۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۰۷
کد خبر: 83317698
T T
۰ نفر

روند خروج سرمایه روسیه از آمریكا ادامه دارد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۲:۰۷
کد خبر: 83317698
روند خروج سرمایه روسیه از آمریكا ادامه دارد

مسكو - ایرنا - روسیه كه در یك سال اخیر بیش از 80 میلیارد دلار از سرمایه های خود را از آمریكا خارج كرده است در ماه گذشته میلادی 800 میلیون دلار دیگر از از سیستم مالی آمریكا بیرون كشید.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه، سرمایه این كشور در سیستم مالی آمریكا اكنون به 13 میلیارد و 716 میلیون دلار كاهش یافته است.
از این مبلغ، پنج میلیارد و 503 میلیون دلار اوراق بدهی های بلند مدت و هشت میلیارد و 213 میلیون دلار بدهی كوتاه مدت بود.
روسیه در فروردین ماه 97، 96 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری آمریكا را در اختیار داشت اما اكنون حدود 14 میلیارد دلار اوراق قرضه آمریكا دارد كه پایین ترین سطح در یك دهه اخیر است.
به این ترتیب روسیه از ردیف 33 كشور دارنده بیشترین اوراق بدهی های خارجی آمریكا بیرون آمده است.
اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریكا یك برگه بدهی با نرخ بهره ثابت است كه سررسید آن معمولا 10 ساله است، بهره این اوراق هر سال دو بار پرداخت می شود.
چین بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریكا است اما این كشور از ماه نوامبر سال گذشته تاكنون میزان این اوراق را 10.4 میلیارد دلار كاهش داده و همینك یكهزار میلیارد و 120 میلیون دلار اوراق قرضه آمریكایی در اختیار دارد.
ژاپن هم با دراختیار داشتن اوراق قرضه به ارزش یكهزار میلیارد و 780 میلیون دلار در مكان دوم دارندگان اوراق قرضه آمریكا قرار دارد.
روسیه از دو سال پیش كاهش سرمایه گذاری خود در اوراق قرضه آمریكا با هدف مقابله با تحریم های آمریكا را آغاز كرد.
از دیگر اقدامات روسیه، كاهش وابستگی به دلار در پرداخت های بین المللی این كشور بوده است و توافقاتی كه از سال 2013 تا 2019 در این خصوص میان روسیه و دیگر كشورها منعقد شد یكی از دلایل موفقیت اجرای این رویكرد بوده است.
براساس گزارش منتشر شده از سوی اكسپرتیزا، در این مدت سهم دلار از مبادلات تجاری روسیه 388 میلیارد كاهش یافته است و در مقابل سهم یورو با 21.9 درصد افزایش معادل 151 میلیارد دلار رشد كرده است.
این كشور با خرید طلا استراتژی مقابله با تحریم آمریكا را دنبال می كند كه از چند سال پیش به اجرا گذاشته شد چرا كه شمش طلا را بمانند حساب بانكی نمی توان مسدود كرد.
اروپام**391*1346**