۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۵۳
کد خبر: 83312243
T T
۰ نفر
كاسبی دلالان در بازار مواد غذایی

تهران-ایرنا- امروز همه طبقه‌های فروشگاه ها و مغازه ها پر هستند و همه چیز در امن و امان است، حداقل تا زمانی كه اعلام شود قیمت یك جنس قرار است بالا برود!

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، بازار مولوی در واپسین روزهای گرم اردیبهشت، داغ نیست! كسی باری نمی‌برد، كسبه پشت دخلشان نشسته‌اند و چرتكه‌شان را بی‌دلیل بالا و پایین می‌اندازند. هر از گاهی رهگذری سراغی از قیمت‌های جدید می‌گیرد و اگر شانس خیلی با پشت دخل‌نشین‌ها یار باشد، مشتری كیسه كوچكی هم به وسع جیبش خرید می‌كند. راسته بنكداران مولوی كه یك زمان برای خودش برو و بیایی داشت، حالا در روزهای ماه رمضان گاهی یكی دو پرنده پر می‌زند. مغازه‌داران از فرط بیكاری لبخند زدن و ژست گرفتن برای دوربین ایرنا را به حساب و كتاب نداشته ترجیح می‌دهند و حالا گعده‌های دورهم نشینی‌شان رونق بیشتری گرفته است.
اعداد كج‌و‌كوله دست‌نویس تابلوی حبوبات و روغن و رب و تن ماهی از بی‌قیمت بودن آن‌ها روایت می‌كند، بی‌قیمتی‌ای كه مردم را هم سردرگم و بلاتكلیف كرده و جهش‌های ناگهانی اعداد برایشان چندان اتفاق عجیبی در این آشفته‌بازار به حساب نمی‌رود.
نخود كیلویی 11 هزار تومانی، لپه 12 هزار تومانی، عدس 10 هزار تومانی و لوبیا چیتی 12 هزار تومانی در روزهایی كه همه آن را با آش‌ و سوپ‌های دم افطارش می‌شناسند چندان متقاضی ندارد. هرچند این‌ها هم افزایش قیمت هزار تا دو هزار تومانی را تجربه كرده‌اند اما مردم از ترس كم شدن نه تنها به بازار هجوم نیاورده‌اند كه از گرانی آن چشم‌پوشی كرده‌اند.
«هرچی گرون میشه مردم بیشتر می‌خرن» این را حمید اكبری، یكی از عمده‌فروشان مولوی می‌گوید كه وضعیتش چندان متفاوت از خیلی‌های دیگر در این راسته نیست. او هم در روزهای اخیر تقلای مردم برای خرید بیشتر اقلامی كه گران می‌شوند را به چشم دیده، برای كالاهایی همچون رب گوجه فرنگی، روغن و ماكارونی و حالا دیگر در مغازه‌اش ماكارونی‌ای برای فروش نمانده است؛ حداقل تا زمانی كه ماكارونی‌های جدید با قیمت‌های جدید به بازار برسند. اما وضعیت حبوبات متفاوت است... .
«حبوبات توی یكی دو ماه اخیر گرون شده و خرید مردم هم به نسبت كمتر شده، اما اقلامی مثل روغن و برنج جزو نیازهای روزمره مردم هست و به محض اینكه اعلام می‌كنن قیمت‌ قراره بره بالا، مردم از ترسشون سریع میان جنس‌های بازار رو می‌خرن تا به ظن خودشون سود كرده باشن! مثلا كافیه حتی به صورت دروغ اعلام كنن قیمت روغن قراره بره بالا، اون موقع بیا و كیسه كیسه خریدهای روغن مردم رو ببین»
اما این همه ماكارونی و روغن بازار پس از اعلام افزایش قیمت ناگهان كجا می‌رود؟ بخشی از آن‌ها از فروشگاه به مغازه نقل مكان می‌كند! «ما اقلام رو به همون قیمتی كه روش درج شده از كارخونه می‌خریم و بنابراین مجبوریم برای حداقل سود، درصدی به قیمت درج‌شده اضافه كنیم و بفروشیمش. اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای به همون قیمت درج‌شده میفروشن یا خیلی وقت‌ها تخفیف‌های ویژه میذارن. وقتی سر و صدای گرون شدن یه محصول بلند میشه، خیلی از كسایی كه میخوان از این وضعیت سوء استفاده كنن اقلام رو از فروشگاه با قیمت كمتر میخرن و به مغازه ها میفروشن! اینجوری هم اونا سود می كنن و هم مغازه‌دار.»
بخش دیگری هم از كالاهای موجود در بازار كه زمزمه گران شدنشان به گوش می‌رسد، از قفسه‌ها به انبارها نقل مكان می‌كنند برای روز مبادا. یعنی برای روزی كه بشود همان‌ها را با قیمت بیشتری فروخت و سود بیشتری به جیب زد. و بخش دیگری هم در انبارهای مردم برای مصرف خانگی ذخیره می‌شوند كه در این مواقع باید به این مردم همیشه هوشیار دست‌مریزاد گفت كه چند هزار تومان از هم‌وطنانشان جلوتر افتاده‌اند.

**امان از دست دلال‌ها!
«امان از دست دلال‌ها و واسطه‌ها» یكی دیگر از كسبه مولوی به خبرنگار اقتصادی ایرنا می‌گوید: «تو بازار هیچی قیمت نداره. ممكنه امروز این روغن رو بخریم 15 تومن و فردا قیمت بشه 20 تومن. كافیه من فروشنده از ترس اینكه قیمت روغن پس فردا بالاتر بره، با هم صنف های خودم توافق كنم كه این محصول رو از فردا گرون‌تر بفروشیم. آدم‌های بی‌انصاف از این كارها زیاد میكنن و دست یك نفر دو نفر هم نیست. همه به فكر سود بیشتر هستن»
او نه روغنی در بساط دارد و نه ماكارونی و شكری. به گفته خودش حوصله ندارد برای چند هزار تومن بالاتر با مردم سر و كله بزند و آن‌ها را مجاب به گران شدن محصول كند. وضعیت فروش حبوباتش هم تعریفی ندارد و می‌گوید كه سال‌های قبل در این ایام حداقل دو برابر بیشتر فروش داشته است.

**همه چیز هست، فقط گران‌تر!
«همه‌چیز تو بازار هست! فقط با قیمت گرون‌تر» فروشنده سوم كه كارخانه‌دارها را در بالا رفتن قیمت بی‌تقصیر نمی‌داند، به ایرنا اینچنین می‌گوید: «توی هیچ محصولی كمبود نیست. همین ماكارونی‌ هم كه الان عده‌ای جو میدن نیست چند وقت دیگه پر میشه تو بازار. فقط با قیمت‌های جدید و گرون‌تر. مردم هم چاره‌ای ندارن، مجبورن با همون قیمت بخرن!»
در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اما زندگی جور دیگری جریان دارد. درست در نیمه روز كه انتظار می‌رود خلوت‌ترین زمان ممكن برای فروشگاه باشد، مردم با چرخ‌های نیمه‌پر و لابه لای فروش‌ویژه‌های نه چندان بی‌مناسبت جولان می‌‌دهند.
خبری از كسادی بازار در اینجا نیست و شاید به همین دلیل است كه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را زنجیری بر دست و پای مغازه‌دارهای خرد می‌دانند. یك طرف روی تابلوی فروش‌ویژه درج شده: رب 80 گرمی 19650؛ در حالیكه روی قوطی رب هم همین قیمت درج شده است. اما نكته این فروش ویژه آنجاست كه سری جدید همین رب‌ها قرار است با 25 هزار تومان به بازار بیاید و اینچنین می‌شود كه كل رب‌های فروشگاه‌ از یك قفسه فراتر نمی‌رود.
اما خیالتان راحت؛ امروز همه طبقه‌های فروشگاه ها و مغازه ها پر هستند و همه چیز در امن و امان است، حداقل تا زمانی كه اعلام شود قیمت یك جنس قرار است بالا برود!

اقتصام**4037**9189
۰ نفر