«مصطفی تنها» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: عمده مشكل این روزهای تایرسازان تامین مواد اولیه به ویژه مواد خارجی است، زیرا ارز یافت نمی شود، یا امكان انتقال آن فراهم نیست یا طرف خارجی از پذیرش آن سر باز می زند و این مشكلات هر روز بیشتر می شود.
وی وضعیت این روزهای تایرسازان را شرایط «بیم و امید» توصیف كرد و گفت: اخیرا شنیده شد كنلون بانك چین انعطاف بیشتری در همكاری با ایران نشان می دهد و حتی اخباری نظیر افزایش تنش های تجاری بین آمریكا و چین، بارقه های امید در دل فعالان این بخش روشن می كند.
تنها یادآور شد: سیاست دولت بر تولید ارزان قیمت لاستیك است، بر این اساس ارز 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه ای نظیر «استیل كورد» (سیم فولادی مورد استفاده در تایر رادیال) و كائوچو تخصیص می دهد، اما در مقابل برخی دیگر از مواد اولیه همچنین ماشین آلات و قطعات مورد نیاز آنها مشمول ارز دولتی نیستند كه به معنای فشار بیشتر به تولیدكنندگان است.
وی اظهار داشت: 45 درصد اقلام مورد نیاز تایرسازان وارد می شود اما در تامین مواد اولیه داخلی مانند دوده، نخ، كائوچوی مصنوعی و غیره نیز با مشكل مواجه ایم، زیرا از آنجا كه به دلیل افزایش قیمت ارز میل به صادرات زیاد شده است، تولیدكنندگان داخلی این مواد انتظار دارند مواد اولیه را با نرخ های صادراتی تهیه كنیم.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران از تغییرات پی در پی قیمت مواد اولیه گلایه كرد و افزود: این روزها قیمت اكسید روی به كیلویی 32 هزار و 500 تومان و روغن پراسس به كیلویی 18 هزار تومان رسیده و هر زمان كه شركت ها برای تامین كسری مواد اولیه مورد نیازشان اقدام می كنند، با تورم نرخ ها مواجه می شوند.
وی خاطرنشان كرد: این در حالی است كه دی 97 آخرین اجازه افزایش قیمت ها به تایرسازان داده شده كه البته مستند به ارائه مدارك تا تاریخ سی ام مهر پارسال بوده است؛ به عبارتی تایرسازان با نرخ های متورم امروز تولید می كنند، اما به قیمت آخرین روز مهر پارسال می فروشند.
تنها گفت: با وضع كنونی، سود شركت ها كاهش یافته و حتی برخی از آنها وارد حاشیه زیان شده اند، در این زمینه مدارك و مستندات جدید برای درخواست افزایش قیمت ها به سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان ارسال شده، اما تاكنون اقدامی انجام نشده است.
* توقف برنامه های توسعه ای شركت ها
این مقام صنفی در ادامه به سیاست تخصیص نیافتن ارز دولتی به واردات ماشین آلات و تجهیزات تایرسازان انتقاد كرد و گفت: همه شركت های تولیدكننده تایر برنامه های توسعه ای، افزایش تولید، نوسازی خطوط و ارتقای فناوری تولید را در برنامه داشتند و حتی برخی از آنها سفارشات خود را به سازندگان خارجی ارائه كرده بودند.
وی افزود: با تغییر مقررات ارزی از اردیبهشت پارسال و افزایش نرخ ارز، اكنون این شركت ها برای تحویل ماشین آلات و تجهیزات خود باید ما به التفاوت نرخ ارز را بپردازند كه ارقامی سنگین و خارج از توان تایرسازان است.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران خاطرنشان كرد: با تاخیر به وجود آمده و حتی تهدید به شكایت برخی شركت های سازنده خارجی، اعتبار بین المللی تایرسازان نیز به مخاطره افتاده است.
وی بیان داشت: به این ترتیب، علاوه بر به خطر افتادن افق تولید در نظر گرفته شده، پروژه های توسعه شركت ها از توجیه اقتصادی خارج شده است.
تنها، به طور نمونه به یكی از شركت ها اشاره كرد كه در سال های اخیر و با توجه به خروج ارز ناشی از واردات تایر باری، برنامه توسعه خود را بر تولید این نوع از تایرها قرار داد و در این راستا به احداث ساختمان، انعقاد قرارداد خرید ماشین آلات و غیره اقدام كرد، اما به دلیل مشكلات ارزی با توقف كار مواجه شده و همه سرمایه گذاری های انجام شده اش راكد مانده است.
وی بیان داشت: پارسال تولید تایر در كشور در مقایسه با سال 96 حدود پنج درصد كاهش داشت.
مطابق آمارها بیش از 33 میلیون حلقه تایر با وزن تقریبی 208 هزار تن تا پایان دی 97 در كشور تولید شد.
اقتصام *3065* 3063
سخنگوی انجمن صنعت تایر:
برخی شركت های تایرساز وارد حاشیه زیان شدند
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۰
کد خبر:
83318599
تهران- ایرنا- سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: سود شركت های تایرساز داخلی به دلیل تعدیل نشدن قیمت های فروش و افزایش قیمت مواد اولیه كاهش یافته و اخیرا برخی از آنها وارد زیاندهی شده اند.