۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۴۵
کد خبر: 83306527
T T
۰ نفر
مطالعه گسل ها به جای وزارت راه به زمین شناسی سپرده شود

تهران - ایرنا - دانشیار پژوهشكده علوم زمین گفت: واگذاری مطالعه گسل ها در كلان شهرها به وزارت راه و شهرسازی نادرست است و متولی اصلی مطالعه گسل، سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور محسوب می شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پژوهشكده مزبور، جلیل قلمقاش توضیح داد: دوم اردیبهشت امسال نمایندگان مجلس به هنگام بازنگری لایحه مدیریت بحران «وزارت راه و شهرسازی را موظف ساختند تا با رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی، نقشه حریم گسلها با اولویت كلانشهرها به همراه دستورالعملهای فنی، نحوه ساختمان سازی در حریم گسل ها را تهیه كند».
وی افزود: مجلس در حقیقت مسئولیت مطالعه گسلهای كشور را به وزارت راه و شهرسازی سپرده و در زمانی كه سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور و تمام ارگانهای پژوهشی و اجرایی كشور درگیر مطالعه و كنترل سیلاب در مناطق جنوبی و شمالی كشور و ساماندهی هموطنان درگیر در سیل بودند، آن را مصوب ساخت.
قلمقاش گفت: احتمال می رود این مصوبه بدون مشورت با وزیر صنعت و سرپرست سازمان زمین شناسی در جریان رسیدگی به لایحه مدیریت بحران انجام شده باشد.
وی افزود: نگاهی دقیق به ماموریتهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد، مطالعه گسل ها در وظایف این وزارتخانه تعریف نشده و طبق قوانین موجود وزارت راه وشهر سازی مسئولیت تامین راه های كشور، اداره امور ترابری كشور، تعیین مراكز جمعیتی، تامین رفاه اجتماعی و راهبری تحقیقات ساختمانی به منظور ایمن سازی ساختمان ها در قبال حوادث طبیعی را برعهده دارد.
همچنین استفاده بهتر از منابع و مصالح محلی و افزایش كیفیت مصنوعات ساختمان و هماهنگی و تمركز در تهیه و اجرای طرح ها و ساختمانهای دولتی و عمومی در سطح كشور به عنوان دیگر وظایف این وزارتخانه است.
قلمقاش گفت: سوال اصلی اینكه چگونه وظیفه خطیر و كاملا علمی-پژوهشی گسل ها به وزارت راه و شهر سازی محول شده و این وزارت دارای مركز تحقیقات راه و شهرسازی است كه مسئولیت آن تحقق و گسترش وظایف پژوهشی و آموزشی وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های حمل و نقل، راه، ساختمان و مسكن و معماری و شهرسازی ‌است.
وی خاطرنشان ساخت: بررسی وظایف مركز تحقیقات راه وشهر سازی وزارتخانه مربوطه نشان می دهد، در وظایف این مركز كمترین اثری از مطالعه گسل دیده نمی شود.
قلمقاش یادآور شد: سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور از سال 1338 به شكل رسمی مسئول مطالعات زمین شناسی كشور بوده و در 60 سال گذشته این سازمان، زمین شناسی كشور را مطالعه و نتایج آنها را در قالب نقشه و گزارش های زمین شناسی در مقیاس یك 250 هزارم و یك 100 هزارم به گونه ای منظم برای سرتاسر كشور منتشر ساخته است.
وی گفت: سازمان زمین شناسی در دهه گذشته نقشه لرزه زمین ساخت كشور، خاورمیانه و كشورهای منطقه اكو را تهیه و منتشر ساخته و علاوه براین نقشه لرزه زمین ساخت جهان با همكاری سازمان زمین شناسی ایران تهیه و منتشر شده است.
وی اضافه كرد: سازمان زمین شناسی در چند سال گذشته با استفاده از اعتبارات خود طرح تدقیق گسلهای فعال در محدوده كلان شهرها را آغاز و در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، كرمان، كرج و شیراز تهیه كرده است.
قلقماش تاكید كرد: مسئولیت مطالعه و موقعیت یابی گسل های فعال در تمام كشورها با سازمان زمین شناسی است كه از جمله می توان استرالیا، كانادا، آمریكا و تركیه را نام برد.
وی پیشنهاد داد: شورای نگهبان، مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط به موضوع مزبور را با نظر كارشناسی سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور اصلاح نماید كه در واقع مسئولیت مطالعه و تهیه نقشه های گسل های كشور با اولویت كلان شهرها به عهده سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور قرار گیرد.
اقتصام**ا.م**1559