۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۵۶
کد خبر: 83312055
T T
۰ نفر
رئيس قوه قضاييه: آمريكا به دنبال نااميدي مردم و عقب نشيني جمهوري اسلامي است

تهران-ايرنا- رئيس قوه قضاييه، حربه امروز دشمنان ايران و در راس آنها آمريكا را براي عقب راندن و تسليم كردن جمهوري اسلامي، نااميدسازي مردم و ايجاد يأس برشمرد و هماهنگي، همدلي، همكاري و هم انديشي همه قوا را راهبردي ضروري قلمداد كرد.

به گزارش ايرنا از اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، حجت الاسلام والمسلمين سيد ابراهيم رئيسي در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اين ديدار را مقدمه‌اي براي هم انديشي، همكاري، هماهنگي و هم افزايي هرچه بيشتر بين قواي مقننه و قضاييه دانست و تصريح كرد: همكاري و هماهنگي قوا، موضوعي است كه در قانون اساسي و فرمايشات مقام معظم رهبري (حفظه الله تعالي) همواره مورد تاكيد قرار گرفته است و اين هم‌انديشي و همكاري مي تواند در جهت رفع مشكلات و ايجاد گشايش در امور، بسيار نقش آفرين باشد.
رئيس قوه قضاييه ادامه داد: يكي از مهم ترين شئون مجلس، شأن نظارتي آن است كه اجراي قانون و حسن جريان امور را تضمين مي كند و اين ساز و كار نظارتي براي مردم اطمينان آور است. از طرفي دستگاه قضايي نيز واجد يك شأن نظارتي در كنار شأن قضاوت است كه بر مبناي آن تلاش مي شود هيچ حكمي بر خلاف شرع و قانون در دستگاه قضايي صادر نشود و همچنين بر حسن جريان امور و رعايت قانون در دستگاه هاي اجرايي نظارت شود. آنچه امروز مورد انتظار مردم و رهبر فرزانه انقلاب اسلامي است، تقويت اين نظارت ها در جهت گره گشايي و گشايش امور كشور است.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي با اشاره به اقدامات خصمانه دشمنان به ويژه ايالات متحده آمريكا در وارد آوردن فشار به جمهوري اسلامي اظهار داشت: امروز شرايط خاصي وجود دارد. آمريكا، رژيم صهيونيستي و كشورهاي غربي بعد از دوران جنگ سخت و جنگ نرم، در انديشكده هاي خود به اين نتيجه رسيدند كه جنگ سخت، هزينه بر و نفرت آور و جنگ نرم نيز بسيار زمان بر، پرهزينه و ديربازده است. بر اين اساس، جنگ سومي را تدارك ديده اند كه تلفيقي از آن دو باشد به شكلي كه بر ملت ها فشار وارد كنند. البته مدل اين نوع جنگ در كشورهاي مختلف و با توجه به فرهنگ و توانمندي هاي اين كشورها، متفاوت است.
رئيس قوه قضاييه افزود: امروز غرب و آمريكا به دنبال آن هستند كه ما را وادار به عقب نشيني و تسليم كنند؛ امري كه در 40 سال گذشته، مقاومت و ايستادگي مردم و مسئولان به رهبري امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي، مانع از آن شده است.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي، راه برون رفت از مشكلات دشمن ساخته را همكاري، هماهنگي، همراهي و همدلي در جهت رفع مشكلات مردم با نهادينه ساختن نگاه انقلابي برشمرد و يادآور شد: مسئولان و دست اندركاران كشور، توانا هستند و راه برون رفت افتخارآميز از اين شرايط، چندان دشوار نيست. منتها بايد به لوازم و اقتضائات اين امر كه همان همدلي و هماهنگي بين قوا است، پايبند باشيم.
رئيس قوه قضاييه، كاهش ناهنجاري ها، اجراي عدالت، توسعه يافتگي، رونق توليد، مبارزه با فساد، ايستادگي در مقابل دشمن و اداره صحيح كشور را در گرو اين همدلي و همكاري دانست و تصريح كرد: امروز همه آحاد با همه گرايش ها و سلايق سياسي بايد اين ضرورت اجتناب ناپذير را نه به عنوان يك تاكتيك و امر زودگذر بلكه به عنوان يك راهبرد و استراتژي بپذيرند و در اين جهت گام بردارند.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در ادامه، برخورد موثر با مفسدان و مجرمان را وابسته به برچيدن زمينه هاي فسادزا دانست و گفت: اصلاح اين زمينه ها در نظام پولي و بانكي و همچنين نظام واردات و صادرات، نياز به اقدام اساسي مجلس شوراي اسلامي دارد. يقينا كساني كه دل در گرو انقلاب، نظام و ارزش ها دارند، راضي به اضافه شدن پرونده ها و زنداني شدن افراد نيستند. اين حجم از پرونده هاي قضايي و ناهنجاري ها زيبنده نظام ما نيست. بسياري از مشكلات از جانب مردم نزد نمايندگان محترم مطرح مي شود و قطعا همه علاقه‌مند هستيم كه گره ها از كار مردم فورا باز شود و مشكلاتشان برطرف گردد.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينكه رونق توليد در گرو هماهنگي و هم افزايي دستگاه هاست و حجم بالاي نقدينگي بايد به جاي دلالي به سمت توليد سوق يابد، از نمايندگان مجلس خواست كه با تصويب قوانين لازم، از كسب و كار سالم و توليد حمايت كنند و اطمينان داد كه دستگاه قضايي نيز در انجام وظايف قانوني خود، به صورت تمام قد از سرمايه گذاران و همچنين مديران شايسته اي كه در اين شرايط تحريم و تهديد، با قدرت، شجاعت و توانايي تصميم مي‌گيرند و حوزه كاري خود را به خوبي مديريت مي كنند، پشتيباني خواهد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي با بيان اعتقاد خود مبني بر جمله «ما مي‌توانيم»، طي كردن گام دوم انقلاب در دستگاه قضايي و مجموعه نظام را متضمن انديشه و عمل انقلابي دانست و خاطرنشان كرد: با اعتقاد به اينكه «ما مي توانيم»، راه برون رفت از مشكلات دشمن ساخته بسيار هموار مي شود و بحمدالله اين روحيه امروز در همه نيروهاي انقلاب وجود دارد.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينكه بايد با اميد حركت كرد، يادآور شد: دشمن امروز به دنبال ايجاد ياس در مردم، مسئولان و مديران است تا جمهوري اسلامي را وادار به تسليم و عقب نشيني كند. بر همين اساس بايد با توكل به خدا و اعتماد به داشته هاي خود گام برداريم و باور كنيم كه دشمنان ما تا كنون گرهي از كار ما باز نكرده‌اند و از اين به بعد هم تغييري در رفتارشان حاصل نخواهد شد. همه جا هم به دنبال منافع خود هستند و به اين امر اذعان دارند. حال اين وظيفه ماست كه به توانايي هاي فراوان خود متكي باشيم و با بهره مندي صحيح از ظرفيت نخبگاني، منابع انساني جوان و همچنين ظرفيتهاي مادي و معنوي بسيار در كشور، بتوانيم مانند چهل سال گذشته، مسير خود را با سربلندي و افتخار طي كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در بخش پاياني سخنان خود، پس از اظهارات رئيس و برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر صيانت دستگاه قضايي از آزادي بيان نمايندگان در حوزه وظايف نمايندگي و دفاع از حقوق ملت و همچنين آزادي قلم، اظهار كرد: قطعا در اين آزادي ها بايد حدود قانوني رعايت شود و تاكيد ما نير بر صيانت از آزادي ها در چارچوب قانون است.
رئيس قوه قضاييه همچنين خواستار اختصاص اعتبارات لازم براي پيشبرد و توسعه عدالت الكترونيك شد و در ادامه با تاكيد بر ضرورت اصلاح قوانين اظهار كرد: لازم است قضازدايي، جرم زدايي و حبس زدايي در تصويب قوانين مدنظر قرار گيرد و تلاش شود كه ساز و كارهايي قانوني براي احياي جايگاه ميانجيگري و ترويج روحيه كدخدامنشي در حل اختلافات، ايجاد شود.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي با اشاره به بررسي لايحه مقابله با خشونت عليه زنان در جلسه مسئولان عالي قضايي و آماده سازي آن تا چند هفته ديگر تصريح كرد: ما ابعاد مختلف و انواع اين خشونت را پيش بيني خواهيم كرد. به عنوان مثال، اينكه يك شركت هواپيمايي به كاركنان زن خود اجبار مي كند كه ازدواج نكنند يا اگر ازدواج كردند صاحب فرزند نشوند، قطعا يكي از مصاديق خشونت است. همچنين يك بنگاه اقتصادي وقتي خواستار آرايش خاص ظاهري توسط كاركنان زن مي شود، از مصاديق خشونت است و بايد با آن مقابله شود. امروز بسياري از انواع خشونت عليه زنان از جانب غرب به جوامع مختلف حقنه مي شود كه بايد اين موارد به دقت احصا و مورد پيشگيري قرار گيرد.
رئيس قوه قضاييه همچنين با تاكيد بر تشديد نظارت ها و دقت و سرعت در رسيدگي هاي عبرت آموز به جرايم عليه امنيت اجتماعي، بر ضرورت تصويب قوانين مناسب تاكيد و اظهار كرد: نمايندگان محترم لازم است در تصويب قوانين، راهها و منفذهاي دور زدن قانون را ببندند و اجازه سوء استفاده را به افراد فرصت طلب و سوداگران ندهند. گاهي مشاهده مي كنيم كه صدر و ذيل يك ماده با هم در تنافي است. اين موارد موجب سوء استفاده مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي درباره خصوصي سازي نيز خاطرنشان كرد: در زمينه خصوصي سازي، تصدي گري دولت بايد كاهش يابد اما نظارت و توانمندسازي بايد افزايش پيدا كند. بر اين اساس لازم است دولت پس از واگذاري، تسهيلات لازم را براي كمك به رونق بنگاه واگذارشده اختصاص دهد و به توانمندسازي بخش خصوصي كمك كند.
رئيس قوه قضاييه در پايان تاكيد كرد: ما بايد مسئولانه با مردم سخن بگوييم، نه مانند كسي كه مسئوليتي ندارد.
براساس اين گزارش، در اين ديدار دكتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، دكتر ملكشاهي رئيس كميسيون حقوقي و قضايي، دكتر يوسفيان ملا به نمايندگي از فراكسيون مستقلين، محمد كاظمي به نمايندگي از فراكسيون اميد، دكتر دهقاني به نمايندگي از فراكسيون ولايي، دكتر ذوالقدر معاون راهبردي قوه قضاييه و حجت الاسلام و المسلمين دكتر مصدق معاون حقوقي قوه قضاييه نيز به بيان ديدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.
شبك**1983**1392
۰ نفر