمه حسيني روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ايرنا افزود: مطالعات متعدد نقش موثر روزه داري را در بهبود بيماري هاي مختلف نشان داده و در بسياري از بيماري هايي كه عادات غلط غذايي، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داري مفيد است.
وي گفت: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن براي مبتلايان به چربي خون بالا بسيار مفيد است و ميزان چربي هاي نامطلوب موجود در خون را تنظيم مي كند و موجب افزايش ميزان چربي هاي مفيد خون مي شود.
حسيني ادامه داد: بسياري از روزه داران فكر مي كنند هنگام سحر بايد غذاهاي پرچربي و پركالري بخورند كه در طول روز احساس گرسنگي نكنند، در حالي كه مصرف موادغذايي پرچربي موجب تشنگي شديد و كم آبي بدن مي شود.
وي اضافه كرد: مصرف آب به مقدار زياد در وعده سحري و بين غذا توصيه نمي شود چون موجب رقيق شدن شيره معده و آنزيم هاي گوارشي شده وروند هضم غذا مختل مي شود.

* چاي زياد ننوشيد
حسيني با بيان اينكه افراد از نوشيدن بيش از اندازه چاي در وعده سحري پرهيز كنند، گفت: چاي باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد مي شود.
وي افزود: برخلاف تصور برخي افراد، روزه بدون سحري نه تنها موجب كاهش وزن نمي شود بلكه به دليل افت شديد قند خون در طي روز موجب مي شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمايل بيشتري براي خوردن غذاهاي شيرين و چرب پيدا كند و منجر به اضافه وزن و چاقي مي شود.
وي با اشاره به اينكه مصرف مواد غذايي شيرين در وعده سحري توصيه نمي شود،افزود: مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون مي شوند و مصرف اين مواد در وعده سحري موجب مي شود شخص زودتر گرسنه شود.
حسيني اضافه كرد: از آن جا كه ميوه ها نيز حاوي قندهاي ساده هستند، توصيه مي شود در وعده سحري كمتر مصرف شوند، انواع ميوه را كه حاوي ويتامين ها واملاح معدني بوده و بسيار مفيد براي سلامت بدن است و بايد در وعده افطار و يا در فاصله افطار تا سحر مصرف كرد.

*ليموش بخوريد
اين متخصص تغذيه با بيان اينكه روزه داران براي كاهش تشنگي مي توانند از ليمو ترش و سبزي خوردن و سالاد در وعده سحري استفاده كنند، گفت: در هنگام سحر از خوردن غذاهاي خشك مانند كوكوسيب زميني، كوكوسبزي، كتلت، انواع كباب و همچنين از مصرف زولبيا، حلواهاي شيرين و چرب، غذاهايي كه با ادويه جات زياد تهيه مي شوند، سس مايونز، خامه، سوسيس، كالباس و ديگر غذاهاي آماده به دليل ايجاد تشنگي خودداري كنند.

*چاي زياد نخوريد
به گفته حسيني، روزه داران از خوردن چاي زياد و پررنگ و قهوه در هنگام سحر خودداري كنند، زيرا باعث دفع ادرار زياد و موجب تشنگي در طول روز مي شوند.
وي افزود: مهم‌ ترين زمان براي نوشيدن آب كافي يك ساعت بعد از افطار تا نيم ‌ساعت قبل از سحري است، مصرف ميوه مثل هندوانه، خربزه، طالبي و آبميوه تازه يا شربت هاي كم شيرين حاوي خاك شير و تخم شربتي در فاصله افطار تا سحر از تشنگي در طول روز جلوگيري مي‌كند و همچنين براي جبران كمبود ميزان آب و املاح بدن در ماه رمضان مي‌توان از مقداري سوپ يا آش ساده هنگام افطار استفاده كرد.
حسيني اظهار داشت: از غلات و حبوبـات به ميزان دلخواه در تركيبات غذايي سحري براي جلوگيري از افت قند خون در طول روزه داري و يبوست استفاده و در وعده سحري مقدار مناسبي سبزي هاي مختلف مصرف شود.
وي افزود: سبزي ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تامين ويتامين ها و املاح مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي كنند.
اجتمام*9022*9105