به گزارش روز جمعه ایرنا، بازار خودرو ایران در انحصار خودروسازان داخلی است، بطوری كه سایپا و ایران خودرو حدود 87 درصد بازار را در اختیار دارند و سهم خودروسازان بخش خصوصی كه اغلب به مونتاژ برندهای خارجی میپردازند، حدود هشت درصد برآورد میشود؛ پنج درصد باقیمانده سهم خودروهای وارداتی است.
سال 96 در مجموع 70 هزار و 75 دستگاه خودرو سواری به ارزش یك میلیارد و 838 میلیون و 851 هزار دلار وارد كشور شد.
فعالان بازار خودروهای خارجی می گویند: ابراز نگرانی برخی بابت سهم پنج درصد خودروهای خارجی از بازار، بیشتر به نوعی بهانه جویی شبیه است؛ زیرا خودروهای خارجی تامین كننده نیازهای كیفی هستند و به فرموده رهبر معظم انقلاب، كالاهای كیفی خارجی می تواند الگویی برای تولیدكنندگان داخلی همان كالاها باشند.
این در حالی است كه از سال 97 نزدیك به 15 هزار دستگاه خودرو در گمركات باقی مانده و راه ورودشان به كشور مسدود شده است.
شانزدهم دی ماه پارسال دولت با نگاه گره گشایی از مشكلات، مصوبه ای صادر كرد تا امكان رفع انسداد این خودروها میسر شود، اما به گفته دبیر انجمن واردكنندگان خودرو، تا امروز كمتر از یك هزار دستگاه خودرو از گمركات ترخیص شده است.
«مهدی دادفر» در این زمینه به ایرنا گفت: اعتبار این مصوبه كه چهار ماهه بود، دوشنبه گذشته (16 اردیبهشت) به پایان رسید، اما دلیل اجرا نشدن كامل آن ناهماهنگی بین دستگاه های دولتی از جمله گمركات و بانك مركزی و نبود چابكی لازم در آنهاست.
وی افزود: هرچند این انجمن تاكنون تلاش های زیادی برای رفع مشكل یاد شده كرده و مكاتبات متعددی با شخص رئیس جمهوری، دفتر معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معاونان وزیر و سازمان توسعه تجارت داشته، اما هنوز این مصوبه تمدید نشده است.
دادفر ادامه داد: به این ترتیب، درگیری های نمایندگی های فروش با مشتریان ادامه خواهد داشت و پرونده های قضایی در این زمینه همچنان باز خواهد ماند.
وی با بیان اینكه كسب و كار واردكنندگان خودرو به نابودی كشیده شده، یادآور شد: اكنون اشتغال در این بخش از 15 هزار نفر به كمتر از 2 هزار و 500 نفر رسیده است؛ همچنین 15 هزار مشتری به مدت بیش از یك سال و نیم است كه معطل دریافت خودروهایشان هستند.
با این حال به نظر نمی رسد حتی گره گشایی كامل از این مشكل و ترخیص باقی مانده خودروهای در گمرك مانده، بتواند عطش بالای بازار خودروهای خارجی را فروبنشاند؛ زیرا مطابق متوسط آمار سال های گذشته سالیانه به 70 هزار خودروی خارجی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان نیاز است و كمبود خودرو در بازار به رشد قیمت ها دامن زده است.
برپایه مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، در آخرین ساعات معاملات دو روز گذشته هر دستگاه خودروی سوناتا هیبرید 680 میلیون تومان، توسان 780 میلیون تومان، النترا 510 میلیون تومان، سورنتو یك میلیارد تومان، سراتو 490 میلیون تومان، اپتیما 780 میلیون تومان، تویوتا RAV4 فول 2018 به 950 میلیون تومان، سانتافه 980 میلیون تومان، كمری هیبرید 780 میلیون تومان، نیسان جوك 650 میلیون تومان، اسپورتیج 810 میلیون تومان، لكسوس NX یك میلیارد و 550 ملیون تومان، میتسوبیشی ASX 680 میلیون تومان و تالیسمان 800 میلیون تومان قیمت گذاری شدند.
** مخالفان واردات
با این حال، عده ای نیز با واردات خودرو در این مقطع حساس تاریخی به هر شكل آن مخالفند و آن را زمینه ای برای افزایش تقاضا برای ارز و در نتیجه رشد مجدد نرخ آن می دانند.
«امیرحسن كاكایی» استاد دانشگاه علم و صنعت در این خصوص می گوید: برخی از فضای ملتهب كنونی سوء استفاده كرده و بحث واردات خودرو را مطرح می كنند، در حالی كه دشمنان می خواهند ما چنین شیوه ای در پیش بگیریم.
وی تاكید كرد: افزایش واردات در این شرایط به معنای افزایش نیاز به ارز، فشار بیشتر به دولت و در نتیجه افزایش مجدد نرخ ارز است.
كاكایی افزود: واردات همچون مسكّنی است كه تب بازار را پایین می آورد، اما به اقتصاد ضربه می زند.
وی بیان داشت: باید بپذیریم كه امروز وسط یك جنگ اقتصادی هستیم و مطرح كردن موضوعاتی نظیر واردات حتی خودروهای دست دوم در این شرایط، جز مصرف گرایی نتیجه ای ندارد و مشكلی را حل نمی كند.
** قیمت های نجومی خودروهای خارجی
در این زمینه، یك نمایشگاه دار خودروهای خارجی در منطقه یوسف آباد تهران به ایرنا گفت: این روزها قیمت خودروهای خارجی آنقدر عجیب و غریب شده كه روی گفتن آن به مشتریان را نداریم.
«كورش طواحن» افزود: هیچ دلیلی برای این افزایش قیمت ها در بازار نمی بینیم، انگار در ماه های گذشته عده ای پول های خود را به سمت این بازار سرازیر كرده اند و امروز هر آنچه دلشان بخواهد قیمت می دهند.
وی به گرانی سایر اقلام اساسی و مایحتاج مردم اشاره كرد، اما گفت: اینكه بخواهیم برای خودروهای داخلی پژو 206 تیپ پنج 128 میلیون تومان یا برای پژو 207 اتوماتیك صندوق دار 210 میلیون تومان بپردازیم، به هیچ عنوان توجیه نداشته و در این شرایط رشد بی ضابطه قیمت خارجی ها جای خود دارد.
طواحن خاطرنشان كرد: تا هفته گذشته جنب و جوش زیادی در بازار شاهد بودیم و تقاضا برای خرید هم زیاد بود، اما فروشنده ها كمتر مایل به فروش خودروهای خود بودند.
وی بیان داشت: بیشتر خریداران نیز از دلالان و واسطه ها و نه مشتریان واقعی بودند، اما این روزها به نظر می رسد این موج به افراد و خانواده های عادی هم رسیده و برای حفظ ارزش پولشان بازار خودروهای خارجی را انتخاب كرده اند.
** تاثیر مثبت حذف قیمت از سایت ها
یك نمایشگاه دار دیگر از منطقه شرق تهران به حذف نمایش قیمت در آگهیهای خودرویی برخی سایت ها اشاره كرد و گفت: در ماه های گذشته اكثر قیمت ها در این سایت ها غیرواقعی و غیر كارشناسی بود.
وی كه خواست نامش فاش نشود، بطور نمونه به خودرو پژو 2008 اشاره كرد كه برخی ها در این سایت ها قیمت آن را تا 500 میلیون تومان هم بالا برده بودند.
این نمایشگاه دار، افسارگسیختگی قیمتی ماه های اخیر را به وضعیت بد اقتصادی كشور مرتبط دانست و افزود: در امارات متحده عربی شاهدیم هر كس آزاد است تا خودروی خود را به هر قیمتی كه دوست دارد، بفروشد و هیچ نهادی هم بر آن نظارت ندارد.
وی ادامه داد: بالا بودن شفافیت و وضعیت بسامان اقتصادی در این كشور حاشیه خلیج فارس، شرایطی را فراهم كرده كه اگر فردی خودرو را با قیمت غیرواقعی عرضه كند، از او نمی خرند.
این فعال خودرویی تاكید كرد: موافق درج نشدن قیمت در آگهی های سایت ها هستیم و اگر روزی قرار شد قیمت ها اعلام شود، باید كارشناسی شده و اصالت آگهی و آگهی دهنده مشخص باشد.
به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته به دلیل بروز التهاب در بازار خودروی كشور و با هدف كمك و همراهی برای مدیریت این بحران توسط نیروهای انتظامی و قضایی، سایت هایی نظیر «دیوار» و «باما» در پیام هایی از حذف موقت نمایش قیمت در آگهیهای خودروی خود خبر دادند.
اقتصام*3065**9189**1883
تهران- ایرنا- این روزها قیمت خودروهای خارجی همپای قیمت داخلی ها روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه می كند؛ حضور پر رنگ واسطه ها و دلالان و رشد نجومی قیمت ها از مشخصه های این روزهای بازار است.