۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۰۸
کد خبر: 83314739
T T
۰ نفر

مراسم گرامیداشت بانو گوهرشاد در مشهد برگزار شد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۱:۰۸
کد خبر: 83314739
مراسم گرامیداشت بانو گوهرشاد در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا- مراسم گرامیداشت بانو گوهرشاد همزمان با فرا رسیدن نهم رمضان و پانصد و هفتاد و نهمین سالگرد درگذشت این بانوی واقف در تالار نور مشهد با حضور امام جمعه این شهر برگزار شد.

امام جمعه مشهد شامگاه سه شنبه در مراسم گرامیداشت این گفت: امروز در دنیا مساله حقوق زن در بینشها و اندیشه های مختلف مطرح است ولی هنگامی كه در مجموعه این اندیشه ها تعمق شود كسی از حقوق انسانی زن دفاع نمی كند و مدافعات یا از حقوق مادی و یا از یك سلسله ولنگاریها و بی بند و باریها تحت عنوان آزادی است.
آیت الله سید احمد علم الهدی اضافه كرد: دفاع از حقوق زن با رویكرد یكسان سازی زن و مرد دفاع از حقوق انسانی زن نیست، در اسلام مساله حقوق زن دفاع از حقوق انسانی زن است و اسلام به عنوان تنها مكتب مدافع حقوق انسانی زن در حوزه تعالیم و معارفش این نوع خاص را مورد توجه قرار داده است.
امام جمعه مشهد گفت: شخصیتهای برجسته ای از زنان مسلمان در جهان بروز و ظهور كرده اند كه عظمت و شخصیتشان در تحول سازی اجتماعی، فرهنگی و انقلابی بوده است.
آیت الله علم الهدی افزود: زن قهرمان و دست پرورده شریعت اسلام و قرآن است كه می تواند تحول سازی كند به طور مثال وجود مقدس حضرت زینب (س) كه بانویی قهرمان و بی نظیر در طول تاریخ است و عمده نقش آفرینی ایشان ایجاد تحول در بینش انسانها بود.
وی ادامه داد: عظمت بانو گوهرشاد تنها به عنوان زنی كه مبداء و منشاء خیرات گسترده است نمی باشد بلكه عمده امتیاز وی در تحول سازی فرهنگی، فكری و سیاسی اوست.
امام جمعه مشهد گفت: سلسله تیموریان به سلسله ای آدم كش و بی رحم معروف بودند و بانو گوهرشاد این جریان قتال را به حاكمیتی هنردوست و علم دوست تبدیل كرد كه به جای آدم كشی وارد توسعه علم و هنر شدند.
آیت الله علم الهدی افزود: موقوفات این بانو نیز عمدتا برای اجرای برنامه های خدماتی در كنار برنامه های فرهنگی بود و در ساخت مسجد گوهرشاد هم انگیزه بانو گوهرشاد كه به احتمال قوی شیعه بوده ولی شیعه گری را بروز نمی داده علاقه به اهل بیت (س) بود.
وی ادامه داد: در موقوفات بانو گوهرشاد اقدامات خوبی در دست انجام است و این خیرات با نیت خالص وقف شده است.
مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار كرد: موقوفات بانو گوهرشاد از به روزترین موقوفات جهان اسلام است.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: بانو گوهرشاد در سال 821 هجری قمری مسجد گوهرشاد را بنا كرد و موقوفات ارزشمندی را در خدمت این مسجد قرار داد.
وی اضافه كرد: امروز هم موقوفات این بانو علاوه بر بخشهای تجاری و مسكونی در حوزه های مختلفی چون كشاورزی و آبزی پروری در حال خدمت است و این بانوی واقف در هرات نیز مدرسه ای بنا كرد و در همان مدرسه به خاك سپرده شد.
بانو گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری بود كه به دستور وی در سال 821 قمری مسجد گوهرشاد در مشهد وكنار حرم مطهر امام رضا (ع) با به كارگیری سبك معماری دوران تیموری ساخته شد.
گوهرشاد در سال 780 هجری قمری دیده به جهان گشود، او از زمره زنان ادب دوست، هنرپرور و خیر در زمان خویش بود. به تاریخ و ادبیات علاقمند بود و به دلیل تمكن مالی و انصاف بسیار خیر و نیكوكار بود.
1922/7505