به گزارش ایرنا، الله مراد عفیفی پور روز یكشنبه در خصوص جزییات عملیات تولید و صادرات این شناور باری افزود: این لنج باری در360 روز كاری (كمتر از یكسال) طراحی و تولید شد كه امكان ترابری دریایی انواع كالا با ظرفیت حمل یك هزار و 300 تُن را دارد.
وی رقم قرارداد ساخت این شناور بزرگ باری را 2 میلیون 700 هزار درهم اعلام كرد و گفت: این شناور مجهز به 2 موتور با قدرت مجموع 2 هزار و 500 اسب بخار و 55 متر طول، 16 متر عرض و حدود 6 متر آبخور است.
مدیركل بنادر ودریانوردی هرمزگان اظهارداشت: وزن خالص سازه این شناور 150 تن و وزن ناخالص آن حدود 500 تن است.
عفیفی پور ادامه داد: تمامی فرآیندهای طراحی، تولید و آب اندازی این شناور سنتی به همت متخصصان و جوانان بومی فعال در صنعت شناورسازی جزیره قشم انجام شده است.
وی بیان داشت: در فروردین ماه امسال این شناور در جزیره قشم به آب اندازی شد و پس از صدور گواهینامه ها و تاییدیه های لازم از سوی موسسه های معتبر رده بندی، نیمه اردیبهشت ماه به خارج از كشور انتقال یافت.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان ابراز داشت: این شناور از امكان دریانوردی با سرعت 20 مایل دریایی (حدود 37 كیلومتر بر ساعت) در زمان حمل كالا برخوردار است و برای الحاق به ناوگان حمل و نقل دریایی در آبهای اقیانوس هند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
عفیفی پور گفت: شركت سازنده این شناور سنتی در جزیره قشم مستقر است كه هم اكنون ركورد ساخت بزرگترین لنج باری ایران با ظرفیت حمل 2 هزار تن كالا را در كارنامه خود دارد و در مجموع برای 320 نفر به طور مستقیم و حدود یك هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال آفرینی كرده است.
وی یاد آورشد: پس از ساخت لنج چوبی یكهزارتنی تولید داخل كه سال گذشته در هرمزگان به آب اندازی شد، بزرگترین لنج باری فایبرگلاس تولید شده در استان به سفارش یك سرمایه گذار و تاجر خارجی زیرنظر اداره كل بنادر و دریانوردی هرمزگان ساخته و به مالك شناور تحویل داده شد.
عفیفی پور، ساخت و تحویل بزرگترین لنج باری فایبرگلاس صادراتی در یكسال اخیر را نمایانگر و اثبات كننده توانمندی های فنی جوانان هرمزگانی در صنعت شناورسازی ایران دانست.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: شناورهای تولید شده در كارگاه های لنج سازی استان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین المللی و همچنین با رعایت استانداردهای مربوطه تحت كلاس موسسات رده بندی ایرانی تولید و صادر می شوند.
وی گفت: اداره مركزی بازرسی و ثبت شناوران به عنوان یكی از زیرمجموعه های اداره كل بنادر و دریانوردی هرمزگان متولی پیگیری و اجرای مقررات ملی و بین المللی و تمامی امور نظارت بر ساخت شناور در كارگاه ها و كارخانجات شناورسازی استان و همچنین ارائه خدمات ثبتی به شناوران زیرپرچم ایران است.
عفیفی پور با اشاره به تاكید مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حمایت از رونق تولیدات ساخت ایران در سال 98 اظهار داشت: با توجه به تدبیر اتخاذ شده وتمهیدات صورت گرفته، در سال های اخیر نه تنها روند واردات شناورهای سنتی (لنج های چوبی و فایبرگلاس باری و صیادی) به داخل كشور متوقف شده بلكه هم اكنون هرمزگان به جایگاه مهم صادر كننده شناورهای دریایی در منطقه خلیج فارس دست یافته است.
استان هرمزگان با بهره مندی از 60 كارگاه و كارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی هم اكنون كانون مهم تولید شناورهای دریایی در ایران محسوب می شود كه این شناورها با نظارت كارشناسان متخصص سازمان بنادر و دریانوردی و با رعایت استانداردهای بین المللی تحت كلاس های موسسه های رده بندی ایرانی تولید می شود.
7195/6048
بندرعباس- ایرنا- مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بزرگترین لنج باری فایبرگلاس ساخت ایران با ظرفیت حمل یكهزار و 300 تن كالا در جزیره قشم تولید و به خارج از كشور صادر شد.