۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۵۹
کد خبر: 83314955
T T
۰ نفر
بازار لوازم خانگی، گرانفروشی یا مدیریت قیمت

تهران- ایرنا- در حالی كه یك نماینده مجلس از گرانفروشی برخی لوازم خانگی در بازار گلایه می كند، مدیركل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت می گوید: همه برندهای تولیدكننده لوازم خانگی كشور داخلی اند و هر یك به فراخور نقدینگی خود از ارز 4200 تومانی استفاده كردند و افزایش قیمت محصولاتشان تحت نظارت متولیان بوده است.

در روزهای گذشته برخی رسانه ها به نقل از «عبدالله رضیان» عضو هیات رئیسه كمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشتند: «پارسال تولیدكنندگان برای ثبت سفارش واردات قطعات و مواد اولیه موردنیاز لوازم خانگی از ارز ارزان قیمت استفاده كردند، اما در نهایت قیمت‌ این كالاها در بازار براساس ارز آزاد محاسبه شد.»
رضیان اظهار داشت: «سال گذشته در روند تولید و عرضه لوازم خانگی سوء استفاده رخ داد، زیرا كنترلی بر عرضه این كالاها وجود نداشت.»
در این زمینه، حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی امروز (چهارشنبه) به ایرنا گفت: از بیست و دوم فروردین پارسال كه بانك مركزی نرخ دلار را 4200 تومان اعلام كرد، شركت های تولیدكننده لوازم خانگی دریافت ارز را آغاز كردند.
وی بیان داشت: در این راستا برندهای خارجی حاضر در كشور از آنجایی كه از نقدینگی بالاتری برخوردار بودند، به سرعت نسبت به تامین اقلام و مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام كردند و از زمان گران شدن ارز قیمت برخی محصولات خود را تا 250 درصد افزایش دادند.
وی افزود: برندهای داخلی نیز هر چند ارز دولتی گرفتند، اما به دلیل نقدینگی پایینشان موفق به دریافت مقادیر كمتری ارز شدند.
غزنوی ادامه داد: علاوه بر آن، تولیدكننده داخلی مجبور بود پس از حواله كرد ارز به خارج از كشور، سفارش ساخت قطعه یا تامین مواد اولیه بدهد كه فرآیندی زمانبر بود و پس از آن با وقفه ای دست كم یك ماهه سفارش ها حمل می شد.
وی یادآور شد: فرآیند طولانی ترخیص كالاها از گمركات و تغییر هر روزه قوانین بر مشكلات برندهای داخلی می افزود؛ این در حالی بود كه كل فرآیند سفارش تا ترخیص قطعات مورد نیاز برای برندهای خارجی یك ماه طول كشید.
سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی اضافه كرد: از شانزدهم مرداد پارسال نیز شركت هایی كه تا این تاریخ موفق به ترخیص كالاهایشان نشده بودند، مجبور به پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز شدند كه گریبانگیر برندهای داخلی شد؛ این در حالی بود كه برندهای داخلی در نهایت محصولات نهایی خود را با 80 تا 120 درصد افزایش قیمت روانه بازار كردند.
وی خاطرنشان كرد: قیمت نهایی محصولات برپایه نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات و همچنین حقوق و دستمزدها تعدیل می شود كه برای برخی محصولات اعمال شده، اما برای برخی دیگر هنوز اعمال نشده است.
غزنوی تاكید كرد: با توجه به این وضعیت به طور حتم روی سخن نماینده مجلس درباره افزایش قیمت لوازم خانگی با برندهای خارجی حاضر در ایران بوده است.

* همه برندهای لوازم خانگی كشور، ایرانی اند
با این حال، مدیركل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه نظر دیگری دارد.
«عباس هاشمی» با «بی اساس» خواندن صحبت های عبدالله رضیان، یادآور شد: معنای ارز ارزان قیمت چیست؟ در حالی كه بانك مركزی پارسال نرخ ارز را 4200 تومان اعلام كرد و شركت هایی كه توانایی داشتند نسبت به دریافت این ارز برای پیشبرد امور خود اقدام كردند.
وی تاكید كرد: هرچند منكر تخلف برخی فروشندگان در سطح عرضه خرده فروشی ها نیستیم و شاید برخی از بی اطلاعی مشتریان سوء استفاده كرده باشند، اما شركت ها نمی توانند ارز دولتی دریافت كرده و محصول خود را برپایه ارز آزاد فروخته باشند، زیرا نظارت های شدیدی بر این بازار از سوی سازمان حمایت، سامانه 124 و غیره وجود دارد.
هاشمی افزود: در بازار لوازم خانگی ایران، برند خارجی معنی ندارد، زیرا حتی برندهایی نظیر ال جی، سامسونگ، دوو و غیره همگی با سرمایه گذاری ایرانی در كشورمان مستقر شده و به فعالیت می پردازند و در حقیقت ایرانی اند.
وی اضافه كرد: همه شركت هایی كه در كشورمان تولید داشته و محصول به بازار عرضه می كنند، مكلف به تبعیت از قوانین داخلی هستند و بر این اساس، افزایش قیمت هایشان مطابق فرمول هایی تحت نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان انجام می شود.
مدیركل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تحریم های اقتصادی اشاره كرد و گفت: تحریم ها موجب بروز محدودیت هایی برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز كارخانجات شد، همچنین مشكلات ارزی و زمانبر شدن تعیین تكلیف موضوع در بانك مركزی، شركت های تولیدكننده را بین چهار تا پنج ماه با مشكل تامین ارز و در نتیجه تامین مواد اولیه و قطعات مواجه كرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این مسائل، دشواری نقل و انتقال پول و مشكلات به وجود آمده در موضوع حمل و نقل و كشتیرانی ناشی از تحریم ها سبب شد تا در نهایت تولیدكنندگان سال 97 را با افت تولید 20 تا 25 درصدی به پایان ببرند.
هاشمی توضیح داد: در حالی كه برندهای لوازم خانگی برای كنترل طرف تقاضا مجبور به كند كردن فرآیند تولید و توزیعشان بودند و عرضه محدود شده بود، قیمت ها اتوماتیك افزایش یافت، اما هیچ شركتی نمی توانست بدون مجوز نسبت به افزایش قیمت ها اقدام كند.
به گزارش ایرنا، پیش از این انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی ظرفیت های تولیدی كارخانه های لوازم خانگی را تا سه برابر نیاز كشور اعلام كرد و ظرفیت یخچال سالیانه تا 1.5 میلیون دستگاه، لباسشویی 1.2 میلیون دستگاه، اجاق گاز یك میلیون دستگاه و تلویزیون 2 میلیون دستگاه اعلام شده است.
اقتصام*3065* 3063