۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبر: 83310994
T T
۰ نفر

نياز به جذب توريست

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۲۶
کد خبر: 83310994
نياز به جذب توريست

تهران- ايرنا- با شرايطي كه اكنون كشور به لحاظ اقتصادي و محدوديت برخي منابع دارد، امكان اينكه بتوانيم در بسياري از حوزه‌ها سرمايه‌اي را ايجاد كنيم سخت است و يكي از راه‌ هاي ميان‌بر براي درآمد زايي و ارزآوري كشور استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي گردشگري و صنعت توريسم است.

روزنامه روزان با درج يادداشتي به قلم غلامعلي جعفرزاده ‌ايمن ‌آبادي نماينده دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي آورده است: با توجه به كاهش ارزش پول ملي، سفر خارجي‌ها به ايران مي‌تواند بيش از پيش براي آنها مقرون به صرفه باشد و اين وظيفه متوليان اين حوزه است كه تبليغ اين موضوع را كه ايران مي‌تواند سفري ارزان براي توريست‌ها باشد به بهترين نحو انجام دهند كه اگر در اين راستا موفق عمل كنيم، مي‌توانيم ارز مورد نياز خود را هم به دست آوريم.

از طرفي با فضاي ايران هراسي كه رسانه ‌هاي غربي در دنيا ايجاد كردند اگر ما بتوانيم گردشگران بيشتري را نسبت به گذشته به ايران جذب كنيم و براي آنها برنامه تفريحي و گردشي مناسبي را ترتيب دهيم حتماً مي‌توانيم نه به‌ صورت نمايشي بلكه در واقعيت پروژه ايران هراسي غربي‌ها را خنثي كنيم. فرهنگ ايراني، يك فرهنگ بسيار با هويت در دنيا است و ما به جاي اينكه ساعت‌ها در رسانه‌هاي خود وقت بگذاريم و اين فرهنگ را تبليغ كنيم مي‌توانيم با زماني به مراتب كمتر، اما در ميدان عمل آن را به منصه ظهور برسانيم كه بدون ترديد اين تلاش‌ها، جايگاه ايران را پيش چشم مردم ديگر ملت‌ها بالا خواهد برد.

يكي از كار‌هايي كه در جذب توريست اهميت دارد اين است كه بتوانيم شرايطي را نسبت به نياز‌هاي گردشگران مهيا كنيم. شايد موضوعاتي براي خارجي‌ها اهميت داشته باشد كه براي ما كمتر حائز اهميت باشد، ولي بايد بدانيم كه اگر مي‌خواهيم در اين صنعت در دنيا حرف براي گفتن داشته باشيم و به اقتصاد كشور كمك كنيم بايد اين نياز‌ها را شناسايي و اجرايي كنيم. البته منظور من نياز‌هاي قابل اجراست نه اينكه كار‌هايي را انجام دهيم كه با اعتقاداتمان متفاوت است.

جذب توريسم يك علم است و بايد پرسيد در ايران اين علم چقدر فرا گرفته شده و چقدر سازمان گردشگري ما به اين موضوع حساسيت نشان داده و توانسته افراد را در اين راستا تربيت كند؟ چهل سال از انقلاب مي‌گذرد و اكنون وقت برداشت دستاورد‌ها است. ديگر نبايد گفت كه در حال آزمون و خطا هستيم. كشور در يك جنگ تمام عيار اقتصادي قرار گرفته و از بين بردن زمان، يك ظلم بزرگ و نابخشودني است.

يكي از انتقادات هميشگي من به مديران و فعالان صنعت گردشگري اين است كه چرا براي حضور گردشگران برنامه‌ريزي نمي‌كنيد؟ وقتي يك توريست به ايران مي‌آيد بايد براي ورود او يك مسير را كه نقطه شروع آن a و پايان آن b است تعريف كرد. يعني گردشگر را بايد مديريت كرد و بهترين نقاط را به او نشان داد، زيرا هرچه در اين بخش بهتر عمل كنيم به ارزآوري و اقتصاد كشور كمك كرده‌ايم. يك توريست وقتي به ايران مي‌آيد و از سفر خود لذت مي‌برد، بهترين مبلغ براي مردم كشورش خواهد بود تا ديگر افراد را هم تشويق به سفر ايران كند.

اميدوارم در شرايط كنوني كه سقوط ارزش پول ملي يك تهديد جدي براي كشور به شمار مي‌آيد بتوانيم آن را به يك فرصت تبديل كنيم كه هم از اين پيچ سخت اقتصادي بگذريم و هم زيرساخت‌هايي را بنا كنيم كه منبعد شاهد حضور بيشتر و پررنگ‌تر گردشگران خارجي در ايران باشيم.

چند دهه‌اي است كه برخي كشور‌ها به ‌طور ويژه و كارشناسي شده روي صنعت گردشگري كشور خود سرمايه‌گذاري كرده‌اند و به ‌واسطه همين دورانديشي‌ها توانسته‌اند اقتصاد كشورشان را متحول كنند.

منبع: روزنامه روزان؛ 1398،02،22
گروه اطلاع رساني **9117**9131
۰ نفر