۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 83315668
T T
۰ نفر

درياي خزر، غرق شدگاني كه فن شنا را كاملا بلد بودند!

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 83315668
درياي خزر، غرق شدگاني كه فن شنا را كاملا بلد بودند!

ساري- ايرنا- روزهاي گرم بهاري فرارسيده و مثل هميشه بسياري از مردم دوست دارند كه تني به اب زنند، اما طبق اعلام رسمي پزشكي قانوني استان مازندران پارسال 76نفر در آب هاي درياي خزر در مازندران غرق شدند كه بيشتر آنان با فن شنا به طور كامل آشنا و بلد بودند.

به گزارش خبرنگار ايرنا از آنجاييكه طرح ساماندهي دريا در سال جاري به منظور بهره گيري از آب هاي ساحلي خزر براي شنا مسافران تابستاني از اول خرداد ماه در مازندران شروع مي شود، ضرورت هشدار عمومي و رعايت نكاتي مهم در شنا مورد تاكيد است.
پزشكي قانوني مازندران اعلام كرد كه پارسال 99نفر (91مرد و هشت نفر زن ) از هموطنان در سواحل مازندراني درياي خزر، رودخانه ها، استخر و كانال هاي استان غرق شدند كه از اين تعداد 76 نفر در دريا ، 14نفر در رودخانه و 9نفر در درياچه مصنوعي ، سد ، استخر كشاورزي ، چاه ،استخر شنا ،حوض يا حوضچه جانشان را از دست دادند.
مهمترين موضوع در مقوله خطرات شنا و غرق شدن در خطه شمال دراستفاده از آب سواحل درياي خزر است چراكه بررسي ها نشان مي دهد 90 درصد مسافران و گردشگراني كه در طي سال به ويژه ايام تابستان به مازندران سفر مي كنند با هدف استفاده از ساحل و شنا در دريا است.
در همين راستا طرح هاي دريا همه ساله از اول خرداد با به صدا درآمدن سوت شنا در مازندران شروع مي شود و تا پايان شهريور ادامه مي يابد.
خطر غرق شدن در سواحل مازندران عوامل زيادي دارد به همين دليل شنا در مناطق اجراي طرح دريا كه امسال در 60 نقطه از سواحل مازندران با نظارت جمعيت هلال احمر و حضور دستگاههاي مرتبط اجرا خواهد شد، مورد تاكيد است.
بايد اذعان كنيم كه امسال 30 نقطه طرح دريا در سواحل استان مازندران نسبت به سال قبل كمتر شد و حدود 370 نقطه حادثه خيز و نقاط ممنوعه شنا نيز شناسايي شده وجود دارد، پس خطر غرق شدن در سواحل خزر هميشه است.
خزر به عنوان بزرگ ترين درياچه جهان حدود 384 هزاركيلومتر وسعت دارد و طول خط ساحلي آن در جنوب حدود 670 كيلومتر است كه 338 كيلومتر آن در محدوده جغرافيائي استان مازندران و بقيه در استان هاي گيلان و گلستان واقع است.
شنا كردن درآب هاي مختلف به ويژه سواحل درياي خزر يكي از تفريحات سالم و رايج مسافران است اما رعايت نكات شنا همواره مي تواند سفر هموطنان عزيز را به خطه شمال تلخ نكند.
آشنايي با فنون اوليه شنا، آشنايي با محدوديت ها و رعايت آن‌ها از ابتدايي ترين الزامات قبل از شنا از جمله وضعيت عمق آب قبل از تصميم به شيرجه زدن و حتي قبل از ورود به آب ضروري است.
به اعتقاد مسئولان و كارشناسان، مسائل زيادي در وقوع حوادث تلخ و ناگوار مرگ و مير در درياي خزر موثر بوده كه عمده آن به سهل انگاري خانواده ها، رعايت نكردن نكات ايمني و علت مهم تر ناشي از ناآگاهي از وضعيت سواحل درياي خزر و موج هاي شكافنده خزر است.
**خلاف جريان شكافنده درياي خزر شنا نكنيد
مبارزه با موج هاي شكافنده درياي خزر بيهوده است و اگر جريان شما را به سوي دريا مي برد، هيچگاه در جهت خلاف جريان تلاش نكنيد كه خود را به ساحل برسانيد.
كارشناسان معتقدند، جريان شكافنده يكي از مخاطرات دائمي درياي خزر است كه همواره در هر شرائط آب و هوايي وجود دارد و به طور يقين اين موج در زمان ناپايداري هوا قوي تر است.
جريان هاي شكافنده جريان هاي تند و مرگباري هستند كه از ساحل به سمت دريا حركت مي كنند و اگر فردي در اين جريان ها گرفتار شود هرچه بيشتر تقلا كند، بيشتر به سمت دريا كشيده مي شود، بنابراين بايد خود را به جريان بسپارد و با توجه به اين كه قدرت اين جريان ها ناپايدار است و در طول مدت زمان كوتاهي قدرت جريان كاهش مي يابد، بنابراين فرد نجات پيدا مي كند.
به اعتقاد كارشناسان، بهترين راه شنا به موازات ساحل است تا از محدوده موج خارج و سپس به سوي ساحل شنا كنيد.
اگر كسي به توان فيزيكي خود براي بازگشت اطمينان دارد، مي تواند خود را به همراه جريان رها كند تا جريان در آب دريا از بين برود ، سپس خود را به حالت مورب به ساحل برساند.
** هشدار شركت آب منطقه اي نسبت به شنا در درياچه هاي سدهاي مازندران
همه ساله با شروع فصل گرما برخي از شهروندان بدون توجه به علائم هشدار دهنده و اطلاعيه هاي مكرر شركت آب منطقه اي مازندران مبادرت به شنا در درياچه سدهاي مخزني شهيد رجايي، البرز، ميجران، شياده، برنجستانك، صلاح الدين كلا، اليمالات، سنبل رود، فريم صحرا، عباس آباد و كانال هاي آبياري و زهكشي تجن، گلورد، البرز، هراز، چالوس و سردابرود و كليه رودخانه ها (دائمي، فصلي) و تاسيسات جانبي آن مي كنند كه اين سهل انگاري موجب بروز خسارات جاني و مالي مي شود.
شركت آب منطقه اي مازندران تاكيد دارد تاسيسات ياد شده محل مناسبي براي شنا نيستند و از شهرونداني كه اين اماكن را براي تفريح انتخاب مي كنند درخواست كرد به علائم هشدار دهنده توجه كرده و تذكرات مامورين را جدي بگيرند تا شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذير نباشيم.
شركت آب منطقه اي مازندران اعلام كرد كه اين شركت و واحدهاي تابعه درصورت بروز هرگونه حادثه اي در مناطق فوق الذكر، هيچ گونه مسئوليتي به عهده نخواهند داشت.
**لزوم رعايت نكات مهم شنا در آب هاي غير از سواحل درياي خزر
شيرجه در آب هاي كم عمق خطر ضربه به سر و نيز شكستگي گردن را به دنبال دارد ، همچنين ورود به آب‌هاي عميق براي مبتديان، خطر غرق شدگي را افزايش مي دهد.
بررسي دماي آب نيز ضروري است، به عنوان مثال اگر مدت زيادي در آفتاب مانده ايد، از وارد شدن ناگهاني به آب سرد خودداري كنيد، علت اين توصيه پيشگيري از شوك دمايي است.
به تدريج وارد آب شويد يا ابتدا گردنتان، بعد شكم و قفسه سينه را خيس كنيد، به هيچ وجه تنها و در محيط هايي كه نجات غريق وجود ندارد، شنا نكنيد، در آب و موقع شنا شوخي هاي خطرناك نكنيد و پس از مصرف داروهايي كه موجب خواب آلودگي يا شل شدن عضلات مي شوند، شنا نكنيد.
توانايي خود را در شناكردن بيش از حد در نظر نگيريد و در صورت مواجه با يك غريق، اگر با فن نجات غريق آشنا نيستيد، سعي كنيد فقط با استفاده از چوب يا طناب يا جليقه نجات و يا تشكيل زنجيره انساني به وي كمك كنيد.
براي نجات يك غريق اول امنيت خود را در نظر بگيريد، از پشت به غريق نزديك شويد و از او بخواهيد تقلا نكند و پس از رساندن غريق به ساحل، سريع با اورژانس تماس بگيريد.
بسياري از رودخانه ها با وجود ظاهري آرام بسيار خطرناك و عميق هستند به نحوي كه فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زياد آن شده و گرفتار گردآب مي شود، بنابراين توصيه مي شود بدون اطلاع از وضعيت رودخانه هرگز براي شنا در آن اقدام نكنيد
6990/1899