۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۴۶
کد خبر: 83308857
T T
۰ نفر
گروهي از دانشگاهيان چمران اهواز خواستار انتشار آثار شهيد بايندر شدند

اهواز - ايرنا - گروهي از اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز در نامه اي خواستار توليد و انتشار آثار مكتوب و اسناد مبارزات شهيد دريادار غلامعلي بايندر و همرزمانش با بيگانگان در قالب كتاب، فيلم، و ساير مواد ديداري، شنيداري شدند.

به گزارش ايرنا در اين نامه آمده است: احتراما مستحضريد كه اختصاص روز دهم ارديبهشت در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به نام «روز ملي خليج فارس» نشانگر اهميت موضوع و در ارتباط با هويت ملي، تاريخي و تماميت سرزميني كشور ماست و خوشبختانه مدتي است كه اين روز بحق در مراكز علمي و تحقيقاتي گرامي داشته مي شود و جنبه هاي گوناگون اين موضوع، بويژه جوانب علمي و تاريخي آن بررسي و بيان مي شود.
در دانشگاه شهيد چمران اهواز نيز امسال در دهم ارديبهشت اين روز گرامي داشته شد و در جريان برنامه هاي اين نشست علمي، با سير مطالعات پژوهشي خليج فارس شناسي و از جمله با پژوهش بسيار ارجمند و كاملا علمي و مستند، اما مغفول مانده شهيد دريادار غلامعلي بايندر در خصوص خليج فارس آشنا شديم.
از آنجا كه يكي از جنبه هاي اين آيين ارزشمند ملي، معرفي تحقيقات گذشته و تجليل از پژوهشگران اين حوزه است، بايد اذعان كنيم اين بعد علمي و تاريخي از خدمات و زندگي آن شهيد وطن دوست و غيور تا كنون مغفول مانده بود.
با ديدن اين آثار علمي و پژوهشي معتبر وي در خصوص خليج فارس (كه به تاييد تمام صاحب نظران، از جمله پدر مطالعات خليج فارس زنده ياد استاد احمد اقتداري كه شهيد بايندر را نخستين پيشگام طراز اول مطالعات خليج فارس ناميده، و كتاب ارزشمند وي با عنوان «خليج فارس» را كتابي بي نظير خوانده)، بايد گفت اين سرباز سرافراز وطن در عرصه علمي، هويت تاريخي و فرهنگي نيز هيچ كم از يك پژوهشگر دانشگاهي در زمان خود نداشته است.
بر شما پوشيده نيست كه اساسا شهيد دريادار غلامعلي بايندر، پايه گذار نيروي دريايي نوين ارتش ايران بوده است كه در جنگ جهاني دوم و در روز سوم شهريور 1320 و به خلاف خواست مقامات حكومتي كه حكم به تسليم خاك وطن داده بودند، در دفاع از سرزمين ايران و در رويارويي مستقيم با نيروهاي متجاوز متفقين و در صدر آن ها نيروهاي انگليسي و آمريكايي، در سواحل بهمنشير به شهادت مي رسد، و در همان جا كه اكنون جزو محوطه پايگاه دريايي خرمشهر است به خاك سپرده مي شود.
اكنون ما امضاكنندگان اين نامه صميمانه ولي با تاكيد خواستار رسيدگي به موارد زير در خصوص اين شهيد والا مقام و وطن خواه هستيم و خود نيز براي تحقق اين خواسته ها اعلام آمادگي و همكاري مي كنيم؛ شهيدي كه برادر عالي رتبه وي نيز در همان جنگ به شهادت رسيده اند.
1. طراحي و بازسازي شايسته و درخور مقام و منزلت نظامي و علمي آرامگاه ايشان در پايگاه دريايي خرمشهر
2. نصب ستون يادمان و كتيبه اي در نقطه اي از خرمشهر و يا در كنار آرامگاه آن شهيد، همراه با بيان خدمات علمي و نظامي ايشان، و نيز نحوه شهادت آن عزيز.
3. توليد و انتشار آثار مكتوب و اسناد مبارزات ايشان و همرز مانشان با بيگانگان در قالب كتاب، فيلم، و ساير مواد ديداري _ شنيداري
4. چاپ و انتشار آثار مكتوب ايشان درباره بنيانگذاري نيروي دريايي ايران و نيز خليج فارس
5. قرار گرفتن ديدار از آرامگاه و يادمان اين شهيد در برنامه هاي اصلي كاروان هاي راهيان نور و نيز گردشگران عمومي
6. نامگذاري مكان هاي مناسبي، اعم از نظامي و غير نظامي به نام اين شهيد سرباز وطن، هم در خرمشهر و آبادان و هم در سرتاسر شهرهاي كشور
7. ثبت روز شهادت ايشان به عنوان سالروز تجاوز بيگانگان به ايران و نقض بي طرفي كشور ما، و نيز برپايي آيين گلباران آرامگاه شهيد بايندر و ديگر شهداي بي نام و نشان آن جنگ ناخواسته و نابرابر
8. تجليل از خاندان بايندر با سه شهيد در جنگ جهاني دوم به عنوان نمادي از قربانيان ايراني جنگ جهاني دوم، و ثبت و ضبط نام ديگر شهداي ايراني آن جنگ
اميد است با انجام اين اقدامات شايسته مذهبي و ملي كه نمودار ارج نهادن به تاريخ پرافتخار پايداري مردم ايران در برابر متجاوزان بيگانه است، قدردان جانفشاني شهيدان و ايثارگري ايثارگران وطن عزيزمان ايران باشيم.
3004/6002