۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۱
کد خبر: 83310127
T T
۰ نفر

توليد علوفه در شيروان به 47 هزار تن افزايش يافت

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۱
کد خبر: 83310127
توليد علوفه در شيروان به 47 هزار تن افزايش يافت

بجنورد- ايرنا- رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شيروان گفت: با توجه به بارش هاي خوب سال جاري، توليد علوفه در اين شهرستان خراسان شمالي به 47 هزار تن افزايش يافت.

مصطفي سيامكي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به رشد 60 درصدي توليد علوفه در مراتع اين شهرستان اظهار داشت: اين ميزان در گذشته 29 هزار تن در سال بود.
وي ميانگين ميزان توليد علوفه در گذشته را 100 كيلوگرم در هر هكتار دانست و گفت: هم اكنون، با افزايش نزولات جوي به 160 كيلوگرم در هكتار رسيده است.
وي گستره مراتع اين شهرستان را 290 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: بيشترين ميزان توليد علوفه در مناطق كوهستاني، ييلاقي و مناطقي كه داراي برف بيشتر هستند شامل گليل، سراني، شاه جهان، سنجر بيگ و پتلگاه مي باشد.
سيامكي افزود: هم اينك براي تبديل ديم زارهاي كم بازده و احياي آن به منطور افزايش توليد علوفه، كاهش وابستگي دامداران به مراتع به ازاي هر هكتار 15 كيلوگرم بذر لحاظ شده است و تاكنون 4 تن بذر بين دامداران توزيع شده است.
رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شيروان گفت: امسال با توجه به افزايش توليد علوفه دامداران با مشكلات كم تري مواجه هستند ولي در فصل تابستان آسيب هايي از جمله حريق وجود دارد كه توصيه مي شود دامدارن چراي دام در مراتع را مديريت كنند و مراقب باشند تا حريق ايجاد نشود.
شهرستان شيروان 400 هزار هكتار مساحت دارد كه 290 هزار هكتار آن به صورت منابع طبيعي تجديد شونده و 110 هزار هكتار مستثنيات قانوني اشخاص شامل زمين هاي زراعي، باغي، جاده و محدوده روستاها و شهرها است.
7186/ 6042