۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۵۹
کد خبر: 83317085
T T
۰ نفر

روسیه: محاسبات آمریكا درباره ایران ساده لوحانه است

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۵۹
کد خبر: 83317085
روسیه: محاسبات آمریكا درباره ایران ساده لوحانه است

مسكو - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاكره كننده ارشد هسته ای این كشور اعلام كرد كه ما نمی دانیم تشدید تنش میان تهران و واشنگتن به كجا خواهد كشید اما می دانیم سیاست فشار حداكثری واشنگتن نتیجه بخش نیست و محاسبات واشنگتن در این زمینه ساده لوحانه است.

به گزارش ایرنا، سرگئی ریابكوف روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی تاس، در پاسخ به این پرسش كه آیا آمریكا به دنبال درگیری با ایران است، این مطلب را بیان كرد و افزود: برای ما معلوم نیست كه آیا واقعا واشنگتن امیدوار است كه سیاست فشار حداكثری در نهایت منجر به آن شود كه ایران نه فقط برای مذاكرات بلكه برای پذیرش خواسته های این كشور آماده باشد؛ من معتقدم كه این محاسبه ساده لوحانه است.
وی در واكنش به این پرسش كه آیا ایران محور اصلی گفت وگوهای مقامات روسیه و آمریكا در سوچی بود نیز گفت: من با این دیدگاه كه ایران موضوع اصلی در مذاكرات سوچی بود موافق نیستم اما این موضوع مورد بحث قرار گرفت و بدیهی است این رویدادها نگرانی ما را برانگیخته است.
مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا روز سه شنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه دیدار و گفت وگو كرد.
دیپلمات بلند پایه روس اظهار داشت: ما همچنان پس از دیدار با پمپئو نمی توانیم تصور كنیم كه آمریكا استراتژی سنجیده ای برای بهبود وضعیت داشته باشد.
وی ادامه داد: وضعیت كنونی هدفمندانه از سوی آمریكا ایجاد شده است چرا كه یك سال پیش آمریكا از برجام خارج شد و در پی آن به تشدید تحریم ها علیه ایران پرداخت.

**احتمال افزایش مناقشه بیشتر شده است
ریابكوف در ادامه سخنان خود گفت: ما می دانیم كه احتمال تشدید بیشتر رویارویی بین ایران و آمریكا و ریسك آغاز مناقشه مسلحانه با ادامه اقدامات آمریكا وجود دارد.
مقام روس افزود: روسای ما (پوتین و لاوروف) وزیر خارجه آمریكا را از چنین سناریویی و سوق دادن خاورمیانه به سوی یك بحران بزرگ برحذر داشتند.
وی خاطرنشان كرد: به او (پمپئو) نشان دادیم كه همانند بسیاری موارد از جمله مساله كره شمالی، نباید همه سیاست خود را به ضربه زدن به طرف مقابل معطوف كرد و برای رفع مسائل نیاز به مشوق هم وجود دارد؛ امیدواریم كه پمپئو این پیام دقیق مسكو را درك كرده باشد.

**موضوع كنترل تسلیحات محور مذاكرات بود
ریابكوف خاطرنشان كرد: به اعتقاد من بحث اصلی میان روسیه و آمریكا در دیدار اخیر با پمپئو، كنترل تسلیحات و عدم انتشار سلاح های هسته ای، بحران در این سیستم و دورنمای روابط دوجانبه بین مسكو واشنگتن بود.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: در این عرصه پیشرفت معینی وجود دارد اما بدیهی است كه همچنان كافی نیست.
وی افزود: ما پس از دیدار وزیر خارجه آمریكا تلاش خواهیم كرد كه زمینه ای بوجود بیاوریم كه مذاكرات برای ثبات راهبردی میان روسیه و آمریكا از سر گرفته شود.

**سخن گفتن از بهبود روابط زود است
ریابكوف خاطرنشان كرد: سخن گفتن از ترمیم و بهبودی روابط روسیه و آمریكا زود است زیرا كه طرف آمریكایی بیشتر از انجام اقدامات مشخص، حرف می زند.
وی افزود: اما ما همواره می گوییم و تكرار می كنیم كه باتوجه به مجموعه عوامل ازجمله نبود اعتماد بین مسكو و واشنگتن، فقط با اعمال می توان قضاوت كرد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان كرد: طرف آمریكایی درك می كند كه وضعیت در روابط دو كشور آن گونه كه در سال های اخیر بوجود آمده از جمله از دیدگاه اولویت های سیاست خارجی آمریكا غیرقابل قبول است.
وی افزود: روسیه هرچند كه در اسناد دكترین های آمریكا كشور متخاصم معرفی شده اما بخش جدایی ناپذیر حیات بین المللی است.
ریابكوف تصریح كرد: به همین دلیل غیرقابل جایگزین بودن گفت وگو در روابط روسیه و آمریكا یك هدف تلقی می شود.

**شمار مخالفان روابط روسیه و آمریكا زیاد است
ریابكوف با بیان اینكه ما به مواضع همه سیاستمداران آمریكایی توجه داریم، افزود: بدیهی است كه به این نكته توجه داریم كه رئیس جمهوری آمریكا سیاست این كشور را تعیین می كند و خط مشی را مشخص و دستورالعمل ها را صادر می كند.
وی افزود: با این حال من نمی خواهم كه تصورپردازی كنم زیرا كه واقعا تعداد مخالفان و افرادی كه می خواهد این دستاوردها برباد برود، زیاد است؛ بویژه در بین قانونگذاران آمریكا، چنین سیاستمدارانی زیاد هستند.

**اختلافات در كنترل تسلیحات همچنان باقی مانده است
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اختلافات و مسائل در عرصه كنترل تسلیحات بین روسیه و آمریكا حفظ شده است.
وی افزود: من فكر نمی كنم كه زمینه ای برای ارزیابی های خوش بینانه وجود داشته باشد، یا اینكه ارزیابی ها خوش بینانه تر از گذشته باشد، اما این را می دانیم كه زمان در حال حركت است و مساله تمدید پیمان استارت-2 (پیمان كاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی) هر روز پیچیده تر می شود.
اروپام*391*1346**