۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83319432
T T
۰ نفر

پژوهشگر تئاتر؛

ضعف اصلی نمایش‌های دینی فقر پژوهش است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83319432
ضعف اصلی نمایش‌های دینی فقر پژوهش است

تهران- ایرنا- مدرس، پژوهشگر و منتقد تئاتر با تاكید بر محتوای آشنای نمایش‌های دینی برای مخاطب كه در صورت تولید كیفی و اجرای مستمر به جریان‌سازی اجتماعی منجر می‌شود، مهمترین ضعف این گونه نمایش‌ها را فقر پژوهش دانست.

فرشید ابراهیمیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاكید بر اینكه بن‌مایه تولید آثار نمایشی از دیرباز تاكنون بر پایه مفاهیم دینی و الگوهای مذهبی شكل گرفته گفت: جریان تولید اثر تئاتری از نگارش نمایشنامه تا اجرای عمومی یك رفتار آیینی است؛ زیرا تولید هنر با استفاده از نگاه خلاقانه و بهره بردن از حس زیبایی شناسانه برگرفته از فطرت درونی انسان ها و امری خدادادی است. به همین مناسبت كار خلاقه و تولید هنرمندانه می تواند رفتاری آیینی شمرده شود.
وی ادامه داد: موضوعات و مفاهیم دینی و مذهبی به دلیل حضور در تار و پود زندگی مردم از جمله مهم ترین و فراگیرترین موضوعاتی است كه در تولید آثار نمایشی و هنری برای ارتباط با عموم مخاطبان می توانند از توفیق بالایی برخوردار باشند.
به گفته ابراهیمیان اما شرایط این توفیق زمانی فراهم می‌شود كه هنرمندان ‌در استفاده از مفاهیم آشنا و مبانی دین، آیین و مذهب در ارتباط با مخاطبان نگاهی خلاقانه، هنرمندانه و زیبایی شناسانه داشته باشد.
این مدرس دانشگاه به آسیب عمومی موضوعات و مفاهیم تكراری و كلیشه ای اغلب تولیدات تئاتر دینی و آیینی در كشور از دید مخاطبان اشاره كرد و افزود: بیشترین آشنایی و قرابت عموم مخاطبان با آثار تئاتری به مفاهیم دینی و مذهبی باز می گردد؛ زیرا این دسته از مفاهیم ریشه در زندگی و رفتارهای روزانه و اجتماعی عموم مردم در كشورمان دارد.
وی افزود: بر همین اساس هنرمندان عرصه نمایش برای تولید آثار تئاتری با مفاهیم آیینی، مذهبی و دینی نیازمند كار پژوهشی و مطالعاتی برای به دست آوردن اصول بنیادین و در عین حال مرتبط با مفاهیم دینی هستند. به واسطه كار پژوهشی می‌توانند عنصر جذابیت و عبور از نگاه مفاهیم و موضوعات تكراری و كلیشه ای را در كارهای خود برطرف سازند.

**تئاترهای دینی از نظر مخاطبان تكراری هستند
ابراهیمیان حلقه مفقوده تولید آثار تئاتر دینی و آیینی با كیفیت در كشور را فقر كار مطالعاتی و پژوهشی دانست و خاطرنشان كرد: از نظر نیروی انسانی در عرصه تئاتر به هیچ وجه با كمبود مواجه نیستیم؛ اما مساله مهم نداشتن مطالعه كافی و ضعف پژوهش در تولید آثار تئاتری به ویژه در حوزه نمایش‌های آیینی و دینی است.
وی افزود: به همین دلیل شاهد تولید تئاترهای دینی و مذهبی هستیم كه از دید مخاطبان از نظر مفهوم و محتوا تكراری هستند. تكرار به مذاق مخاطبان نمی نشیند و باعث می شود كار هنرمندان در اقناع مخاطبان با آسیب های جدی مواجه شود.
پژوهشگر و منتقد كشور با تاكید برآنكه نباید فراموش كرد كار پژوهشی نیازمند حمایت های مادی و معنوی متولیان هنر در كشور است تصریح كرد: وقتی به مساله تولید آثار تئاتری و اقتصاد این هنر توجه می كنیم متوجه می شویم سهم بالایی از خانواده تئاتر حتی برای گذران امرار معیشت با مشكلات متعددی مواجه هستند.
وی افزود: همین مسائل باعث دوری آنها از مفهومی به نام مطالعه و پژوهش در تولید آثار تئاتری می شود؛ اما با حمایت های مسئولان و نهادهای فرهنگی و دولتی می‌توانیم شاهد رشد كیفیت آثار تئاتر دینی و جریان‌ سازی این دسته از آثار در فرهنگ عمومی كشور باشیم.
فراهنگ**9266**9157
۰ نفر