۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱
کد خبر: 83311304
T T
۰ نفر

ساز عاشيق «يوسف اوهانس» براي هميشه خاموش شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۱
کد خبر: 83311304
ساز عاشيق «يوسف اوهانس» براي هميشه خاموش شد

اروميه- ايرنا- «يوسف اوهانس» آخرين هنرمند آشوري در حوزه موسيقي عاشيقي «مكتب اروميه» شامگاه 22 ارديبهشت در اروميه جان به جان آفرين تسليم كرد تا صداي اين هنرمند اروميه اي در اذهان دوستداران فرهنگ ماندگار شود.

مسوول موسيقي و كانون عاشيق هاي حوزه هنري آذربايجان غربي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: عاشيق اوهانس با 93 سال سن پيشكسوت ترين هنرمند موسيقي عاشيقي مكتب اروميه بود كه به علت كهولت سن و مشكلات جسماني دار فاني را وداع گفت.
داريوش عليزاده افزود: وي از هنرمندان تاثير گذار موسيقي عاشيقي بود كه با بيش از 80 سال فعاليت هنري نقش بسيار موثري را در رشد و توسعه اين نوع موسيقي ايفا كرد.
وي اضافه كرد: عاشيق اوهانس همواره پاي ثابت بسياري از مراسم فرهنگي و هنري در سطح استاني، ملي و بين المللي بود و نمونه اثر اين استاد كاركشته در آلبوم ماندگار «ارومودان گلن سسلر 2» گنجانده شده است.
وي ادامه داد: وي به همراه فرهاد سليمي، دوللو اباذر، درويش وهاب زاده، محمد حسين دهقان، اصلان طالبي، عزيز مراد خان، اسمعلي لطفي، نباتعلي عليزاده و علي كريمي قره آغاجي از جمله عاشيق هاي بنام آذربايجان غربي به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا استاد «يوسف اوهانس» متولد 1306 شمسي در روستاي «ديزج تكيه» اروميه بود و فعاليت در موسيقي عاشيقي را از پدر و پدربزرگ خود به ارث برد.
هنوز كه هنوز است پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هنگام گوش دادن به راديو شوق شنيدن استاد اوهانس را در دل دارند زيرا اين چهره نامي به همراه اساتيدي چون دهقان، درويش و فرهاد از نخستين هنرمنداني است كه صداي پرحرارتش گرماي خاصي به هواي نه چندان گرم خانه هاي قديمي مي بخشيد.
'عاشيق' يا ' آشيق' هنرمندي است كه به اجراي موسيقي عاشيقي مي پردازد و در سال هاي بسيار دور به عاشيق، اوزان و در خراسان شمالي بخشي مي گفتند؛ اوزان عالم به علم هاي روز و نوازنده ساز بود و تجربه هاي سفر خود را در قالب شعر ارائه مي كرد.
ساز عاشيق ها، قوپوز نام دارد و داراي هفت سيم، 14 پرده و 72 مقام به شمار مي رود و مصري، دوبيتي، حلبي، سياستاپل، تجنيس، ديوان، تاجري، غربتي و امراهي از جمله مقام هاي عرفاني و اجتماعي اين نوع موسيقي است.
بالوولو مسكين، قول هارطون، دوللو مصطفي، عباس طوفارقانلي، خسته قاسيم از جمله شاعراني هستند كه عاشيق ها اغلب از شعرهاي آنان استفاده مي كنند.
استاد عاشيق نواز به منظور رسيدن به حقيقت خداوندي، مرحله هاي طريقت، شريعت و معرفت را پشت سر مي گذارد؛ طريقت يعني شناسايي راه انسانيت، شريعت يعني آشنايي با آموزه هاي اسلامي و سرانجام معرفت به معناي تبليع انسانيت و آموزه هاي ديني به واسطه شناخت خدا و رسيدن به اوست.
در اين نوع موسيقي پيام انسانيت و انسان بودن كه در قالب هنر موسيقي به مخاطب منتقل مي شود، حائز اهميت بوده و هدف اصلي رسيدن به خداست.
تبليغ دين و به شور آوردن جنگجويان با ساز، شعر و داستان در ميدان هاي جنگ از وظايف اصلي اين نوع موسيقي در طول تاريخ بوده است.
مكتب عاشيق نوازي اروميه نيز در فهرست ميراث فرهنگي ناملموس كشور با /شماره 165/ به ثبت رسيده و ترنم ماندگاري هنر اصيلي است كه فرهنگ ديرينه آذربايجان را با ساز و سخن از نسلي به نسل ديگر منتقل مي كند.
7129/2093