۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸
کد خبر: 83310522
T T
۰ نفر

موزه و مركز اسناد ملي در شهرستان جهرم راه اندازي مي شود

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸
کد خبر: 83310522
موزه و مركز اسناد ملي در شهرستان جهرم راه اندازي مي شود

شيراز- ايرنا- معاون استاندار و فرماندار ويژه شهرستان جهرم بر لزوم ايجاد موزه و مركز اسناد ملي در اين شهرستان تاكيد كرد و گفت: ايجاد موزه مركزي فرصتي است كه تاريخ و هويت جهرم به نسل‌ها شناسانده و از ميراث كهن اين ديار پاسداري شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، عليرضا صحراييان روز شنبه در نشست شوراي حفاظت از ميراث فرهنگي و صنايع دستي جهرم اظهار داشت: لازم است هرچه سريعتر علميات اجرايي اين موزه باتوجه به دغدغه‌هاي مسئولين و دلسوزان حوزه ميراث فرهنگي، آغاز شود.
وي ايجاد تفاهم‌نامه بين ادارات و دستگاه هاي مرتبط را در راستاي تسريع در روند احداث موزه مركزي جهرم، مؤثر دانست و بيان داشت: محل در نظر گرفته شده براي احداث موزه با حدود 2 هزار و 400 متر مربع زيربنا، موقعيت و فضاي بسيار مناسبي براي معرفي تاريخ جهرم به نسل‌هاي آينده و همچنين مسافرين و بازديدكنندگان است.
فرماندار ويژه جهرم به ظرفيت هاي اين شهرستان در حوزه فرهنگي اشاره وعنوان كرد : بخش‌هاي مختلف جهرم شناسي، مردم شناسي، موزه انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و شهدا، موزه سلامت، مشاهير، موزه اسناد و متون تاريخي، موزه سنگ، موزه اسناد وزارت كشور و آموزش و پرورش، از جمله ظرفيت‌هاي ارزشمند در ايجاد موزه در اين شهرستان است.
صحرائيان با تأكيد بر حفظ و حراست از آثار تاريخي و ميراث فرهنگي شهرستان جهرم ، خاطر نشان كرد: لازم است يگان حفاظت از ميراث فرهنگي به صورت مستمر و جدّي‌تر از اين آثار سركشي و حفاظت كند.
وي آثار تاريخي جهرم را هويت شهرم عنوان كرد و افزود: نبايد در اثر سهل انگاري و يا عدم نظارت، ميراث گرانبهاي فرهنگي شهرمان دچار آسيب و يا سرقت شود.
**موزه و مركز اسناد باعث وحدت اقشار مختلف مي‌شود
حجت‌الاسلام محمدحسين مدبر امام جمعه شهر جهرم نيز در اين نشست گفت: اميدواريم به زودي شاهد بازگشايي مركز اسناد و موزه مركزي در شهرستان جهرم باشيم. اين موزه مركزي از جهات مختلف مي‌تواند براي شهر ما بركت داشته باشد.
امام جمعه جهرم ابراز كرد: ايجاد ظرفيت گردشگري باعث ايجاد اشتغال مي شود و مي تواند شهرستان جهرم را از اقتصاد تك‌محصولي و وابستگي به آن نجات دهد.
وي تصريح كرد: جهرم از نظر گردشگري‌ پرظرفيت است، اين مسئله مي‌تواند باعث وحدت طيف‌هاي مختلف، اصناف و گروه‌هاي مختلف با سلايق مختلف شود.
نماينده ولي فقيه در شهرستان جهرم تاكيد كرد: موزه مركزي ظرفيتي است كه باعث وحدت در شهر ما خواهد شد. كساني كه به شهدا علاقه‌مند، كساني كه به تاريخ و فرهنگ شهر علاقه‌مندند، كساني كه به طبيعت علاقه‌مندند و روحانيت با ايجاد موزه علما، پذيراي تمام طيف‌ها خواهد بود.
وي بيان كرد: از مجموعه دانشگاه علوم پزشكي كه داوطلب شد و ساختماني را براي اين كار به طور موقت اختصاص داد سپاسگزاريم تا زماني كه با همت همه مجموعه‌ بنايي مناسب براي موزه مركزي جهرم احداث شود.
**راه‌اندازي موزه، دفاع از هويت جهرم است
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: راه‌اندازي موزه معرفي و ظرفيت‌هاي گذشته، حال و آينده جهرم است و دفاع هويت اين شهرستان است.
محمد رضا رضايي كوچي افزود: موزه مركزي جهرم در يك فضا متمركز ‌مي شود و در كنار آن مي‌توان برنامه‌ريزي كرد كه در نقاط ديگر نيز موزه‌هايي راه‌اندازي شود.
وي ابراز كرد: از ظرفيت مردم و سازمان‌هاي مردم نهاد براي ايجاد اين موزه بايد استفاده شود.
**راه اندازي موزه در جهرم در دستور كار
رئيس اداره ميراث فرهنگي شهرستان جهرم نيز گفت: دستور كار اداره ميراث فرهنگي جهرم در سال جديد شامل مواردي محتلفي است كه 18 مورد از همه مهمترند و تأكيد بر راه‌اندازي موزه و مركز اسناد جهرم يكي از اين موارد مهم است.
علي لطفي‌پور با بيان اينكه با انجام اين دستوركار رونق توليد و شكوفايي صنايع دستي را شاهد خواهيم بود، افزود: ثبت آثار معنوي و ميراث ناملموس شهرستان جهرم مثل موسيقي سنتي، مراسم نيمه شعبان، حلواي خارك جهرم، نان‌هاي سنتي جهرم كه منحصراً متعلق به شهر جهرم است بيشتر معرفي مي شوند.
وي ادامه داد: راه‌اندازي موزه مركزي جهرم، موزه آيت‌الله سيدعبدالحسين نجفي لاري، خانه صنايع دستي، خانه تاريخي جلال طوفان، دو اقامتگاه بومگردي كوهكن و بازرگان و مجتمع گردشگري دستغيب، ‌ موزه تاريخي بازرگان، مركز اسناد و بانك اطلاعات گردشگري شهرستان جهرم، از ديگر موارد در حال پيگيري در سال جاري است.
وي ابراز كرد: تهيه و چاپ كتاب جامع گردشگري شهرستان جهرم، چاپ آلبوم عكس جاذبه‌هاي تاريخي، طبيعي و فرهنگي شهرستان جهرم، تهيه طرح جامع گردشگري، تملك خانه آيت‌الله نجفي لاري و تملك غار سنگ‌‌اشكن و محدوده اثر و پيگيري طرح احياي آن، از ديگر برنامه‌ها در امسال است.
اين مقام مسوول تصريح كرد: همچنين واگذاري اثرتاريخي قدمگاه جهت احيا و بهره‌برداري از آن، تهيه طرح احيا و مرمت قبر جاماسب در بخش خفر، احياي آب‌انبار دَم‌شير و ساماندهي سفره‌خانه‌هاي سنتي از ديگر مواردي است كه ما بر آن تاكيد داريم.
در اين نشست با ايجاد تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشكي جهرم براي اختصاص ساختمان موزه، راه‌اندازي موزه و مركز اسناد در جهرم عملياتي شد.
شهرستان جهرم در فاصله 193 كيلومتري جنوب شيراز قرار دارد.
9910 / 6113