۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۵۷
کد خبر: 83308934
T T
۰ نفر

مناطق آلوده به ملخ دريايي در هنديجان شناسايي شدند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۵۷
کد خبر: 83308934
مناطق آلوده به ملخ دريايي در هنديجان شناسايي شدند

اهواز- ايرنا- سرپرست فرماندار هنديجان با اشاره به اينكه آفت ملخ دريايي در اين شهرستان در مقطع فعلي انفرادي است، گفت: با اين وجود مناطق آلوده توسط تيم هاي پايش شناسايي و سم پاشي به روش هاي مختلف در حال انجام است.

علي بويري روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در اين خصوص اظهارداشت: بخش زيادي از نقاط آلوده به ملخ دريايي در هنديجان شناسايي شده و به منظور پيشگيري و جلوگيري از هجوم احتمالي ملخ هاي دريايي سمپاشي به صورت زميني و هوايي، پشت تراكتوري و فرغوني در حال انجام است.
وي بيشترين تمركز را در مراتعي دانست كه حجم قابل توجه اي از ملخ ها در آنها مشاهده شده است.
سرپرست فرمانداري هنديجان تصريح كرد: با توجه به اينكه محصولات كشاورزي از مزارع شهرستان برداشت شده اند اما اگر اقدامات مقابله اي صورت نگيرد ملخ ها در سطح زمين هاي كشاورزي تخم گذاري مي كنند و در سال هاي آينده همچنان با اين معضل مواجه خواهيم بود كه مي تواند براي محصولات غذايي و مراتع خطرناك باشد.

*احتمال حمله ملخ هاي دريايي در روزهاي آينده
رئيس شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان هنديجان با اشاره به اينكه ممكن است طي روزهاي آينده ملخ هاي دريايي به مزارع هنديجان حمله ور شوند گفت: با وجود اقدامات پيشگيرانه در اين زمينه اما نيازمند همكاري هاي استاني و بين شهرستاني براي مبارزه با اين آفت هستيم.
بويري مسير ورودي ملخ دريايي به هنديجان و استان خوزستان را از طرف شهرستان ديلم عنوان كرد و گفت: بر اساس گزارش هاي اعلام شده مواردي از اين آفت در مرزهاي شهرستان بهبهان و اميديه نيز ديده شده است.
سرپرست فرمانداري شهرستان هنديجان به مقاومت بالاي اين گونه جانوري در مقابل سم پاشي ها اشاره كرد و افزود: ملخ دريايي سه برابر وزن خود تغذيه مي كند، بنابر اين انجام اقدامات مقابله اي و سم پاشي بايد بر اساس اصول كارشناسي شده و همراه با استاندارهاي سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) انجام شود.
بر اساس اين گزارش، سال گذشته شهرستان هنديجان به عنوان دروازه ورودي ملخ هاي دريايي به استان بوده كه با اقدامات صورت گرفته از گسترش اين آفت جلوگيري شد.
پيش از اين رئيس سازمان جهادكشاورزي خوزستان در اين خصوص اعلام كرد كه ملخ دريايي جزو آفت هايي است كه مبارزه با آن از صفر تا صد برعهده دولت است و مثل آفات ديگر نيست كه كشاورزان خودشان اقدام به سمپاشي كنند.
اين آفت بومي ايران نيست و از كشورهايي مثل عربستان، مراكش، هندوستان و پاكستان وارد كشور مي‌شود كه تا 2 هزار كيلومتر قدرت پراكندگي و پرواز دارد.
ملخ دريايي يكي از مضرترين انواع ملخ هاست كه بومي ايران نيست و در كشورهاي ديگر به نام ملخ صحرايي يا بياباني ناميده مي شود و چون معمولا از روي خليج فارس پرواز نموده و خود را به ايران مي رساند به همين علت در ايران به آن ملخ دريايي مي گويند.
ملخ دريايي قدرت پرواز بسيار زيادي دارد و خسارت آن در حالت تهاجمي بسيار زياد است، دسته هاي پياده ملخ ها و ملخ هاي بالدار هرگونه سبزي را كه در سر راه خود ببينند از علوفه، غلات، صيفي جات، درختان و حتي علف هاي هرز را از بين مي برند.
9931/6068