۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83318429
T T
۰ نفر

كمك 85 درصدي دولت به كشت گياهان دارويي درمازندران

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83318429
كمك 85 درصدي دولت به كشت گياهان دارويي درمازندران

ساري - ايرنا - مسئول كشت گياهان دارويي مديريت باغباني جهاد كشاورزي مازندران از اختصاص 42ميليارد تومان تسهيلات ارزان قيمت در بخش توسعه كشت، توليد و فرآوري گياهان دارويي در سال جاري خبر داد و گفت: دولت تا 85 درصد هزينه آبياري وكشت گياهان دارويي در استان راكمك بلاعوض پرداخت مي كند.

به گزارش ايرنا، كشت گل گاو زبان وگل محمدي به عنوان شاخص ترين گياهان دارويي پرورشي مازندران ظرفيتي بالقوه در اراضي مناطق بالا دست به ويژه در زمين هاي شيب دار استان است كه در سال هاي اخير سطح كشت آن با حمايت همه جانبه دولت رو به افزايش است.
توجه به مناطق اراضي شيب دار از ضرورت هاي مهم در بخش كشاورزي مازندران است و بر اساس بررسي هاي صورت گرفته حدود 400 هزار هكتار اراضي شيب دار در استان وجود دارد كه 75درصد از مناطق كوهستاني استان را پوشش مي دهد.
حسين مولايي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كشاورزاني كه در زمينشان گل محمدي و گل گاو زبان كشت كنند ، مي توانند تا 85 درصد هزينه انجام شده براي آبياري تحت فشار و تهيه نهال را در قالب تسهيلات بلاعوض دريافت كنند.
وي ذائقه مردم به انواع دم نوش ها و توجه به خواص دارويي گياهان را دليل افزايش سطح كشت گل گاوزبان و گل محمدي در استان مازندران عنوان كرد و توضيح داد: وجود تقاضاي مناسب در بازار داخلي و خارجي،قيمت مناسب و حمايت همه جانبه دولت سبب شد تا هر سال سطح كشت اين 2 گياه دارويي در استان صعودي باشد.
اين كارشناس باغباني جهاد كشاورزي مازندران با بيان اينكه هم اكنون كشاورزان در بخش هاي بالادست استان سخت مشغول برداشت گياه دارويي گل و گاو زبان هستند ،گفت كه پيش بيني توليد امسال اين گياه 810 تن است.
وي اضافه كرد: سطح كشت گل گاو زبان امسال با افزايش حدود 100هكتاري به 716هكتار رسيده است.
مولايي با بيان اينكه مازندران پس از گيلان بيشترين توليد محصول گل گاو زبان را در كشور دارد، ادامه داد : منطقه هزار جريب نكا با 360هكتار و رامسر با 165هكتار از بيشترين سطح كشت برخوردارند.
وي قيمت فعلي گل گاوزبان در پيك توليد و عرضه را در بازار تا حدود 200 هزار تومان در هر كيلو گرم گل گاوزبان تر اعلام كرد و ادامه داد: با توجه به بارندگي هاي فروردين امسال وضعيت گل دهي اين گياه بسيار مناسب تر از سال هاي گذشته است.
گل گاوزبان گياهي است علفي و يك ساله كه ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتي متر مي رسد، ساقه اين گياه شياردار و خاردار و برگ هاي اين گياه ساده و پوشيده از تارهاي خشن و گل هاي آن به رنگ آبي ، سفيد و بنفش است.
گل گاو زبان دارويي است كه برگ هاي آن تصفيه كننده خون و آرام كننده اعصاب است و باعث تعريق مي شود و كليه ها را تقويت و سرماخوردگي را برطرف مي كند
** كشت گل محمدي در 500هكتار از زمين هاي مازندران
كارشناس باغباني جهاد كشاورزي مازندران از گل محمدي به عنوان يكي ديگر از گياهان دارويي پر طرفدار براي افزايش سطح كشت نام برد و گفت: امسال سطح كشت اين گياه دارويي به 500هكتار رسيده است كه نسبت به سال گذشته حدود 80 هكتار بيشتر شد.
مولايي توليد گل محمدي امسال استان مازندران را حدود 900تن پيش بيني كرد و ادامه داد: در حال حاضر به دليل اينكه صد درصد گل محمدي به گلاب تبديل مي شود ، ارزش افزوده بسيار كمتري نسبت به فرآوري اسانس آن دارد.
گل محمدي گياهي ضد افسردگي است كه به عملكرد قلبي و عروقي كمك مي‌كند و همچنين آرام بخش بوده و ضمن اينكه خواب آور است ضد ديابت و ضدپيري است و در درمان افسردگي موثر است.
گل محمدي همچنين مرطوب كننده و تسكين دهنده است و ماسك اين گل براي طراوت و رفع افتادگي پوست و از بين بردن لكه هاي صورت موثر بوده و مي توان به عنوان يك لوسيون هم از آن استفاده كرد.
هشت هزار گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گياهي در كشور وجود دارد كه 2هزارو 300 نوع آن جز گياهان دارويي هستند و برخي از شهرها و استان‌هاي كشور، به دليل برخورداري از موقعيت جغرافيايي خاص، ميزبان گونه‌هاي گياهي مفيد و گاهي نادر هستند كه استان مازندران از جمله اين استان ها است و هم اكنون در مازندران حدود 2 هزار گونه گياهي كشت مي شود .
6990/1899