فصلی برای عبور موفق از بحران در مازندران؛ راهکار چیست؟

ساری- ایرنا- مازندران استانی که همواره چه در فصول گرم سال و چه در پاییز و زمستان گردشگران خاص خودش را دارد اما نادیده گرفتن نکات ایمنی در سفر به نقاط ناشناخته برای مسافران همواره دردسرساز است که آمارهای خدمات ارائه شده به حادثه دیدگان حوادث مُهر تاییدی بر این موضوع است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌مازندران داشته های طبیعی و جذابیتش هایش همواره برای آنهایی که به این استان سفر می کنند دلربا و گاها فریبنده است؛ ‌و رخ نمایی چهره فریبنده به زمانیکه افراد به توصیه ها در خصوص خطرات احتمالی حضور در جنگل، ‌دریا و کوه بر می گردد. وقتی ساعت ها مسیر را طی می کنی به ساحل دریا در یکی از ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران می رسی و وقتی چشمانت به رنگ آبی خیره کننده دریا و نقطه اتصال آبی آسمان و دریا می افتد انگار به چند قدمی کعبه آمال چندین ساله ات برای دیدن دریا دست پیدا کردی.

اما در این میان بسیاری از هموطنان نقطه نهایی رسیدن به این هدف را تنها در دل به دریا زدن و آبتنی می دانند و با اتکا به تجربه شنا در استخر و یا رودخانه های منطقه خود برای شنا به دریای خزر می روند اما غافل از اینکه "‌موج های شکافنده "‌ این دریا با کسی شوخی ندارد و هر بار با هر موجی که به ساحل میزند شکار خود را از میان همین افراد بی اطلاع از موج دلهره آور به دریا انتخاب می کنند و به کام خود فرو می برند.

فصلی برای عبور موفق از بحران در مازندران؛ راهکار چیست

شنا کردن در ساحل دریای خزر یکی از تفریحات سالم و رایج مسافران است که خطر' موج شکافنده' و نا آشنایی مردم با نحوه برخورد با آن شیرینی این تفریح را به کام خانواده ها تلخ می کند و کارشناسان معتقدند، جریان شکافنده یکی از مخاطرات دائمی دریای خزر است که همواره در هر شرائط آب و هوایی وجود دارد و به طور یقین این موج در زمان ناپایداری هوا قوی تر است.
جریان های شکافنده جریان های تند و مرگباری هستند که از ساحل به سمت دریا حرکت می کنند و اگر فردی در این جریان ها گرفتار شود هرچه بیشتر تقلا کند، بیشتر به سمت دریا کشیده می شود، بنابراین باید خود را به جریان بسپارد و با توجه به این که قدرت این جریان ها ناپایدار است و در طول مدت زمان کوتاهی قدرت جریان کاهش می یابد، بنابراین فرد نجات پیدا می کند.
کارشناسان می گویند که سرعت جریان شکافنده حتی از سرعت شنای المپیک نیز بیشتر است. تشخیص زمان تشکیل جریان شکافنده برای افراد عادی دشوار است و نکته این‌جاست که این جریان لزوما مخصوص وضعیت طوفانی دریا نیست.

حرفه‌ای‌ها می‌گویند که اگر کسی درون جریان شکافنده دریا گیر افتاد، ابتدا باید آرامش خود را حفظ کرده و هرگز بر خلاف جریان و به سمت ساحل شنا نکند. زیرا این اقدام منجر به خستگی فرد شده و تمام توان او را خواهد گرفت. بلکه باید خود را روی آب نگاه دارد و به صورت موازی با ساحل حرکت کرده و از مسیر جریان شکافنده خارج شود و سپس به صورت مورب به ساحل برگردد.

در این پیوند تلاش برای نجات جان افرادی که بدون آگاهی وضعیت برای شنا به دریای خزر می روند تنها به فراهم کردن امکانات و تجهیزات خلاصه نشده و این بار در قالب پویش "غرق نشویم" جوانان جمعیت هلال احمر مازندران نیز وارد میدان کارزار در این زمینه شدند.

بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی و دولتی در اجرای طرح سالم‌سازی دریا مشارکت دارند و پیشتر هیج برنامه راهبردی و ریل گذاری سرمایه گذاری در سواحل استان مازندران وجود نداشته است که فقدان این چنین راهبردی چالش های زیادی را دامن زده است.

بر اساس اطلاعات موجود بیش از ۱۰ سال از آغاز اجرای طرح دریا در مازندران می‌گذرد همواره طی این سالها این طرح به دلیل ناسامانی و بلاتکلیفی به خاطر نداشتن متولی خاص و یا واگذار نشدن به بخش خصوصی واقعی اندر خم مشکلات قرارداشت تا این که دولت سیزدهم برای حل چالش این بخش مهم ورود کرده است.

سواحل دریای خزر یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد و حتی از ظرفیت های کم نظیر این بخش در ابعاد مختلف استفاده نشده است.

فصلی برای عبور موفق از بحران در مازندران؛ راهکار چیست

غرق شدگی به عنوان سومین عامل مرگ های ناشی از حوادث به شمار می رود و براساس آخرین گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور ، در سال گذشته یک هزار و ۱۵۲ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که با وجود کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن همچنان رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

از کل تلفات غرق شدگی در سال گذشته، ۹۳۹ نفر مرد و ۲۱۳ نفر زن بودند در حالی که تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق شدگی در سال قبل از آن یکهزار و هشت نفر و تعداد زنان ۱۵۷ نفر بوده است.

در سال ۱۴۰۱، بیشترین تلفات غرق‌شدگی به ترتیب در استان‌های مازندران با ۱۶۱، گیلان ۱۱۹، خوزستان ۹۸ و فارس با ۹۷ فوتی گزارش شده است.

بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۴۰۱ از کل تلفات غرق شدگی، ۵۵۶ نفر در فصل تابستان جان خود را از دست داده‌اند که ۴۸.۳ درصد از تلفات غرق شدگی کل سال را در برمی‌گیرد.

در همین راستا آمارهای اداره کل پزشکی قانونی مازندران بیانگر آن است که از سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و پارسال ۱۶۱ نفر در دریای خزر غرق شدند.

مازندران ۱۵ شهرستان ساحلی دارد که محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

فصلی برای عبور موفق از بحران در مازندران؛ راهکار چیست

اقدام به صعود در ارتفاعات توسط افراد آماتور بدون تجهیزات و امکانات مناسب و در مسیرهایی که غالبا به عنوان نقاط پُرخطر به شمار می رود و همواره مسوولان امر این موضوع را به غیر بومیان هشدار می دهند از جمله این حوادث است.

علم کوه از جمله کوه های مازندران که مقصد سفر و گشت و گذار مسافران در ایام مختلف است اما اینکه صعود به قله با ارتفاع بیش از چهار هزار متری آنهم بدون تجهیزات و امکانات لازم همواره به عنوان یکی از مشکلات و دغدغه های مسوولان امدادی مازندران محسوب می شود به طوریکه بارها برای پایین آوردن مصدومان و اجساد افراد بالگرد به پرواز درآمده است.

صعود به قله دماوند یکی دیگر از قلل مرتفع کشور از دیگر جاذبه های فریبنده گردشگری مازندران به شمار می رود که حجم زیادی از خدمات امدادی بویژه در فصول سرد سال معطوف به این نقطه است.

گردشگران کم تجربه و بی اطلاع از وضعیت این قله انفرادی و یا در قالب اکیپ های دوستانه مسیر قله را پی می گیرند و چه بسیار از آنها در طی مسیر مصدوم شده و یا همچون کوهنورد قائمشهری که اواخر مرداد پارسال بدلیل نداشتن تجهیزات و امکانات لازم براثر یخ زدگی بالای قله دماوند جسدش پیدا شد.

جنگل های هیرکانی مازندران زیباست، ‌ و دیدن سرسبزی و انبوهی درختانش این حس را در آدم ایجاد می کند که گشت و گذاری در دل این طبیعت خدادادی داشته باشد اما غافل از اینکه همین هوس گشت و گذار می تواند آغاز راه بی پایان برای یک سفر لذتبخش باشد.

متاسفانه افراد بدون توجه به اینکه رفتن به جنگل نیاز به بلد راه دارد دست به این کار می زنند که گزارش های مکرر گم شدن گردشگران و مسافران بخش عمده ای از اخبار حوادث و نیز اقدامات امدادی برای کمک رسانی به آنها به شمار می رود.

فصلی برای عبور موفق از بحران در مازندران؛ راهکار چیست

مازندران، ‌صدرنشین وقوع حوادث و امدادرسانی

جمعیت هلال احمر از جمله نهادهای امدادی است که در صف نخست انجام اقدامات به‌موقع در زمان بروز حوادث به شمار می رود که ارائه آمار اقدامات انجام شده این نهاد خود می تون سندی بر مطالب عنوان شده باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:‌ در چهار ماهه نخست امسال سه هزار حادثه در این استان اتفاق افتاده است.

غلامعلی فخاری افزود:‌ از این میان حوادث دریایی و ساحلی به تعداد ۶۵۳ مورد بیشترین فراوانی حوادث رخ داده در این استان است.

وی ادامه داد :‌پس از آن حوادث جاده ای به تعداد ۶۲۳ مورد در رده دوم حوادث مازندران است.

وی ارائه خدمات امدادی به ۲۸۴ حادثه شهری، ۹۲ حادثه کوهستان، ۲۸ حادثه صنعتی و کارگاهی، ۱۰ حادثه رانش زمین، ۹ حادثه سیل و آبگرفتگی، ۹ حادثه برف و کولاک، ۲ حادثه آتش سوزی جنگل و مرتع، ۲ حادثه ریزش آوار و همچنین هشت مورد پوشش امدادی به برنامه‌های مناسبتی را از دیگر خدمات هلال احمرمازندران در این مدت اعلام کرد.

به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: در همین راستا امدادگران این نهاد به پنج هزار و ۸۲۷ نفر به صورت سرپایی خدمات امداد و نجات دادند و بیش از ۸۴۱ از مصدومان حوادث مختلف نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی گفت :‌ مازندران از نظر میزان حوادث و ارائه خدمات امدادی در میان جمعیت هلال احمر کشور رتبه اول را دارد؛ ‌با توجه به تعدد بروز حوادث ساحلی و جاده ای که گاها منشا آن بی اطلاعی از وضعیت طبیعی استان و نیز بی توجهی افراد به هشدارها است را شاهد هستیم.

فخاری تاکید کرد : برغم تمامی این مسائل و ضرورت هایی که وجود دارد جمعیت هلال احمر مازندران از نظر تجهیزات در رده دیگر استان های کشور قرار دارد و گاها برای تامین تجهیزات موردنیاز وارائه خدمات به مردم این امکانات را از استان های همجوار تهیه می کنیم.

وی توضیح داد: در مورد اخیر و برای اجرای طرح سالمسازی دریا و حضور امدادگران و ناجیان غریق در سواحل هشت دستگاه آمبولانس از استان های همجوار درخواست کردیم تا خدماتدهی وقفه ای ایجاد نشود.

فصلی برای عبور موفق از بحران در مازندران؛ راهکار چیست

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha