۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵
کد خبر: 83304686
T T
۰ نفر

شوق رمضان در چین

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۵
کد خبر: 83304686
شوق رمضان در چین

پكن - ایرنا - با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان حال و هوای خاصی در زندگی مسلمانان چین مشاهده می شود و آنان چه قبل از شروع این ماه و چه در طول ماه مبارك رمضان، آیین های خاصی برای خود دارند.

به گزارش ایرنا، مسلمانان این كشور ضمن برگزاری عبادات و فعالیت های مذهبی خود، از مسجد به عنوان اصلی ترین كانون این فعالیت ها و گردهمایی ها بهره می‌گیرند.
در سراسر مناطق چین از پكن پایتخت این كشور گرفته تا مناطق دور دست از جمله استان های شمالی، شمال غربی و نواحی جنوبی، مسلمانان در این ماه نماز خود را در كنار دیگر فعالیت های مذهبی در مساجد برگزار می كنند.
بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، حدود 23 میلیون نفر از جمعیت یك میلیارد و 400 میلیون نفری چین مسلمان هستند كه در نقاط مختلف این كشور پهناور پراكنده هستند و آنان نیز همانند سایر مسلمانان دنیا با برگزاری آداب و رسوم خاص خود، آیین های این ماه را هر چه باشكوه تر برگزار كنند.
بر اساس آمارهای غیر رسمی، تعداد مسلمانان كشور چین تا 50 میلیون نیز اعلام شده است.
یكی از رسم های مسلمانان چین در این ماه پرفضیلت حضور در مساجد و دادن نذورات و به جای آوردن نماز در این اماكن مقدس است.
روحانیون، علما و امامان جماعت در روزهای ماه مبارك رمضان بیشتر از هر زمان دیگری در مساجد احكام و مسائل دینی را برای مسلمانان تشریح می كنند.
به غیر از برگزاری این مراسم، افطاری دادن و افطاری خوردن در مساجد هم در میان قومیت های مسلمان چین جذابیت های خاص خود را دارد و این موضوع در مسجد نیوجیه پكن نیز كه یك هزار سال قدمت و تاریخ دارد ، به وضوح مشاهده می شود.
شاید برای كشورهایی كه بیشتر جمعیت آنها را مسلمانان تشكیل می دهند این آداب و رسوم و عبادات معمول باشد اما برای چین كشوری با 56 اقلیت قومی كه حزب كمونیست بر آن حاكمیت دارد، وجود چنین فضاهای معنوی در اقصی نقاط این كشور بسیار با اهمیت می نماید و نشان می دهد مسلمانان در هر نقطه ای از جهان به احكام و آداب و رسوم مذهبی خود پایبند هستند.
70 درصد مسلمانان چین در مناطق خودمختار «سین كیانگ»، «گان سو» و «نینگ شیا» در غرب كشور زندگی می كنند و 30 درصد بقیه در دیگر استان ها و شهرهای كشور ساكن هستند.
براساس یك رسم قدیمی، مسلمانان چین قبل از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، خود را برای یك ماه عبادت و روزه داری آماده می كنند كه بخشی از این آمادگی مربوط به مسائل اقتصادی است، به این معنی كه آنان باید برای خرید مایحتاج این ماه لوازم مورد نیاز خود را از قبل تهیه كنند.
بر اساس یك سنت دیرینه، مسلمانان چینی بهترین خوراكی های خود را برای ایام ماه مبارك كنار می گذارند و در ویژه برنامه هایی چون افطار ضمن حضور در كنار یكدیگر در مساجد به صرف غذاهای ویژه این ایام مبارك می پردازند.
نان و تخم مرغ، آبگوشت چینی، چنجه چینی، نان گرد حاوی پیاز و زیره و برنج كه با تخم مرغ و سبزیجات تهیه شده است اصلی ترین مواد غذایی است كه مسلمانان در ایام ماه رمضان در چین مصرف می كنند.
همچنین در این ماه ثروتمندان از اموال خود انفاق كرده و فقیران مسلمان را اطعام می كنند و در مساجد سفره های افطاری با انواع خوراكی ها پهن و از روزه داران پذیرایی می شود.
هر مسلمانی به مسجد نزدیك منزل خود می آید و هر آنچه كه از مواد خوراكی و نوشیدنی بتواند با خود به مسجد می آورد و همین طور ائمه مساجد در این ایام به مسلمانان درس های دینی می دهند.
مراسم قرائت قرآن، گوش دادن به سخنان روحانیون، عبادات شبانه و نمازهای تراویج (كه بعد از اقامه نماز عشاء انجام می شود) در طول این ماه لااقل در مساجد پكن همچنان دایر است.
**آساق**1904**