۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۰۶
کد خبر: 83316176
T T
۰ نفر

رونمایی از 2 اثر نفیس كتابت كامل قرآن حكیم در سنندج

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۰۶
کد خبر: 83316176
رونمایی از 2 اثر نفیس كتابت كامل قرآن حكیم در سنندج

سنندج - ایرنا - آیین رونمایی از 2 نمونه كتابت كامل قرآن حكیم به خط استاد علی اشرف زانیار هنرمند خوشنویس برجسته كردستانی شامگاه چهارشنبه با حضور جمع زیادی از هنرمندان، مسئولان و علاقمندان در پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اشرف زانیار در سال 1330 در شهر سنندج دیده به جهان گشود و از همان زمان كودكی به واسطه خط خوشِ برادرِ بزرگش، به سمت و خوشنویسی گرایش پیدا كرد و در دوران دبیرستان بیشتر به خوشنویسی به ویژه خط نسخ علاقه‌مند شد.
شوق و اشتیاق به نوشتن آیات و احادیث قرآنی بیشتر او را به سمت خوشنویسی هدایت می‌كرد، هرچند استادی را نیافت كه وی را در این زمینه آموزش دهد اما در سال 1367 برای اولین بار جز 30 قرآن كریم را كتابت كرد.
این هنرمند خوشنویس كردستانی در سال 1371 به كتابت مجدد 2 جز 29 و 30 همت گماشت و نوشتن چندین كتاب، ادعیه و اذكار و خوشنویسی تابلوهای خوشنویسی از آیات و سوره های مختلف قرآن مجید را نیز به انجام رساند.
انس خانواده زانیار و تشویق های مادر سبب شد در سال 1381 نخستین كتابت كامل آیات قرآن را شروع و در مدت سه سال 30 جز كامل قرآن كریم را در 861 صفحه به پایان برساند.
این خوشنویس كردستانی از رمضان سال 1391 باز هم به كتابت قرآن كریم همت گماشت و توانس كتابت كلام وحی را در 730 صفحه به اتمام برساند كه این گنجینه نفیس شامگاه چهارشنبه همزمان با دهمین روز از ماه مبارك رمضان 1440 قمری در پردیس سینمایی بهمن سنندج با حضور مشتاقان كلام وحی رونمایی شد.
همزمان با رونمایی از این 2 اثر كتابت قرآن حكیم نمایشگاهی از آثار این هنرمند توانمند عرصه هنر خوشنویسی مشتمل بر 40 تابلوی خوشنویسی در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج افتتاح شد و تا 2 خرداد ماه آماده بازدید علاقه مندان خواهد بود.
در كارنامه استاد علی اشرف زانیار برپایی و مشاركت در چندین نمایشگاه فردی و گروهی، برگزاری كلاس‌های آموزش خوشنویسی و تعلیم و تربیت شاگردان بسیاری در این زمینه و فعالیت در موسسات خیریه و امور خیرخواهانه از جمله موسسه امام محمد غزالی دیده می شود.

**كتابت قرآن از مهمترین وظیفه هنرمندان خوشنویس
رییس حوزه هنری كردستان در این آیین گفت: هنر خوشنویسی به عنوان یك هنر قدسی همواره در خدمت اشاعه كلام وحی بوده و هنرمندان جهان اسلام هنر خود را در خدمت قرآن قرار داده و آثاری ماندگار از خود به جا گذاشته اند.
امین مرادی افزود: كتابت قرآن از صدر اسلام تا به امروز به عنوان یكی از مهمترین وظیفه هنرمندان خوش نویس مورد توجه بوده است و علی ابن ابی طالب (ع) و زید بن ثابت به عنوان اولین كاتبان وحی دارای مقامی برجسته در امر نگارش قرآن حكیم به شمار می روند.
وی اظهار داشت: با ایجاد اعراب و پیدایش خطوط مختلف كتابت قرآن با شیوه های خطی مختلف همچون كوفی، ریحان، نسخ وثلث توسط كاتبان وحی ادامه پیدا كرد و بسیاری از بزرگان خوشنویس آثاری گران سنگ از كتابت قرآن را به ثبت رساندند.
رییس حوزه هنری كردستان نقش هنرمندان خوشنویس ایرانی را نیز در این زمینه بسیار پر اهمیت دانست و گفت : با ورود اسلام به ایران كتابت قرآن كریم نیر توسط هنرمندان خوش نویس ایرانی آغاز شد و از آن زمان تاكنون این مهم توسط هنرمندان خوش نویس تداوم دارد.
وی افزود: در استان كردستان نیز با توجه به دین مداری مردمان كرد كتابت آیات قرآنی و احادیث توسط خوشنویسان استان به صورت عام وجود داشته است.
مرادی اظهار داشت: تمام خوش نویسان بخش اعظمی از آثار خود را در نگارش آیات قرآنی قرار داده اند و بسیاری نیز به صورت جد كتابت كامل قرآن را به انجام رسانده اند كه استاد علی اشرف زانیار از اساتید خط نسخ در این زمینه فعالیت های گسترده ای داشته اند و در این آیین از 2 اثر نفیس گرانبهای وی رونمایی شد.

* قلم در اسلام حرمت دارد
استاد برجسته هنر خوشنویسی نیز در این آیین گفت: قلم در دین مبین اسلام از حرمت، ارزش و منزلت والایی برخوردار است و پیامبر گرامی اسلام (ص) به كرات به آن اشاره فرموده اند.
محمد صابر صابر افزود: ارزش قلم به اندازه ای است كه در احادیث آمده كسی كه بسم الله الرحمن الرحیم را به خط خوش بنویسد و یا بمیرد و قلم ها و دوات ها از وی به جا بماند بهشت بر وی واجب می شود.
وی اظهار داشت: استان كردستان دارای ظرفیت های هنری بالایی است و میتوان گفت هنر همواره در این استان در حال جوشش است و حوزه هنری چند سالی است با جدیت زمینه را برای بهره مندی از این هنرها فراهم كرده است.

**آموزش خط ریز و خط نسخ به صورت رایگان
وی با اشاره به كتابت كامل قرآن توسط استاد علی اشرف زانیار هنرمند خوشنویس كردستانی گفت: استاد زانیار انسانی وارسته است كه جدای از هنر خوشنویسی و خط زیبایش در كارهای خیر نیز دست دارد و همراه و همگام انجمن ها و موسسات خیریه است.
صابر افزود: این استاد خوشنویسی سال هاست بصورت رایگان و بدون هیچ چشمداشتی به علاقمندان آموزش خط ریز و خط نسخ ارائه می دهد.
وی از مجموعه حوزه هنری بخاطر حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری استان تقدیر و ابراز امیدواری كرد، این روند همچنان تداوم داشته باشد.
در ادامه این آیین از این دو اثر نفیس استاد علی اشرف زانیار با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان رونمایی شد.
7348 / 3034