۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۵۰
کد خبر: 83305507
T T
۰ نفر

وظيفه روزه‌ داران

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۶:۵۰
کد خبر: 83305507
وظيفه روزه‌ داران

روزنامه كيمياي وطن در ستون سر مقاله امروزش مطلبي را با عنوان ' وظيفه روزه‌ داران ' به قلم مظفر حاجيان منتشر كرد.

در اين مطلب آمده است: ماه مبارك رمضان، ماه ميهماني خدا و ماهي است كه بركات خداي متعال و درهاي رحمتش به روي انسان ‌ها باز است و فرصتي مغتنم براي توبه و بازگشت و پاك‌ سازي جان ‌ها از خطا و گناه و اشتباه به شمار مي ‌آيد . در اين زماني كه رحمت واسعه الهي جريان دارد، به كساني كه توفيق ورود به اين ميهماني را پيدا مي ‌كنند و به سفره خدا وارد مي‌ شوند ، تبريك مي ‌گوييم و درخواست دعاي خير داريم.
روزه، فرمان خداي متعال است كه پيامبران ماقبل از پيامبر اسلام نيز به آن دستور داده شده بودند تا پيروانشان را به خوان الهي رهنمون شوند و اين دستور كه توفيقي بزرگ است به پيروان خاتم پيامبران نيز عنايت شد. پيامبر اكرم(ص) در جمعه آخر ماه معظم شعبان و در استقبال از ماه مبارك رمضان، خطبه ‌اي‌ ايراد فرمودند. در اين خطبه پس از بيان ويژگي‌ هاي ماه مبارك رمضان و ميهماني خدا به مطالبي اشاره داشته ‌اند كه وظايف ما در اين ماه ضيافت الهي با الهام از اين دستورات سازنده روشن مي ‌شود . در مقدمه خطبه فرمودند:
«أيُّهَا النّاسُ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَيكُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَكَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ، وَ أيّامُهُ أفضَلُ الأَيّامِ، و لَياليهِ أفضَلُ اللَّيالي، و ساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ. هُوَ شَهرٌ دُعيتُم فيهِ إلي ضِيافَةِ اللّه ِ، وجُعِلتُم فيهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللّه، أنفاسُكُم فيهِ تَسبيحٌ، و نَومُكُم فيهِ عِبادَةٌ، و عَمَلُكُم فيهِ مَقبولٌ، و دُعاؤُكُم فيهِ مُستَجابٌ.»
« اي مردم، همانا ماه خدا همراه با بركت و رحمت و آمرزش به شما روي آورده است؛ ماهي كه نزد خدا برترين ماه ‌هاست و روزهايش برترين روزها، شب‌ هايش برترين شب ‌ها و ساعاتش برترين ساعات است. ماهي است كه در آن به ميهماني خدا دعوت و از شايستگان كرامت الهي قرار داده شده‌ ايد . نفس ‌هايتان در آن تسبيح است، خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن پذيرفته و دعايتان در آن مورد اجابت است.»
پس از اين جملات ويژگي‌ هاي رمضان را بيان و به وظايف مؤمنان اشاره مي‌ فرمايند؛ اولين دستور پيامبر خدا و در واقع اولين قدم مؤمنان و انسان ‌هاي روزه‌ دار در اين ماه مبارك اين است كه از خداوند متعال بخواهند نيت صادق و قلب پاك و طاهر داشته باشند: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ»؛ از اين جمله پرمعني اين نكته را برداشت مي ‌كنيم كه شرط ورود به ماه مبارك رمضان و توفيق پيداكردن در انجام دستورات پيامبر دو اصل مهم دارد كه اولش نيت صادق و دومش قلب طاهر و پاك است؛ بنابراين اگر اين دو وجود نداشته باشد، ورود به ميهماني خدا به معناي واقعي كلمه ميسر نخواهد بود و كاري بس سخت است.
در ادامه خطبه فرمودند: « يُوَفِّقَكُمْ لِصِيَامِهِ »؛ دومين دستور رسول خدا(ص) و وظيفه مؤمنان روزه‌ دار اين است كه براي موفقيت در اين امر الهي از درگاه الهي بخواهند توفيق روزه‌ گرفتن را پيدا كنند؛ بنابراين دعا و درخواست از خداي متعال كارساز خواهد بود. بايد از خدا خواست توفيق روزه ‌اي را عنايت كند كه نتيجه ‌اش تقوي و قرب خودش باشد، نه فقط گرسنگي و تشنگي بي ‌محتوا و نازل ‌ترين حالت روزه.
نكته ديگري كه پيامبر(ص) فرمودند « تِلَاوَةِ كِتَابِهِ » است؛ مأنوس ‌بودن با قرآن و خواندن و تأمل در آن كه بايد توفيق آن را نيز از خدا بخواهيم. چنانچه خواندن قرآن در اين ماه از ثوابي دوچندان برخوردار است و يك آيه معادل يك ختم قرآن غير روزه‌ دار ثواب دارد. توجه به اين نكته لازم است كه نبايد به رو خواني قرآن اكتفا كرد؛ بلكه بهتر است به معاني كلمات و آيات الهي به طور عميق توجه و در آن‌ ها تأمل داشت و در رفتار و كردار و گفتار و همه حالات به آن‌ ها در جاي خود عمل نمود و آن ‌ها را به كار بست.
پيامبر عظيم‌ الشأن در ادامه اين خطبه مي ‌فرمايند: «وَ اذكُروا بِجوعِكُم و عَطَشِكُم فيهِ جوعَ يَومِ القِيامَةِ و عَطَشَهُ»؛ با گرسنگي و تشنگي خود در اين ماه مبارك، گرسنگي و تشنگي روز قيامت را به ياد آوريد كه نتيجه ‌اش درك نيازمندان و كمك در حد ممكن به آنان است.
روزه بايد دست دهنده و انفاق را به روزه ‌دار هديه كند» « تصدّقوا علي فقرائكم و مساكينكم»؛ ديگر وظيفه مهم مؤمنان در اين ماه مبارك اين است كه به فقرا، محرومان و درماندگان رسيدگي كنند. پس كمك‌ كردن مادي و معنوي و فكري و ... از وظايف مهم وارد شدگان به ميهماني خداست.
همچنين فرمودند: «وقروا كباركم»، احترام به بزرگترها؛ «و ارحموا صغاركم»؛ ترحم‌كردن به كودكان؛ «وَ صِلوا ارحامكم»، صله رحم؛ «و احفظوا اَلسِنتكم» و حفظ زبان از گناهان، از وظايف روزه‌ داران است كه بايد به دقت به اين موارد توجه كنند تا به نتيجه اصلي روزه كه تقوا پيشگي و نزديكي به خداست، دست يابند.
7141