۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷
کد خبر: 83310240
T T
۰ نفر

روزه داری در عراق؛ طاقت فرسا و باشكوه

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۷
کد خبر: 83310240
روزه داری در عراق؛ طاقت فرسا و باشكوه

بغداد – ایرنا – ماه رمضان در عراق با آداب و سنن خاصی همراه است كه آن را از كشورهای دیگر عربی و اسلامی متمایز می كند كه در كنار اعلام و تبریك و تهنیت روزه داران به یكدیگر، ویژگی خاصی به ماه رمضان در عراق می بخشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبارت «رمضان كریم» به عنوان عبارت شهیر تبریك و تهنیت حلول ماه رمضان بین روزه داران در روزهای اول ماه رمضان بین عراقی ها بسیار رد و بدل می شود.
بافت های اجتماعی مختلف عراق اعم از شیعیان، اهل سنت و كردها و حتی اقلیت های دیگر مانند مسیحیان و ایزدی ها در ماه رمضان به تكاپوی كم سابقه ای می افتند و بازارهای مركزی شهرهای مختلف، مملو از جمعیتی می شود كه با خرید مایحتاج رمضان، خود را برای یك ماه روزه داری آماده می كنند.
بازار «شورچه» بغداد، در این میان یكی از بازارهای منحصر به فرد در پایتخت عراق است كه طی آن مردم در روزهای پایانی شعبان، انواع كالاها و مایحتاج خود را خریداری می كنند.
چای، انواع ادویه های غذایی، گوشت و مرغ و ماهی، چند نوع شربت و آبمیوه و مواد غذایی به خصوص رشته و عدس قرمز برای ساخت سوپ معروف «عدس رشته» مهمترین خریدهای خانواده ها را تشكیل می دهد.
دولت هم هرسال تلاش می كند كه در جیره كوپنی بخشی از این مایحتاج ضروری مانند شكر، عدس، روغن و آرد سفید برای ساخت شیرنی فراهم كند هرچند امسال دولت نتوانسته است به موقع این مواد را تامین كند.
غذاهای معروف عراقی مانند «دولمه»، «كپه»، «بریانی» و «آبگوشت» نیز جز حاضرترین غذاها در سر سفره افطاری خانواده های عراقی به شمار می رود.

***زولبیا، خرما و كلوچه، شیرینی رمضان
بی شك شیرینی هایی كه معمولا هیچ سفره ای از آن در ماه رمضان خالی نیست زولبیا، بامیه و خرما است كه دوتای اول را با دست می سازند اما سومی یكی از مشهورترین میوه های عراقی است.
علاوه بر این دو شیرینی، یك شیرینی معروف دیگر به نام «كلوچه» وجود دارد كه این شیرینی فقط مخصوص عیدفطر است و در روزهای آخر ماه رمضان، خانواده ها آن را پخت می كنند تا از آن به عنوان شیرینی عید بهره ببرند.
تفنن عراقی ها در ساختن زولبیا و بامیه مختلف است و از ماست گرفته تا آرد و زعفران در ساخت این شیرینی استفاده می شود.
زولبیا و بامیه شیرینی های معروفی هستند كه در كشور خودمان ایران نیز طرفداران بسیاری در رمضان دارند.
سینی های زولبیا و بامیه به ویژه در ساعات بعد از افطاری كه روزه داران برای پر كردن بخشی از اوقات فراغت خود به بازی های سنتی گل یا پوچ یا كاسه گردانی روی می آورند بیشتر طرفدار پیدا می كنند.
تیم های بازنده و برنده در این بازی های سنتی، معمولا برای شیرین كردن كام تماشاگران و بازیكنان، سینی های بزرگ از زولبیا و بامیه را تهیه كرده و به نشانه ثواب توزیع می كنند.
این بازی های سنتی همراه با پاره ای مراسم های شاد و توصیه های دینی و وعظ و خطابه های سریع در خصوص مسائل اخلاقی و اجتماعی است.

***سحرخیزها
سحرخیزها یا آنگونه كه عراقی ها آنها را «مسحراتی» می نامند، با اولین سحر ماه رمضان در كوچه ها و خیابان های شهرها فعال می شوند كه معمولا طبلی بر دست گرفته و مردم را برای سحر بیدار می كنند.
برخی از این سحرخیزها در بغداد، تبدیل به بخشی از تاریخ و فلوكلور این شهر شده كه هنوز هم مردم ماه رمضان را برای شنیدن صدای دهل آنها به انتظار می نشینند و معمولا به شیوه هایی ابتكاری كه بعضا شعر هم چاشنی آن می شود، مردم را برای سحری بیدار می كنند.

***نذر و ثواب
فعالیت های خیریه ای از جمله اطعام مسكینان و پهن كردن سفره های افطاری نذری در این ماه به طور گسترده ای در شهرهای مختلف عراق رونق می گیرد و مردم به نیازمندان غذا می دهند.
خانواده ها معمولا فامیل های همدیگر را دعوت كرده و سفره افطاری پهن می كنند و ثواب آن را نثار عزیزان از دست رفته خود می كنند.
به دلیل اینكه اغلب شیعیان این سفرهای افطاری را در ایام نزدیك به ضربت و شهادت امام علی (ع) پهن می كنند بر آن نام سفره امام علی (ع) می گذارند.
در شهرهای زیارتی سفره های افطاری با كمك هیات های مذهبی به طول چند صدمتر در كف خیابان پهن می شود تا تعداد حداكثری از روزه داران را افطار بدهند.

***رونق مساجد در ماه رمضان
مساجد عراق در این ماه، شاهد حركت پر جنب و جوش مردم است ؛ زیرا غیر از نماز، برنامه‏های دینی و فرهنگی مختلفی از جمله سخنرانی هایی با موضوعات اخلاقی و اجتماعی برگزار می شود.
بی شك برگزاری آیین های بر سرگرفتن قرآن و شب قدر از مهمترین برنامه هایی است كه مساجد آكنده از خیل جمعیت حاضران می شود.
عتبات عالیات در شهرهای مقدس كربلا، نجف، كاظمین و سامرا در این مناسبت، جای سوزن انداختن برای روزه داران نیست.
برگزاری نمازهای مستحبی و دعا و نیایش و برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و دینی از فعالیت های مهم مساجد در این ماه است.

***رونق سریال ها
همانند كشور خودمان در عراق نیز فصل رمضان، فصل سریال های مختلف است كه مردم بی صبرانه منتظر آن هستند.
سریال های طنز و خنده دار بدون شك بیشترین طرفدار دارد اما سریال های خوب و جدی نیز اگر با بازیگران معروف عراقی همراه باشد، طرفدار دارد.
به همین دلیل اكثر رسانه ها، چند هفته مانده به رمضان، تیزرهای سریال ها و برنامه های ویژه رمضان خود را پخش می كنند و هر تلویزیونی كه بتواند بیشترین تماشاگر را جذب كند به نوعی برای یكسال اعتماد عراقی ها را كسب كرده است.
در عراق رمضان، آیینی است كه علاوه بر ابعاد ایمانی و روحانی با چاشنی اخلاقی، اجتماعی و دید و بازدید و بالاخره سرگرمی و نشاط عجین شده و برای همین، هرسال بی صبرانه كوچك و بزرگ این ماه را انتظار می كشند.
گرچه كه گرمای بالای هوا و ساعات طولانی روزه داری و قطع مكرر برق، كام مردم عراق را در رمضان تلخ و بعضا آن را مشقت بار می كند اما جنبه های روحی و فرح بخش آن باعث شده است كه مردم هرسال بیش از سال گذشته به این ماه با بركت اهتمام دهند.
خاورم *10*353*380*