اين شبكه خبري روز سه شنبه با استناد بر گزارشي از بوئينگ، شركت هوافضا و صنايع دفاعي آمريكايي و چندمليتي، نوشت: نه تنها از زمان سقوط هواپيماي مكس 737 در 13 مارس (اسفند 97) سفارش خريد اين هواپيما به صفر رسيده است بلكه ديگر هواپيماهاي اين شركت نيز از جمله بوئينگ 787 دريم لاينر و يا 777 نيز سفارش جديدي را در ماه گذشته ميلادي دريافت نكرده است.
اين گزارش افزود: بوئينگ، اواخر مارس گذشته (اسفند) اعلام كرد كه اين دو هواپيماي اين شركت حتي با وجود سقوط شركت هواپيمايي اتيوپي در 10 مارس و متعاقب آن به زمين نشستن مكس 737 سفارش هايي را دريافت كرده است. شركت هوايپمايي لوفتانزا سفارش خريد 20 فروند جت 787 را در 15مارس و بريتيش ايرويز سفارش خريد 18 فروند بوئينگ 777 ايكس را داد.
اما در ماه آوريل (فروردين 98) فقط چهار فروند هواپيماي مكس 737 كه قبلا به شركت تابعه بوئينگ موسوم به بوئينگ كپيتال فروخته شده بود به شركت سفارش دهنده انتقال يافته است كه بوئينگ آن را جزو سفارشات جديد به حساب نمي آورد.
سي ان ان به نقل تحليلگر سازمان اعتبار سنجي استاندارد اند پورز آمريكا افزود: به غير از مكس 737هيچ يك از مدل هاي ديگر هواپيماهاي ساخت شركت بوئينگ دچار سانحه نشده اند و يا گزارشي درباره مشكلات ناشي از امنيت پرواز آنها ارائه نشده است. اما مشكلات مربوط به هواپيماي مكس 737 مي تواند دليل دست نگه داشتن خريداران از سفارش هاي جديد باشد و شركت هاي هواپيمايي منتظر هستند بوئينگ تصميم جديدي را درباره كاهش قيمت ها اتخاذ كند.
هواپيماي بوئينگ 737 متعلق به خطوط هواپيمايي اتيوپي صبح يكشنبه 18 اسفند با 157 سرنشين سقوط كرد. در اين پرواز 149 نفر مسافر و هشت خدمه حضور داشتند.
تمام سرنشينان هواپيماي بوئينگ 737 كه از 33 كشور مختلف بودند، جان باختند.
اين هواپيما جديدترين مدل بوئينگ بود كه سال گذشته نيز يك عدد ديگر از آن متعلق به خطوط هوايي مالزي سقوط كرده بود.
در پي سقوط چندين هواپيما از اين مدل، كشورهاي متعددي استفاده از اين نوع بوئينگ را در شركت هاي هواپيمايي خود ممنوع و برخي كشورها نيز عبور اين مدل بوئينگ را از آسمان خود ممنوع اعلام كردند.
اروپام**9158**2040
تهران-ايرنا- شبكه خبري سي ان ان گزارش داد: شركت هواپيمايي بوئينگ در ماه گذشته ميلادي (آوريل) هيچ سفارشي را براي خريد هواپيما از اين شركت دريافت نكرده است.