فرشید ابراهیمیان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاكید بر اینكه بنمایه تولید آثار نمایشی از دیرباز تاكنون بر پایه مفاهیم دینی و الگوهای مذهبی شكل گرفته گفت: جریان تولید اثر تئاتری از نگارش نمایشنامه تا اجرای عمومی یك رفتار آیینی است؛ زیرا تولید هنر با استفاده از نگاه خلاقانه و بهره بردن از حس زیبایی شناسانه برگرفته از فطرت درونی انسان ها و امری خدادادی است. به همین مناسبت كار خلاقه و تولید هنرمندانه می تواند رفتاری آیینی شمرده شود.
وی ادامه داد: موضوعات و مفاهیم دینی و مذهبی به دلیل حضور در تار و پود زندگی مردم از جمله مهم ترین و فراگیرترین موضوعاتی است كه در تولید آثار نمایشی و هنری برای ارتباط با عموم مخاطبان می توانند از توفیق بالایی برخوردار باشند.
به گفته ابراهیمیان اما شرایط این توفیق زمانی فراهم میشود كه هنرمندان در استفاده از مفاهیم آشنا و مبانی دین، آیین و مذهب در ارتباط با مخاطبان نگاهی خلاقانه، هنرمندانه و زیبایی شناسانه داشته باشد.
این مدرس دانشگاه به آسیب عمومی موضوعات و مفاهیم تكراری و كلیشه ای اغلب تولیدات تئاتر دینی و آیینی در كشور از دید مخاطبان اشاره كرد و افزود: بیشترین آشنایی و قرابت عموم مخاطبان با آثار تئاتری به مفاهیم دینی و مذهبی باز می گردد؛ زیرا این دسته از مفاهیم ریشه در زندگی و رفتارهای روزانه و اجتماعی عموم مردم در كشورمان دارد.
وی افزود: بر همین اساس هنرمندان عرصه نمایش برای تولید آثار تئاتری با مفاهیم آیینی، مذهبی و دینی نیازمند كار پژوهشی و مطالعاتی برای به دست آوردن اصول بنیادین و در عین حال مرتبط با مفاهیم دینی هستند. به واسطه كار پژوهشی میتوانند عنصر جذابیت و عبور از نگاه مفاهیم و موضوعات تكراری و كلیشه ای را در كارهای خود برطرف سازند.
**تئاترهای دینی از نظر مخاطبان تكراری هستند
ابراهیمیان حلقه مفقوده تولید آثار تئاتر دینی و آیینی با كیفیت در كشور را فقر كار مطالعاتی و پژوهشی دانست و خاطرنشان كرد: از نظر نیروی انسانی در عرصه تئاتر به هیچ وجه با كمبود مواجه نیستیم؛ اما مساله مهم نداشتن مطالعه كافی و ضعف پژوهش در تولید آثار تئاتری به ویژه در حوزه نمایشهای آیینی و دینی است.
وی افزود: به همین دلیل شاهد تولید تئاترهای دینی و مذهبی هستیم كه از دید مخاطبان از نظر مفهوم و محتوا تكراری هستند. تكرار به مذاق مخاطبان نمی نشیند و باعث می شود كار هنرمندان در اقناع مخاطبان با آسیب های جدی مواجه شود.
پژوهشگر و منتقد كشور با تاكید برآنكه نباید فراموش كرد كار پژوهشی نیازمند حمایت های مادی و معنوی متولیان هنر در كشور است تصریح كرد: وقتی به مساله تولید آثار تئاتری و اقتصاد این هنر توجه می كنیم متوجه می شویم سهم بالایی از خانواده تئاتر حتی برای گذران امرار معیشت با مشكلات متعددی مواجه هستند.
وی افزود: همین مسائل باعث دوری آنها از مفهومی به نام مطالعه و پژوهش در تولید آثار تئاتری می شود؛ اما با حمایت های مسئولان و نهادهای فرهنگی و دولتی میتوانیم شاهد رشد كیفیت آثار تئاتر دینی و جریان سازی این دسته از آثار در فرهنگ عمومی كشور باشیم.
فراهنگ**9266**9157
تهران- ایرنا- مدرس، پژوهشگر و منتقد تئاتر با تاكید بر محتوای آشنای نمایشهای دینی برای مخاطب كه در صورت تولید كیفی و اجرای مستمر به جریانسازی اجتماعی منجر میشود، مهمترین ضعف این گونه نمایشها را فقر پژوهش دانست.