۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83312788
T T
۰ نفر

سروناز شيراز در انتظار فيلمسازان جوان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83312788
سروناز شيراز در انتظار فيلمسازان جوان

شيراز- ايرنا- نشست خبري شصت و سومين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان با عنوان سروناز دوشنبه 23ارديبهشت‌ با حضور مسئولان ملي و استاني در هنرشهر آفتاب شيراز برگزار شد.

به گزارش ايرنا، اين جشنواره از 2 تا 5 شهريور98 به ميزباني شيراز و با حضور استان‌هاي فارس، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان، اصفهان، قم، مركزي و البرز برگزار خواهد شد.
جشنواره‌هاي منطقه‌اي سينماي جوان با هدف حمايت از توليدات حرفه‌اي و نيمه حرفه‌اي هنرجويان استان‌هاي سراسر كشور، شناسايي و معرفي استعدادهاي سينمايي در خارج از مركز، تثبيت جايگاه فيلم كوتاه به عنوان يكي از مقوله‌هاي مهم فرهنگي و ارتباط هرچه بيشتر مسئولان استاني و ستاد مركزي انجمن سينماي جوانان ايران به منظور همكاري‌هاي دوجانبه برگزار مي‌شود.
اين جشنواره در سه حوزه مسابقه فيلم كوتاه، فيلمنامه و عكس برگزار مي‌شود كه بخش فيلم آن داراي دو بخش ملي و منطقه‌اي است كه در بخش ملي آثار سينما اقتباس با رويكرد پيوند ادبيات و سينما به رقابت مي‌پردازند.

** اتفاق ملي در فارس
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در نشست خبري شصت و سومين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان با عنوان سروناز عنوان كرد: استان فارس در توليد فيلم هاي سينمايي و كوتاه در سينماي كشور تاثيرگذار بوده است و بايد در اين زمينه پيشگام شود و ميزباني براي هنرمندان سراسر كشور باشد.
صابر سهرابي عنوان داشت: رويدادي كه در شهريورماه رقم زده خواهد شد، اتفاقي ملي است كه پس از 23 سال به همت انجمن سينماي جوان به فارس رسيده است.
مدير كل ارشاد فارس بيان كرد: انجمن سينماي جوان پس از آموزش و توليد تلاش كرد با برگزاري جشنواره هايي در سراسر كشور اهداف خود را دنبال كند.

** ظرفيت مطلوب در سينماي اقتباسي شيراز/ ذوق عامه به سمت آثار نازل
مديرعامل خانه كتاب نيز در اين نشست با بيان اينكه شيراز به عنوان پايتخت فرهنگ و هنر شناخته مي‌شود، افزود: با توجه به حضور نويسندگان و شاعران بزرگ در شيراز، اين شهر از ظرفيت‌هاي مطلوبي در حوزه فيلمسازي اقتباسي برخوردار است.
نيكنام حسين پور بيان داشت: بعد از انقلاب در حوزه سينماي اقتباسي فعاليت مناسبي صورت نگرفت؛ از همين رو درصدد تقويت اين حوزه هستيم و از هنرمنداني كه علاقه‌ مند پيوند ادبيات و سينما و ساخت فيلم اقتباسي هستند، حمايت مي‌كنيم.
وي افزود: وظيفه نخبگان، سينماگران و اصحاب فرهنگ و هنر است كه ذوق عامه را پرورش دهند؛اما امروزه برخي فيلم‌هاي نازل بر پرده سينما نمايش داده مي‌شود كه ذوق عامه را تحت تأثير قرار داده است.

**سينماي جوان و تغيير رويكرد
معاون اداري و مالي انجمن سينماي جوان نيز در اين برنامه با بيان اينكه رويكرد انجمن سينماي جوان درمقايسه با سال‌هاي گذشته تغيير كرده است، بيان كرد: اين انجمن گام‌هايي را با رويكرد حمايت از توليد به منظور ايجاد اشتغال برداشته است.
علي جعفري با بيان اينكه در سال جاري 7 ميليارد تومان اعتبار براي حمايت از توليد فيلم كوتاه درسراسر كشور اختصاص يافته است، گفت: سهم استان فارس از اين رقم به 220 ميليون تومان رسيده است؛ درحاليكه در سال گذشته تنها، حدود 20 ميليون تومان بودجه به اين استان اختصاص يافته بود.
عضو هيات مديره انجمن سينماي جوان مهمترين وظيفه اين انجمن را در سال‌هاي گذشته آموزش عنوان كرد؛ اما از تغيير اين رويه در سال جديد سخن گفت و افزود: با ورود بخش خصوصي و رونق آموزشگاه‌هاي فيلمسازي رويكرد اين انجمن به افزايش توليد توجه بيشتري مي‌كند.

** فيلم كوتاه نمادي از روشنفكري و انديشه
وي با اشاره به برگزاري جشنواره سروناز در شهريور گفت: فيلم كوتاه نمادي از روشنفكري و انديشه است كه جايگاهي ويژه در جهان امروز دارد و از همين رو جشنواره بايد محتواي درخوري داشته باشد و براي آنكه با قوت و قدرت پا بگيرد، فليمسازان بايد از همين امروز براي حضور در جشنواره آماده شوند.
جعفري درباره شنيده‌هايي مبني بر تغيير ساختار اداره اين نهاد از انجمني به هيات امنايي و ادغام با سازمان سينمايي نيز گفت: اين طرح در سال گذشته به دليل هزينه‌هاي حوزه فيلم كوتاه عنوان شد؛ اما پس از بررسي‌ها و بحث‌هاي صورت گرفته متوقف شد و امروز به گونه‌اي ديگر در حال عملي شدن است؛ بدين‌ترتيب كه سه شهر به صورت داوطلبانه و آزمايشي مي‌توانند به هيات امنايي تغيير يابند، اما هنوز عملي نشده است.

** چگونگي حمايت هاي شهرداري شيراز
رئيس سازمان فرهنگي و اجتماعي شهرداري شيراز نيز در اين نشست از برگزاري جشنواره سروناز با عنوان رويدادي شايان توجه ياد كرد و گفت: بسياري از هنرمندان سينماي كشور از انجمن سينماي جوان فارس آغاز به كار كرده اند.
ابراهيم گشتاسبي راد ايده پردازي و تنوع طلبي جوانان را عاملي براي رشد و توسعه كشور دانست و افزود: ايجاد فرصت تفكر، عموميت بخشي به توليد فيلم و ترويج روشهاي آسان براي توليد فيلم از ثمرات برگزاري جشنواره است.
رئيس سازمان فرهنگي و اجتماعي شهرداري شيراز گفت: شهرداري شيراز از فيلم‌هايي كه در حوزه شهري ساخته شوند و يا فيلم‌هايي كه ميراث ناملموس شيراز را معرفي كند، حمايت مي‌كند.
وي بيان داشت: امسال 8 سينما محله در فرهنگسراهاي شيراز به بهره ‌برداري مي‌رسد كه امكان پخش عمومي فيلم‌هاي برگزيده جشنواره سروناز را فراهم خواهد كرد.

** گمشده مردم اين دوران
همچنين معاون سياسي امنيتي استانداري فارس كه ميمهمان اين نشست بود با بيان اينكه استان فارس آنچنان كه بايد و شايد در حوزه رويدادهاي ملي فرهنگي مورد توجه قرار نگرفته است، ابراز داشت: اميدواريم همه دستگاه‌هاي استان فارس به ويژه دستگاه‌هاي فرهنگي در اين رويداد هنري همكاري داشته باشند.
سيد احمد احمدي زاده گفت: اميد و نشاط ، گمشده مردم در اين دوران است و اين گونه جشنواره‌ها باعث شادابي و نشاط جامعه مي شود و از اين رو از آن استقبال مي‌كنيم.
در اين نشست از پوستر اين جشنواره رونمايي شد.
7375 /1876