۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۲۸
کد خبر: 83308968
T T
۰ نفر
استاندار خراسان شمالی: مشاركت و سلامت انتخابات خط قرمز ماست

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: برگزاری انتخابات سالم و بدون مشكل و حضور حداكثری مردم در پای صندوق های رای، خط قرمز ما در انتخابات پیش رو است و با كسانی كه بخواهند به آن خدشه وارد كنند، برخورد می كنیم.

به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی عصر پنجشنبه در نشست ستاد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری استان اظهار داشت: انتخابات پیش رو اهمیت ویژه ای دارد و اجرای آن توسط رسانه های خارجی رصد می شود.
وی با بیان اینكه انتخابات متعلق به هیچ فرد و گروهی نیست، افزود: انتخابات متعلق به نظام است و پایه های نظام را مستحكم می كند بنابراین باید با هم افزایی، این رویداد را سالم، صحیح و دقیق برگزار كنیم.
استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: هر حركتی كه بخواهد دانسته و یا ندانسته 2 شاخص سلامت و حضور حداكثری مردم در انتخابات را مخدوش سازد، در مسیر دشمن است و با عوامل آن برخورد می شود.
وی خاطرنشان كرد: با هر بیان كه از زبان و قلم كسی شنیده شود كه مردم را به سمتی ببرد كه پای صندوق رای حاضر نشوند برخورد می شود، گلایه شخصی و جناحی را سپر خود قرار ندهیم و مردم را نگران و ناامید نكنیم.

* مردم بهترین ها را برمی گزینند
شجاعی تاكید كرد: در استان از همان ابتدا جلو هر مسیر ناامید كننده را می گیریم و نمی گذاریم این امر در استان شیوع یابد و بر انتخابات اثر بگذارد و یقین داریم كه اگر این مسیر در انتخابات طی شده و از رای مردم صیانت شود، آنان بهترین را انتخاب می كنند.
وی با تاكید بر اینكه در انتخابات باید شان استان حفظ شود، گفت: افرادی كه دست به تخریب می زنند، فضا را مسموم می كنند و به یقین جایگاهی در جامعه نخواهند داشت.

* اهمیت فعالیت شبكه های اجتماعی
شجاعی با بیان اینكه نحوه فعالیت شبكه های اجتماعی، از مسائل مهم در حوزه امنیتی انتخابات است، گفت: نحوه برگزاری، صحت، سلامت و مسیر انتخابات توسط رسانه های خارجی رصد می شود، از این رو انتخابات، اهمیت ویژه ای دارد.
وی گفت: عوامل اجرایی انتخابات در استان باید اصل بی طرفی را رعایت كنند، اصلا به ما ربطی ندارد كه چه كسی انتخاب می شود، ما فقط قانون را اجرا می كنیم و باید تلاش كنیم فضایی سالم و آرام فراهم سازیم تا مردم خود تصمیم بگیرند.
شجاعی اظهار داشت: در مسیر اجرا، حضور افراد گرایش دار، ایجاد شبهه كرده و اجرا را دچار زحمت می كند و ما مدام باید در حال برطرف كردن شبهه باشیم از این رو افراد نشاندار و تندرو هرگز در اجرای انتخابات جایی ندارند زیرا هم به خود و هم به ما آسیب می زنند.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینكه مجریان باید كاملا امتحان پس داده و بی طرف، سالم، مدیر اجرایی و مورد اعتماد مردم باشند، تاكید كرد: عوامل اجرایی انتخابات حق ندارند حتی در حد تلفن زدن، در نظارت دخالت كنند.
وی بر تامین تجهیزات ایمنی و فناوری اطلاعات برای انتخابات تاكید كرد و گفت: در تامین تجهیزات ایمن سازی خست نداریم و هر جا نیاز باشد، هزینه می شود.
شجاعی گفت: مردم ما همواره در صحنه حضور داشته و بیش از انتظار به این نظام ادای دین كرده اند و می دانند كه اصل نظام با مسئولان و دولت ها فرق می كند.
استاندار خراسان شمالی تصریح كرد: مردم نشان داده اند كه در صحنه حضور دارند و این حضورهای پرشكوه در سیاست جهان نسبت به ما تاثیرگذر بوده است و به همین علت دشمن در جنگ جدید اكنون سفره مردم را نشان رفته است.

* بی طرفی، رویكرد ما در انتخابات است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی هم در این نشست گفت: بی طرفی و زمینه سازی برای مشاركت حداكثری مردم در سایه قانونمداری از رویكردهای ما در برگزاری انتخابات است.
ولی الله حیاتی اظهار داشت: از فرمانداران انتظار می رود تقویم زمان بندی انتخابات را به عنوان نقشه راه اجرای این رویداد ملی مد نظر قرار دهند.
وی با تاكید بر آسیب شناسی انتخابات دور گذشته در استان گفت: با بررسی آسیب های دور گذشته، باید نیازهای احتمالی برای افزایش شعبه های ثابت و سیار شناسایی شود.
وی تصریح كرد: تلاش ما ایجاد زمینه برای حضور حداكثری مردم در پای صندوق های رای و دسترسی به صندوق ها است.

* انتخابات شیروان و اسفراین تمام مكانیزه است
حیاتی با بیان اینكه 24 فرآیند از 25 فرآیند انتخابات، به صورت مكانیزه و تنها یك فرآیند سنتی است، گفت: امسال انتخابات در شیروان و اسفراین به صورت تمام مكانیزه برگزار می شود و فرمانداران این شهرستان ها از اكنون تمهیدات لازم را در این خصوص اندیشه كنند.
وی خاطرنشان كرد: دوره های آموزش برای مجریان انتخابات برگزار و نكات لازم به آنان فراداده می شود.
علی زاهدی نیا، مدیركل ثبت احوال خراسان شمالی هم گفت: تمام افراد بالای 18 ساله استان، كارت ملی هوشمند دریافت كرده و یا كارت ملی در اختیار دارند و در خصوص مشكلی وجود ندارد.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه به صورت همزمان در استان خراسان شمالی برگزار می شود.
این استان 863 هزار نفری دارای 4 كرسی مستقل نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و یك كرسی نمایندگی نیز بین شهرستان فاروج این استان و شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی مشترك است.
با توجه به درگذشت آیت الله حبیب الله مهمان نواز، نماینده چهار دوره این استان در مجلس خبرگان رهبری در اردیبهشت پارسال، جایگزین وی نیز در انتخابات اسفندماه امسال برگزیده خواهد شد.
7185/5132