۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۲۰
کد خبر: 83306497
T T
۰ نفر
وزارت خارجه روسیه بااشاره به سفر ظریف:تهران شریك دیرینه ماست

مسكو - ایرنا - وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با اشاره به سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسكو اعلام كرد: تهران شریك دیرینه و مطمئن مسكو در خاورمیانه است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با اشاره به دیدار محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف در روز چهارشنبه، همكاری با ایران را شرط مهم تامین امنیت ملی دو كشور، تحكیم ثبات در منطقه آسیای مركزی و قفقاز و خاورمیانه دانسته است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «موضع دو كشور در بسیاری موضوعات خاورمیانه نزدیك و با یكدیگر مطابق است.»
در بیانیه همچنین گفته شده است: گفت وگوها و روابط سیاسی ایران و روسیه بطور مستمر توسعه می یابد و تماس ها از كانال وزارت خارجه دو كشور جریان دارد ضمن اینكه ساز و كار رایزنی در مسائل سیاسی و نیز مبارزه با تروریسم بین المللی بین دو كشور فعال است.
وزارت خارجه روسیه با اشاره به مبادلات هیات های پارلمانی ایران و روسیه خاطرنشان كرده است: دو كشور در سازمان ملل و سازمان های تابعه آن و سایر ساختارهای چندجانبه همكاری های سازنده دارند.
در بیانیه یادآوری شده است: روز 14 فوریه سران ایران و روسیه در سوچی در حاشیه اجلاس سه جانبه سران روند آستانه گفت وگوهای مشروحی داشتند و دو طرف برای ادامه تعیین دستور كار تماس های دوجانبه درجهات اصلی همكاری های ایران و روسیه توافق كردند.
«همكاریهای بازرگانی ایران و روسیه باثبات جریان دارد و در سال 2018 حجم مبادلات بازرگانی دو كشور به 1.7 میلیارد دلار رسید.»
در ادامه بیانیه آمده است: آهنگ مثبت روابط تجاری بین دو كشور با فعالیت كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه تحكیم یافته و نشست آینده این كمیسیون روزهای 16 تا 18 ماه ژوئن جاری (26 تا 28 خرداد ماه) در ایران برگزار خواهد شد.
«در راس مشاركت دوجانبه دو كشور در عرصه انرژی طرح احداث نیروگاه هسته ای بوشهر در ایران قرار دارد، مشاركت روسیه در احداث این نیروگاه مشاغل برای بخش هایی از صنایع روسیه را در بلندمدت تامین می كند.»
«تجربه روسیه در عرصه منابع انرژی سنتی در ایران مورد نیاز است، در زمان حاضر در چارچوب وام ارائه شده از سوی روسیه شركت تكنوپروم اكسپورت قرارداد با طرف ایرانی برای ساخت نیروگاه برق حرارتی سیریك در جنوب این كشور را اجرا می كند و شركت ار.ژ.د اینترنشنال نیز طرح برقی كردن خط آهن گرمسار اینچه برون را اجرا می كند.«
«ایران بازیگر كلیدی در منطقه خاورمیانه است و گفت وگو و همكاری با این كشور عامل ثبات و امنیت ازجمله در مقابله با تروریسم بین المللی است كه در مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه تحقق یافت.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: روسیه از سیاست سنجیده تهران كه در موضوع برجام مسئولانه است استقبال و از آن به صورت همه جانبه حمایت می كند.
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان می كند: روسیه تحریم های غیرقانونی را كه از سوی آمریكا بطور غیرقانونی علیه ایران و كشورهای مشاركت كننده با آن وضع شده را نمی پذیرد.
در بیانیه تصریح شده است: این گونه شیوه رقابت غیرمنصفانه در بازارهای جهانی ازجمله بازار انرژی از سوی آمریكا اجرا می شود و این واقعیت را كه آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تایید كرده نادیده می گیرد.
در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده است كه دیدار ظریف با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ادامه گفت وگوهای منظم سران دستگاه دیپلماسی دو كشور خواهد بود.
براساس گزارش وزارت خارجه روسیه، قرار است در جریان مذاكرات، وضع كنونی روابط بین ایران و روسیه و گام های معین برای پیشرفت مناسبات دو كشور مورد گفت و گو و بررسی قرار گیرد.
همچنین دو طرف مواضع خود را در موضوعات كلیدی دستور كار بین المللی و منطقه ای ازجمله حل و فصل مسائل سوریه، موضوعات دریای خزر، منطقه قفقاز، آسیای مركزی، سازمان همكاری شانگهای، موضوع برجام، ونزوئلا و سایر موضوعات بررسی و هماهنگ می كنند.
بخش رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در تلگرام نیز با اشاره به سفر امشب وزیر امور خارجه كشورمان به مسكو اعلام كرده است كه محمد جواد ظریف ساعت 22 امشب در راس هیاتی بلندپایه و با هدف رایزنی در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه، جدیدترین تحولات منطقه ای و موضوعات روز بین المللی با همتای روسی خود عازم پایتخت فدراسیون روسیه خواهد شد.
براساس این گزارش، وزیر خارجه كشورمان روز چهارشنبه در ملاقات با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مسائل دوجانبه، برجام و سایر مسائل منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
همچنین تمدید برنامه همكاری های وزارت خارجه دو كشور و نیز تفاهمنامه در زمینه تسهیلات ورودی و اقامتی برای اعضای خدمه پروازی شركت های هواپیمایی دو كشور از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه خواهد بود.
در پایان این نشست وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پروتكل توافق دوجانبه تسهیل شرایط سفر اتباع ایران و روسیه را امضا كرده و در كنفرانس مطبوعاتی نتایج مذاكرات خود را با اصحاب رسانه در میان خواهند گذاشت.
به گزارش خبرنگار ایرنا در مسكو، ظریف فردا پیش از دیدار با لاوروف برنامه ای متفاوت هم خواهد داشت.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران قرار است از تندیس چهار شاعر بزرگ ایرانی «ابوالقاسم فردوسی»، «سعدی شیرازی»، «حافظ» و «رودكی» كه در محل سفارت ایران در مسكو نصب شده، رونمایی كند.
اروپام ** 1346 **