۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۰
کد خبر: 83318600
T T
۰ نفر
احساس بي عدالتي از عمده مشكلات روانشناختي مددجويان سيل زده است

تهران- ايرنا- معاون توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي كشور گفت: عمده مشكلات روانشناختي ديده شده در استان هاي سيل زده، تزلزل شبكه هاي اجتماعي افراد، احساس بي عدالتي و نابرابري، اختلال در تصميم گيري و تمركز، احساس گناه، شب ادراري، ترس و بي خوابي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مجيد رضازاده روز شنبه در حاشيه نشست خبري تشريح عملكرد معاونت هاي بهزيستي در سيل، افزود: تاكنون تعداد افرادي كه در مرحله اول حمايت هاي رواني و اجتماعي غربالگري شده اند، بالغ بر 24 هزار و 308 نفر در استان هاي خوزستان، گلستان و لرستان هستند كه از اين تعداد 31.4 درصد آنان مرد، 39.3 درصد زن و 29.3 درصد نيز كودك بودند.
وي خاطرنشان كرد: از اين تعداد افراد غربال شده از نظر اختلالات روانشناختي، 15 درصد نياز به خدمات بعدي داشتند، اختلال حاد روان، استرس، افسردگي و سوءمصرف در اين افراد شايعتر بود و برخي نيز به روانپزشك ارجاع داده شدند.
رضازاده تصريح كرد: 11.6 درصد از مردان غربال شده، 18.9 درصد زنان غربال شده و 13.4 درصد كودكان غربال شده مثبت بودند به آن معنا كه نيازمند مداخلات روانشناسي هستند.
رضازاده يادآور شد: از ميان افراد غربال شده، 14 هزار و 833 نفر حمايت هاي رواني و اجتماعي را به صورت فردي و گروهي، بازي درماني و آموزشي دريافت كردند.

* استقرار 265 تيم حمايت رواني در مناطق سيل زده
معاون توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي كشور گفت: مداخلات حمايت هاي رواني و اجتماعي در بلاياي طبيعي بهزيستي يك سال طول مي كشد. با وقوع سيل در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان، 265 تيم حمايت‌هاي رواني و اجتماعي موسوم به محب شامل 844 نفر روانشناس، مشاور و مددكار در اين استان ها حضور يافتند.
رضازاده خاطرنشان كرد: همچنين 12 خودروي آفرود در مناطق صعب العبور از سوي اين تيم ها استفاده شدند.
وي به تعداد مراكز درمان اعتياد كه بر اثر سيل آسيب ديدند، اشاره كرد و گفت: از 195 مركز ، 17 مركز آسيب ديدند و جابجا شدند و 54 مركز نيز ايمن سازي شدند.
رضازاده اضافه كرد: اعضاي تيم حمايت‌هاي رواني و اجتماعي موسوم به محب در حقيقت داوطلبان متخصص هستند كه از قبل آموزش ديده اند و در حادثه سيل، داوطلبان بومي غيرمتخصص با عنوان همياران سلامت رواني و اجتماعي نيز در كنار آنان قرار گرفتند.
وي گفت: طبق گزارشات رسيده، خودكشي ناشي از سيل در مناطق سيل زده افزايش نداشته و آمار خودكشي در اين مناطق مانند قبل بوده است.

* رسانه ها به موضوع «تاب آوري» آسيب رسانده اند
معاون توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي كشور در ادامه به مساله اهميت تاب آوري هنگام وقوع بلايا اشاره كرد و گفت: گاهي رسانه ها به موضوع «تاب آوري» آسيب رسانده و وانمود كرده اند كه از شهر يا منطقه خاصي، حمايت هاي لازم انجام نگرفته است؛ اين مساله احساس بي كسي و بي پناهي را به افراد منتقل كرده است.
رضازاده افزود: همچنين مسئولان بايد بدانند در مواقع بحراني بايد از چه سخناني اجتناب كنند و درباره چه چيزهايي حرف بزنند.
وي تاكيد كرد: اگر خانواده اي هنگام بلايا، تاب آور باشد، مقاومت مي كند و حتي ممكن است در اين شرايط رشد كند؛ خانواده و دولت حمايت گر در كنار آموزش مهارت هاي زندگي، ميزان تاب آوري افراد را افزايش مي دهند.

* بيش از 33 هزار معلول در تمام استان ها متاثر از سيل شدند
محمد نفريه معاون توانبخشي بهزيستي نيز در اين نشست گفت: در سيل اخير 157 مركز توانبخشي در معرض سيل قرار گرفتند كه 62 مركز آن روزانه و بقيه شبانه روزي بودند و خوشبختانه هيچ مرگ و ميري در مراكز شبانه روزي نداشتيم.
وي افزود: سه مورد جابجايي مراكز توانبخشي را داشتيم كه طي آن 87 معلول ذهني و روان مزمن و سالمند جابجا شدند.
نفريه خاطرنشان كرد: از طريق تيم‌هاي توانبخشي مبتني بر جامعه موسوم به CBR، نزديك به 16 هزار بازديد از مددجويان سيل زده را داشتيم و به 28 هزار و 711 خانوار نيز كمك معيشت بين 500 هزار تا يك ميليون تومان ارائه شده است؛ مبلغ اين كمك ها در مجموع 20 ميليارد تومان بود و سه ميليارد تومان نيز كمك موردي داشتيم.
معاون توانبخشي بهزيستي اظهار داشت: 33 هزار و 646 معلول در تمام استان ها متاثر از سيل شدند كه چهار هزار و 255 نفر آنان معلوليت شديد داشتند و در بين آنان 882 نفر مبتلا به قطع نخاع وجود داشت.
نفريه در ادامه به ساخت و سازها براي مددجويان سيل زده اشاره كرد و گفت: اين ساخت و سازها طبق اصول مناسب سازي انجام مي شود اما مواردي نيز وجود دارد كه ساخت و سازها به صورت آزاد يا معرفي پيمانكار انجام مي شود كه آنان طبق نقشه مناسب سازي عمل نمي كنند اما كارشناسان بهزيستي به ساخت و سازهاي خود به طور مرتب سركشي مي كنند.
وي درباره سامانه ثبت خسارات مددجويان سيل زده نيز گفت: ثبت اطلاعات در اين سامانه از سوي كارشناسان بهزيستي انجام مي گيرد و سامانه اي داخلي است.
اجتمام**9185*1834