۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۵۱
کد خبر: 83308264
T T
۰ نفر
همگرایی تهران-اسلام آباد كلید غلبه بر چالش های منطقه ای است

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاكستان همكاری و تعاملات نزدیك میان دو كشور را اجتناب ناپذیر دانست و تاكید كرد: همگرایی تهران و اسلام آباد عنصر كلیدی برای غلبه بر چالش های منطقه ای است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «مهدی هنردوست» طی سخنرانی در سمینار «روابط ایران و پاكستان، چالش ها و چشم انداز آینده» كه از سوی اندیشكده مطالعات اسلام آباد (آی پی آی) برگزار شد، گفت: ایران و پاكستان نیاز به روابط قوی تری دارند و هیچ گزینه ای بهتر از همكاری نزدیك و توسعه تعاملات مشترك وجود ندارد.
وی تاكید كرد: همگرایی ایران و پاكستان در منطقه كلید اصلی برای غلبه بر چالش ها و نگرانی های مشترك است.
سفیر كشورمان اظهار داشت: سفر اخیر عمران خان به ایران نتایج موفقی به همراه داشت با این حال دو كشور باید هوشیار باشند كه طرف های ثالث برای ضربه زدن به روابط دو كشور فعال هستند.
وی افزود: سفر نخست وزیر پاكستان به مشهد و تهران پر از احساسات بود. هیچ كشوری مانند ایران و پاكستان را در دنیا نمی توان یافت كه دارای چنین مشتركات فراوانی باشند.
مهدی هنردوست خاطر نشان ساخت: هیچ اختلافی میان تهران و اسلام آباد وجود ندارد و این مبنای خوبی برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت های مشترك جهت تعمیق همكاری ها در بخش های مختلف است.
وی افزود: روابط نزدیك و همكاری های قوی ایران و پاكستان یك فرآیند طبیعی است با این حال تروریست ها و برخی از گروه های مخالف در منطقه تحت یك سناریوی از قبل نوشته شده، حضور دارند كه هدف آن ایجاد سوء تفاهم میان دو كشور همسایه است.
هنردوست با اشاره به اینكه نبود كانال های بانكی باعث شده تا دست ایران و پاكستان در فعالیت های تجاری و بازرگانی بسته بماند، گفت: دو كشور روی طرح های مختلف انرژی از جمله خط لوله آی پی، انتقال برق از ایران به پاكستان و طرح های اتصال جاده ای با یكدیگر همكاری می كنند.
وی اظهار داشت: اجرای طرح خط لوله انتقال گاز ایران معادلات معیشتی پاكستان را به سمت رونق تغییر خواهد داد و علاوه بر آن، طرح خط لوله آی پی كمك بزرگی به غلبه بر بحران انرژی در پاكستان و ایجاد فرصت های شغلی در این كشور می كند.
سفیر كشورمان با اشاره به تحریم های غیرقانونی و یكجانبه آمریكا علیه ایران، افزود: تحریم های آمریكایی واردات گاز ایران توسط پاكستان را هدف قرار نخواهد داد.
مهدی هنردوست با اشاره به مسائل پیش روی جهان اسلام، عدم اتحاد را مشكل واقعی ملت های مسلمان دانست و تاكید كرد: ما امروز در بدترین وضعیت جهان اسلام قرار گرفته ایم جایی كه برخی از قدرت ها نمی خواهند همگرایی مسلمانان و ظرفیت های مشترك آنان را در سطح جهانی مشاهده كنند.
وی گفت: قدرت های مخالف اسلام و مسلمین در یك گوشه جمع شده و به ما می خندند. دشمنان مشترك ما هرگز به ما رحم نخواهند كرد بنابراین ما باید هوشیار باشیم و مهم تر از آن اینكه مسلمانان نباید به ابزار قدرت های غربی تبدیل شوند.
مهدی هنردوست اظهار داشت: ایران و پاكستان با فشارهای زیادی مواجه هستند اما دو كشور هرگز پشت یكدیگر را خالی نخواهند كرد.
وی تاكید كرد: هیچ رقابتی میان بنادر چابهار و گوادر وجود ندارد بلكه این دو بندر مكمل یكدیگر هستند و می توان از ظرفیت های آنان به طور مشترك استفاده كرد.
هنردوست گفت: ما فرصت های فراوانی در منطقه برای افزایش تعاملات و همكاری مشترك داریم كه یكی از آن بندر راهبردی چابهار است.
سفیر كشورمان در این سمینار و طی پاسخ به پرسش برخی از كارشناسان و خبرنگاران، برخی اتهامات علیه ایران در ارتباط با رخدادهای امنیتی را قاطعنامه رد كرد و گفت: ایران هرگز در سدد بی ثبات كردن پاكستان و یا اقدام علیه منافع این كشور نیست و چنین تصوری ندارد.
وی درخصوص موضوع افغانستان و نقطه نظر مشترك تهران و اسلام آباد برای استقرار صلح و ثبات در این كشور همسایه، گفت: ایران و پاكستان قادر به همكاری مشترك برای كمك به فرآیند صلح در افغانستان هستند.
آساق*272*274**2040