۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۱۶
کد خبر: 83316973
T T
۰ نفر
تحریم ها مانع اجرای طرح آبرسانی به شمال شرق خوزستان شده است

اهواز - ایرنا - مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: تحریم‌های دولت‌های غربی موجب ایجاد اخلال در روند انجام پروژه انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان شده است.

كیامرث حاجی‌زاده روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه برای انتقال آب شرب به ایذه 2 طرح در نظر گرفته شده بود بیان كرد: طرح نخست، پروژه بزرگ انتقال آب به شمال شرق خوزستان است كه مصوبه دولت بود و مقرر شده بود با همكاری سرمایه‌گذار چینی به انجام برسد كه به دلیل تحریم‌ها، این شركت پای كار نیامد و مشكلاتی برای این پروژه پیش آمد.
وی با بیان اینكه آب شرب ایذه فعلا از طریق چاه ها تامین می شود افزود: این تصمیم سرمایه‌گذار چینی، نتیجه همان شعارهای دروغین مدعیان دروغین حقوق بشر است كه حتی در بحث‌های مربوط به آب شرب و نیازهای ضروری مردم نیز ورود كرده و این حق طبیعی را از مردم سلب می‌كنند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: با وجود این مشكلات، این طرح به طور كلی از دستوركار خارج نشده و دولت و مقامات استانی پیگیرند كه سرمایه گذار چینی این پروژه را انجام دهد اما اگر این سرمایه گذار از انجام این پروژه سر باز زند، سرمایه گذار داخلی برای طرح تعیین می‌شود.
پروژه آبرسانی به شمال شرق خوزستان از دریاچه سد كارون سه در بالادست شهر ایذه، با احداث آبگیر و احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 11.1 مترمكعب در ثانیه و نیز احداث سه تونل به قطر 3.7 متر درمجموع به طول پنج هزار و 700 متر و ساخت یك باب تصفیه خانه، نیاز آب شرب 735 هزار نفر مردم هفت شهر و 689 روستای ایذه، باغملك، هفتكل، رامهرمز، صیدون، قلعه تل و میداوود در شرق و شمال شرق خوزستان برای مدت 30 سال تامین شود.
قرارداد این پروژه آبرسانی تیر سال 97 در استانداری خوزستان امضا شد و مقرر شد به صورت كنسرسیوم بین شركت های ایرانی و شركت چینی انجام شود.
به گفته مسئولان محلی، مردم این مناطق به دلیل مشكلات كم آبی درحال مهاجرت از این منطقه بوده اما اجرای آن مانع مهاجرت جمعیت حدود 500 هزار نفری مردم به سایر نقاط می شود.

** 2 طرح كوتاه مدت برای معضل بی آبی در ایذه
حاجی زاده در ادامه با اشاره به پیشنهاد 2 طرح كوتاه مدت برای برون رفت از معضل آب برای ایذه و دهدز افزود: این طرح‌ها از طرف سازمان آب و برق پیشنهاد شده و مطالعات طرح انتقال آب به دهدز از روستای ركعت به شهر دهدز انجام، و مقدمات كار مانند فراخوان و تعیین پیمانكار در حال انجام است.
وی گفت: در نشست‌ مدیریت بحران آب ایذه كه مرداد پارسال در این شهر برگزار شد، پروژه كوتاه ‌مدت آب‌رسانی به ایذه مصوب شده بود ، اما به دلیل نزدیكی هزینه انجام آن به هزینه طرح آرسانی شمال شرق خوزستان، مقرر شد در یك طرح ضربتی جدید، چاه‌های جدید حفر، و چاه‌های قدیمی نیز كف شكن شوند.
حاجی زاده ادامه داد: 700 میلیارد ریال برای این طرح در نظر گرفته شد و آبفای خوزستان در حال انجام آن است.
مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین از كلنگ زنی تصفیه خانه ایذه در خرداد امسال خبر داد و افزود: با پیگیری استاندار خوزستان 900 میلیارد ریال برای تصفیه خانه ایذه در نظر گرفته شده و با انجام آن، فاضلاب شهری ایذه تصفیه شده و به تالاب میانگران ریخته خواهد شد تا این تالاب نیز با بی آبی روبه رو نشود.
به گزارش ایرنا در چند سال اخیر، قطعی و كمبود آب و محدودیت‌های ناشی از آن از مشكلات اصلی مردم ایذه به ویژه در فصول بهار و تابستان بوده است.
این مشكلات در حالی رخ می‌دهد كه سه دریاچه سدهای شهید عباسپور، كارون سه و كارون چهار ایذه را احاطه كرده و زمزه هایی برای شروع عملیات ساخت سد كارون2 نیز به گوش می‌رسد.
سطح سفره‌های آب زیرزمینی ایذه و حومه، به طرز چشمگیری كاهش یافته و آخرین چاه‌های آب حفر شده در ایذه با حفاری 350 متری به آب رسیده اند.
شهر ایذه 40 هزار مشترك آب شرب دارد، میزان تولید آب از چاه‌های ایذه حدود 27 هزار متر مكعب در یك شبانه روز است.
9434/ 6037
۰ نفر