۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۱
کد خبر: 83306854
T T
۰ نفر

كدورت مرموز آب هرسین و انتظار مردم برای حل اساسی مشكل

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۲۱
کد خبر: 83306854
كدورت مرموز آب هرسین و انتظار مردم برای حل اساسی مشكل

كرمانشاه- ایرنا- كدورت منبع آب شرب هرسین در اتفاقی مرموز و ناگهانی به سه هزار برابر استاندارد رسید و یك نگرانی عمومی را رقم زد اما تصفیه‌خانه اضطراری شهر، فراتر انتظار ظاهر شد و جلوی بحران را گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كدورت آب سراب تاریخی هرسین به عنوان تنها منبع آب شهر، از روز 12 اردیبهشت آغاز شد و خیلی زود از مرز هزار ان.تی.یو(NTU) گذشت طوری كه فردای آن روز به سه هزار ان.تی.یو رسید.
طبق اعلام موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، استاندارد ملی كدورت آب آشامیدنی یك ان.تی.یو و حداكثر مجاز آن پنج ان.تی.یو است.
تا پیش از این در زمان بارندگی‌های شدید یا زلزله، كدورت آب هرسین حداكثر تا حدود 500 ان.تی.یو بالا می‌رفت اما این بار با اینكه اتفاقی مشهودی نیفتاده است، كدورت بی‌سابقه آب همه را شگفت‌زده كرده است.
امیر شاه‌آبادی، فرماندار شهرستان هرسین در گفت و گو با ایرنا گفت: تاكنون علت كدورت بی‌سابقه منبع آب شرب هرسین مشخص نشده و شركت آب منطقه‌ای هیچ پاسخی درباره آن نداده است.
هم‌اكنون میزان كدورت آب سراب هرسین به كمتر از هزار ان.‌تی‌یو رسیده كه البته باز هم عدد بالایی است.

**تصفیه خانه، اضطراری فراتر انتظار
كدورت آب سراب هرسین یك سابقه 30 ساله دارد كه در پی بارش‌های شدید 95 و 96 به اوج رسید و سبب شد كه طرح تصفیه‌خانه اضطراری با سرعت بیشتری پیگیری شود به طوری كه تا پایان سال 96 به بهره‌برداری رسید.
این تصفیه خانه می‌تواند آب با كدورت تا هزار ان.تی.یو را تصفیه كند و خروجی آن بیش از 200 لیتر بر ثانیه است.
در روزهای اخیر با كدورت بی‌سابقه آب هرسین و عبور آن از مرز توان اسمی تصفیه‌خانه اضطراری، انتظار می‌رفت در تصفیه آب ناتوان شود اما در عین ناباوری كدورت سه هزار ان.تی.یو را هم به خوبی تصفیه كرد و به زیر پنج ان.‌تی‌.یو رساند.
به گفته مدیرعامل شركت آبفای شهری استان كرمانشاه «شركت آبفا با انجام تمهیداتی و با استفاده از همین تصفیه خانه اضطراری، نسبت به كاهش كدورت از 2 هزار و 500 ان.‌تی‌.یو به كمتر از سطح استاندارد پنج ان.‌تی‌.یو و در قالب اوقات یك ان.‌تی‌.یو اقدام كند كه این موضوع مورد تأیید شبكه بهداشت و درمان و فرمانداری هرسین قرار گرفته است.»
علیرضا تخت شاهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به این رخداد، وضعیت آبخوان به لحاظ تغییرات هیدرولوژیكی و سازندی به دلیل وقوع زلزله‌ها و سیل‌های اخیر توسط شركت آب منطقه‌ای در حال بررسی است.
البته كدورت بالای آب خروجی تصفیه‌خانه هرسین را كاهش داد و سبب افت فشار و قطعی آب در برخی نقاط هرسین شد اما بنابر اعلام شركت آب و فاضلاب شهری استان، آبی كه وارد لوله‌ها شده از نظر بهداشتی سالم است.
مدیر دفتر كنترل كیفیت و بهداشت آبفای استان كرمانشاه در این باره گفت:«هر چقدر كدورت آب بالاتر برود، تصفیه آن دشواتر و طولانی‌تر می‌شود و احتمال كمبود آب در برخی از مناطق شهر وجود دارد.»
حجت‌اله بیگوند افزود: با این حال آب مصرفی مردم هرسین از نظر میكروبی، فیزیكی، شیمیایی و فلزات سنگین هیچ مشكلی ندارد و سالم است.

**نگرانی مردم و اطمینان دادن فرماندار
با این حال بخشی از مردم شهر هرسین از وجود رسوب و املاح در آب شرب گلایه دارند و نگرانند.
حسینی از اهالی محله سراب هرسین به ایرنا گفت كه «خیابان كنار صنایع دستی همچنان قطعی آب داشته و تنها چند ساعت در روز آب دارد آن هم كدر و پر از رسوب.»
خانم رشیدی، كارمند هرسینی هم از غیرشفاف بودن رنگ آب شرب گلایه و اظهار كرد: ما با دلهره آب را مصرف می‌كنیم.
فرماندار هرسین در واكنش به این نگرانی‌ها اطمینان داد كه آب لوله‌كشی شهر كاملا سالم است و كدورت آن مربوط به رسوبی است كه طی سال‌های گذشته در شبكه آبرسانی شهر ایجاد شده و این موضوع مشكلی برای بهداشت آب ایجاد نمی‌كند.
شاه‌آبادی در عین حال تاكید كرد كه شركت آبفای شهری هرسین باید در تابستان امسال تمام شبكه آبرسانی را شستشو دهد تا رسوب آن پاك شود.

**افزایش انتظارها برای حل اساسی مشكل
تدوام كدورت آب سراب هرسین در سه دهه گذشته، درخواست‌ها برای تامین منبع آب جدید را در بین شهروندان افزایش داده است.
هرسینی‌ها معتقدند كه برای پایان دادن به نگرانی عمومی راهی جز رفتن به سراغ منبع جدید آب شرب برای مواقع اضطراری نیست.
این انتظار عمومی پس از كدورت بدون دلیل سراب هرسین افزایش یافته بویژه اینكه به گفته مدیر دفتر كنترل كیفیت و بهداشت آبفای استان كرمانشاه «این وضعیت قابل پیش‌بینی هم نیست.»
در این زمینه حجت الاسلام محمدحسین اجرایی، امام جمعه هرسین در خطبه‌های نماز جمعه 13 اردیبهشت با بیان اینكه وضعیت كنونی آب شهر قابل پذیرش نیست گفت: نباید به آب سراب هرسین اعتماد و اكتفا كرد و مسئولان استانی باید با حفر چاه‌های جدید، یك منبع جایگزین و مطمئن برای آب شرب مردم تامین كنند.
البته این موضوع چند سالی است كه در دستور كار قرار دارد و مسئولان شهرستان و استان درصدد تامین 2 منبع اضطراری(چاه) و بلندمدت(سد) برای آب شرب هرسین هستند.
فرماندار هرسین در این باره گفت: شركت آب منطقه‌ای استان كرمانشاه مكان‌یابی برای حفر 2 حلقه چاه عمیق را انجام داده كه با توجه به اتفاق اخیر لازم است به سرعت اقدام های لازم برای حفر و اتصال آنها به شبكه آب شرب شهر انجام شود تا در زمان اضطرار، جایگزین آب سراب هرسین شود.
شاه‌آبادی همچنین اظهار كرد: ساخت سد «بابازید» در قسمت جنوب غربی شهر هرسین هم اقدام دیگری است كه با هدف تامین بلندمدت آب شرب مورد نیاز شهر در حال انجام است.
او گفت: مرحله اول مطالعات سد انجام شده و با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس، استاندار و شركت آب منطقه‌ای به زودی مرحله دوم مطالعات آن هم آغاز و نقشه آن طراحی و در نهایت تامین اعتبار و اجرایی می شود.
به گفته شاه آبادی، این سد آب بلند مدت شهر هرسین، آب كشاورزی منطقه و صنایع پایین دست را تامین می كند.
شهرستان هرسین با 85 هزار نفر جمعیت در 44 كیلومتری جنوب شرق كرمانشاه واقع شده و جمعیت مركز آن بیش از 44 هزار نفر است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی