۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۴۳
کد خبر: 83320560
T T
۰ نفر
فرانسه ركورددار تجمعات اعتراضی

تهران - ایرنا - با گذشت شش ماه از آغاز اعتراض های جنبش جلیقه زردها در فرانسه ؛ این كشور همچنان شاهد تجمعات اعتراضی به سیاست های اقتصادی دولت امانوئل مكرون است و بررسی های آماری نشان می دهد كه دست كم روزانه به طور میانگین 265 تجمع و تظاهرات در شهرهای مختلف این كشور بویژه پاریس برگزار شده است .

طبق آمار وزارت كشور فرانسه وبررسی های آماری صورت گرفته از سوی رسانه های این كشور از زمان آغاز اعتراض های جلیقه زردها در 26 آبان ماه سال گذشته تاكنون(شش ماه گذشته)47 هزار و 695 تجمع و تظاهرات از سوی معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه برگزار شده است.
'فرانس اینفو' در گزارشی آماری از وضعیت تجمع های اعتراضی كه طی ماههای اخیر در فرانسه برگزار شده است ؛ نوشت : آمارها نشان می دهد كه در نخستین روز اعتراضات دست كم 282هزار نفر تظاهر كننده به خیابان ها آمده بودند كه این رقم در 24 نوامبر به 166هزار نفر رسید و در دو هفته پس از آن 136هزار نفر تظاهركننده ثبت شد.
واكنش خشونت آمیز و تند پلیس فرانسه در برخورد با تظاهركنندگان كه در شش ماه اخیر از چشم صدها دوربین مخفی نمانده نیز منجر به زخمی شدن دستكم دو هزار و 448نفر در جریان این اعتراض ها شده است.
فرانس اینفو در گزارش خود با اشاره به كشته شدن 11نفر از شهروندان فرانسوی در حوادث مرتبط با اعتراضات از جمله تصادفات نوشت: این رقم ؛ یك ركورد بی سابقه برای یك تجمع اجتماعی است كه با هدف بهبود وضعیت معیشت و اقتصادی مردم تشكیل شده است .
در این مدت 12هزار و 908 گلوله پلاستیكی به سوی معترضان شلیك شده و 256 پرونده تحقیقاتی برای خشونت های پلیس فرانسه علیه شهروندان گشوده شده است.
همچنین آمارها نشان می دهد كه تاكنون 12هزار و 107 نفر از مردم دستگیر شده اند كه از این تعداد 10هزار و 718 نفر بازداشت موقت شده اند.
همچنین طبق ارقام وزارت دارایی فرانسه كه در اواخر ماه مارس منتشر شد، از زمان آغاز جنبش، هزینه خسارت وارده در این حوادث به 40 میلیون یورو رسید.
اعتراض های مردمی به سیاست های نظام سرمایه داری در فرانسه در حالی از شنبه این هفته وارد هفتمین ماه متوالی خود شده است كه خشونت های پلیس بار دیگر تبعاتی به دنبال داشت؛ شهرهای 'ریمز' و 'نانسی' به عنوان نقاط همگرایی تجمع ها صحنه خشونت، درگیری و دستگیری معترضان بود.
در این روز 15 هزار و 500نفر بنا به اعلام وزیر كشور فرانسه دست به تجمع و اعتراض در خیابان ها زدند كه یك هزار و 600نفر از این ها معترضان پاریسی بودند.
اظهارات روز جمعه «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه كه ادعا كرده بود' 6ماه اعتراض متوالی جلیقه زردها هیچ گونه نتیجه سیاسی نداشته است' خشم طرفداران این جنبش را برانگیخته است .
از سوی دیگر ؛ حمایت اكثر احزاب اصلی فرانسه از شهروندان معترض یا همان جلیقه زردها نشان می دهد كه دولت مكرون كه حدود دوسال از آغاز بكارش می گذرد ؛ برای آرام كردن معترضان و ایجاد ثبات و ارامش در جامعه با بحران و مشكلات فزاینده ای مواجه است .
همزمان با این ناآرامی ها ؛ نظرسنجی های انجام شده در فرانسه نشان می دهد كه میزان محبوبیت امانوئل مكرون 40 ساله ؛ به كمتر از 30 درصد رسیده است و نشان می دهد دولت مكرون برای كنترل نظم عمومی و بازگردان ثبات به این كشور و ایجاد رضایت نسبتی در میان شهروندان فرانسوی با مشكلات جدی روبرو خواهد بود.
تجمع های اعتراض در فرانسه درحالی وارد هفتمین ماه خود شده است كه تنها یك هفته به انتخابات پارلمانی اروپا زمان باقی است؛ انتخاباتی كه می توان گفت كارزار سختی برای مكرون جوان خواهد بود؛ چرا كه مكرون برای پیروزی در این انتخابات نیازمند همگرایی مردمی است.
اروپام**6984** 1546
۰ نفر