۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۳۵
کد خبر: 83306868
T T
۰ نفر

حضور و نفوذ چین در ونزوئلا و نگرانی های آمریكا

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۳۵
کد خبر: 83306868
حضور و نفوذ چین در ونزوئلا و نگرانی های آمریكا

پكن- ایرنا- به رغم فشارهای آمریكا و هشدارهای این كشور به كشورهای دیگر از جمله چین، برای همكاری و مراوده با ونزوئلا، پكن همچنان به مناسبات نزدیك با كاراكاس ادامه می دهد و حتی آن را هم تقویت كرده است.

به گزارش ایرنا اگرچه شماری از كشورها تحت فشار آمریكا سطح روابط با ونزوئلا را كاهش داده اند اما چین نه تنها عقب نشینی نكرده بلكه سرمایه گذاری های خود را در این كشور هم افزایش داده است.
در واقع چین از كشورهای برتر سرمایه گذار در ونزوئلا محسوب می شود و از دیرباز روابط خوبی با این كشور داشته است و برای تامین امنیت سرمایه های خود طبیعی است كه به این برنامه ادامه خواهد داد و سرمایه گذاری های درازمدت را حفظ خواهد كرد و حاضر به خروج از این كشور نیست.
آمریكا بشدت نگران نقش آفرینی چین در ونزوئلا و در كل منطقه آمریكای لاتین است از دیدگاه واشنگتن چین در نقش یك بانكدار حامی ونزوئلا ظاهر شده است و می كوشد تا علاوه بر ونزوئلا، چنین نفوذ و حضوری را برای خود در دیگر كشورهای آمریكای لاتین تثبیت كند.
آمریكا لاتین از دیرباز حیاط خلوت آمریكا محسوب شده است و هر چقدر چین بتواند در آن نفوذ كند از قدرت و حضور آمریكا خواهد كاست در عین حال پكن می تواند به این شكل عقبه آمریكا را در معرض خطر و تهدید قرار دهد حتی بعید نیست به دلیل مناقشات فزاینده ای كه دو كشور دارند، چین از نفوذ فزاینده اش در آمریكای لاتین به عنوان یك برگ برنده علیه واشنگتن استفاده كند.
'شی جیانگ' از كارشناسان مسایل شرق آسیا می گوید كه پس از مرگ هوگو چاوز رهبر وقت ونزوئلا در سال 2013 میلادی به این طرف روابط خوب میان چین و این كشور تغییری نكرده و حتی گرمتر هم شده است.
وی می افزاید از دیدگاه آمریكا، چین یكی از بزرگترین حامیان كاراكاس است و این كشور در كنار سرمایه گذاری و اعطای وام های كلان به ونزوئلا، از تامین كنندگان تسلیحاتی آن كشور نیز محسوب می شود.
آمریكا می گوید چین بزرگترین خط اعتباری برای مادورو رییس جمهوری ونزوئلا محسوب می شود و وام هایی به ارزش 50 میلیارد دلار در اختیار این كشور قرار داده است در حالی كه دیگر سرمایه گذاران سرمایه هایشان را از ونزوئلا خارج می كنند، چین كمك ها و نفوذش را بیشتر نیز كرده است.
مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا در تازه ترین اظهاراتش می گوید نفوذ فزاینده چین در ونزوئلا درواقع باعث بروز یك چالش امنیت ملی برای واشنگتن شده است.
وی گفت: چین و برخی از كشورهای دیگر تاكید دارند كه نباید در امور داخلی ونزوئلا مداخله كرد اما خودشان با سرمایه ها و حمایت هایشان بقای مادورو را تضمین كرده اند.
مركز گفت و گوهای داخلی در واشنگتن بتازگی گزارشی منتشر كرده است كه نشان می دهد برخلاف خروج سرمایه گذاران از ونزوئلا، سرمایه گذاری های چین در این كشور در حال افزایش است.
این مركز می افزاید كه چین برنامه نفت در برابر توافقات و وام های اعتباری را برای ونزوئلا اجرا می كند در بالغ بر یك دهه گذشته میزان اعطای وام ها به 50 تا 60 میلیارد دلار رسیده است.
مركز روابط راهبردی و بین المللی آمریكا هم در یك گزارش دیگر آورده است كه چین از سال 2013 از روسیه در فروش تسلیحاتی به ونزوئلا پیشی گرفته و با فروش 628 میلیون دلار اسلحه و تجهیزات بین سال های 2000 تا 2017 میلادی بزرگترین فروشنده تسلیحات به كاراكاس بوده است.
جیانگ شی از كارشناسان دانشگاه شانگهای می گوید كه مزخرف گویی های وزیر خارجه آمریكا و برخی از مقام های آن كشور همچنان ضد چین ادامه دارد.
وی خاطر نشان كرد كه سیاستمداران آمریكا اظهارات پوچی بر زبان می رانند كه خریداری ندارد آنها چین، روسیه و كوبا را متهم به مداخله در امور داخلی ونزوئلا می كنند این اتهامات فقط نشان می دهد كه واشنگتن به دنبال پیشبرد سیاست چیرگی بر دیگر كشورها و برتری طلبی است.
وی در عین حال تاكید كرد كه برای آمریكا این منطقه از حساسیت بالایی برخوردار است طبیعتا آنها از حضور چین و دیگر كشورها در حمایت از ونزوئلا خرسند نیستند آمریكای لاتین یكی از عرصه های دیگر چالش میان چین و آمریكا است.
هوانگ جینگ از تحلیلگران دانشگاه فرهنگ در پكن بر این باور است كه چین باید مراقب رویارویی با دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا در منطقه آمریكای لاتین باشد.
وی گفت كه البته برای چین دیگر بیرون رفتن از این منطقه به دلایل مختلف از جمله سرمایه گذاری هایش كار ساده ای نیست اما شاید پكن باید برای حل مساله رایزنی هایی با آمریكا داشته باشد.
به هر شكل برای چین هم ونزئیلا از اهمیت بالایی برخوردار است و هم اینكه قابلیت های بالای آمریكای لاتین و بازارهای بزرگ آن برای صادرات چین حیاتی است و تا وقتی چنین شرایطی برقرار باشد، مناقشه پكن و واشنگتن تمامی نخواهد داشت.
آساق**231**1904**