ورزش موتورسواری و اتوموبیلرانی از جمله ورزش هایی است كه این قابلیت را دارد تا سالانه علاقه مندان زیادی به خود جذب كند؛ فدراسیون نیز برنامه های زیادی را برای جذب استعداد و آموزش در دستور كار دارد.
بسیاری، ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری را ورزشی پر خرج می دانند اما رییس این فدراسیون بر این باور است كه ورود به این رشته و حضور در دوره های آموزشی آن حتی می تواند از حضور در یك مدرسه فوتبال هزینه كمتری داشته باشد.
«محمود صیدانلود» رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی با حضور در خبرگزاری ایرنا، ضمن پاسخ به پرسش ها، در مورد شرایط این فدراسیون، اقدامات صورت گرفته در راستای پیشرفت این رشته ورزشی و سایر موضوعات مرتبط مواردی را مطرح كرد.
*شرایط اقتصادی آمار مراجعه كنندگان را كاهش داده است
برگزاری هر مسابقه هزینه های زیادی دارد و اتومبیلرانی هم از جمله ورزش های پر هزینه است. در شرایط اقتصادی كشور كه انجام ورزش گران شده، رفته رفته از مراجعه كنندگان هم كم می شود. البته تلاش می كنیم مراجعه كنندگان را حفظ و رو به جلو حركت كنیم اما در شرایط عادی مراجعه كنندگان كم است. البته اماكنی كه ما در اختیار داریم استیجاری است و بهره برداری از آنها تعریف خاص خودش را دارد و به همین دلیل برای درآمدزایی نمی توانیم دست به هر كاری بزنیم.
*نمیتوانیم از خودمان پول بگیریم
از پیست های كه در اختیار داریم، مسابقات مختلفی را در سطح ملی برگزار می كنیم. لیگ حرفه ای باشگاهی نداریم و مسابقات در قالب قهرمانی كشور برگزار می شود. تیم ها از استان های مختلف هستند به همین خاطر نمی توانیم از خودمان پول بگیریم و نمی توانیم درآمد زیادی از پیست داشته باشیم.
در بخش درآمد زایی فدراسیون می تواند فعالیت های خوبی داشته باشد. قرار نیست همه چیز را خودمان خلق كنیم. باید شرایط به نحوی رقم خورد كه بتوانیم به بهترین شكل اماكن فدراسیون را حفظ كنیم. این ورزش به خودی خود درآمد زا است اما نمی توانیم به خوبی از این قابلیت استفاده و درآمد زایی كنیم، «اتومبیلرانی» چشم به دیگران دارد و این بدان معنا است كه یك جای كار می لنگد. به نظرم اماكن ورزشی هر رشته را باید به فدراسیون ها واگذار كرد و با قانونگذاری و شاخص گذاری بر آن نظارت داشته باشند.
اگر اطلاع رسانی درست صورت گیرد مردم برای سرمایه گذاری به سمت ورزش می آیند. از طرفی شاید فضا برای بهره برداری به صورت یكسان آماده نیست و برخی اوقات هم رانت ها باعث می شود عدالت و مساوات رعایت نشود.
*باید زیرساخت ها در ورزش درست باشد
در پرند پیست بین المللی راه اندازی شده است كه مسوولان فدراسیون جهانی اواخر ماه جاری از این پیست بازدید خواهند كرد و پس از بررسی و تایید آنها مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. به غیر از پیست پرند در كارتینگ، پیست های مختلفی توسط بخش خصوصی فعالیت دارد. با رویكرد فرهنگی و اجتماعی دستور العملی را به هیات ها در جهت ساخت پیست اتومبیلرانی و موتور سواری ابلاغ كرده و از آنها خواستیم تا به طور سالانه گزارش دهند.
در ورزشگاه ثامن مشهد هم پیگیری زیادی كردیم كه بخشی از این مجموعه به اتومبیلرانی اختصاص یاید. در بوشهر از طریق استانداری زمین در نظر گرفته شده و در خوزستان هم مكانی را برای احداث پیست در اطراف ورزشگاه غدیر اهواز گرفتیم. درآمدهای این پیست ها هم به هیات ها می رسد.
توجه نداشتن به توسعه زیر ساخت ها و تجهیزات باعث شده متاسفانه با همه استعداد و علاقه مندی در این زمینه پیشرفت آنچنانی نداشته باشیم. البته در كارتینگ و موتوركراس نفرات می توانند در آسیایی بهتر عمل كنند. در دریفت ما خیلی امیدوار هستیم تا در صورت تامین امكانات صاحب سكو شویم.
*هزینه ها در اتومبیلرانی حرفهای بالا است
«شهاب پیشانی دار» یكی از ورزشكاران صاحب نام كشورمان است و فدراسیون برای حضور وی در مسابقات قهرمانی جهان در ژاپن تلاش زیادی داشت و حتی در حمل و نقل خودروی وی تا محل شروع مسابقه هزینه های زیادی را متقبل شدیم اما در طول مسابقات خودروی او خراب شد و از آنجا كه او یك راند مسابقه را هم پشت سر گذاشته بود، نمی توانست مسابقات را نیمه كاره رها كند كه با پیگیری از ژاپنی ها یك ماشین با فرمان راست خریداری كردیم تا او بتواند به مسابقه ادامه دهد، موضوعی كه كار را خیلی سخت می كرد. تمام این ها در حالی بود كه ورزشكار ما حتی فرصت تمرین را هم نداشت. نزدیك 300 میلیون تومان هزینه حضور این ورزشكار برای حضور در یك تورنمنت شد. بنابراین اگر بگوییم كه در مجموع هزینه ها در ورزش حرفه ای اتومبیلرانی برای حضور در مسابقات خیلی بالا است، اغراق نكرده ایم.
*اتومبیل های ما حدود 10 سال از دنیا عقب است
حضور اتومبیلرانان در مسابقات و حتی تامین سوخت هم برای این رشته مشكل است. سوخت اتومبیل های مسابقه ای از كشور امارات متحده عربی امارات وارد شود. از طرفی اتومبیل هایی كه در كشورهای مختلف دنیا برای مسابقات در نظر گرفته می شوند از خودروهای همان سال یك سال جلوتر هستند. اما راننده ما مجبور است با خودروهای 10 سال كاركرد به مسابقات برود. پیگیری های زیادی در این زمینه انجام دادیم. با كمك وزارت ورزش موفق شدیم تا وزارت صنعت را متقاعد كنیم برخی خودروها بدون پلاك برای پیست وارد شوند تا نمایندگان كشورمان هم مانند سایر ورزشكاران جهان با امكانات به روز در مسابقات شركت كنند با این حال، این تلاش ها تا به امروز نتیجه نداده است.
*برنامه ها بعد از ماه رمضان آغاز می شود
همچون سایر فدراسیون ها برای هر سال تقویم مسابقات داریم. 25 اسفند ماه سال گذشته مسابقات ما به اتمام رسید. از طرفی كمیته مسابقات باید قوانین را به روز كند و كمیته فنی هم تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ كند و تمام این اتفاقات نیازمند زمان است به همین خاطر برنامه های خود را برای بعد از ماه مبارك رمضان تدوین كردیم.
* در مسابقات بین المللی حضور فعالی خواهیم داشت
براساس تقسیم بندی صورت گرفته ایران در رشته اتومبیلرانی باید مسابقات خود را در بخش خاورمیانه برگزار كند اما در موتورسواری در سطح آسیا حضور داریم. سال گذشته در مسابقات موتورسواری آسیا شركت كردیم و امسال هم مجددا برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی كردیم. در كارتینگ هم در مسابقات شركت خواهیم كرد. با توجه به سیاست وزارت ورزش مبنی بر صرفه جویی در هزینه ها، حتی سعی كردیم در برخی مسابقات حضور نداشته باشیم. كارتینگ، دریفت، آفرود و موتوركراس مسابقاتی هستند كه در آن شركت خواهیم داشت. البته با كمیته ریس آسیا (موتورسواری) هم تعاملاتی داشتیم تا در آن رشته ها هم بتوانیم شركت كنیم.
در رشته رالی چند سال میزبان مسابقات خاور میانه بودیم. البته سیاست خاورمیانه به سمت رالی كراس در حال تغییر است. با توجه به امكانات می توانیم باز هم میزبانی كنیم.
*به آینده چند ورزشكار امیدوارم
چند نوجوان زیر 15 سال داریم كه زیاد روی آنها كار شده و در كارتینگ به طور حتم این نفرات جزو بهترین های آسیا خواهند بود. همچنین دو هفته قبل هم مسابقات اروپایی در منچستر انگلستان برگزار شد كه ورزشكار 13 ساله ما در این تورنمنت مقام ششم را برای نخستین مرتبه كسب كرد.
موتورسواری و اتومبیلرانی ورزش پولدارها نیست. پایه اتومبیلرانی كارتینگ و اسلالوم است. حضور در كلاس های اسلالوم قیمتش شاید از حضور در مدرسه فوتبال هم كمتر باشد.
در رشته كارتینگ خانواده ها می توانند فرزندانشان را از 7 سالگی برای آموزش بیاورند و این ها نشان می دهد رشته گرانی نیستیم.
برای حضور در مسابقات هم ورزشكاران باید بالای 16 سال داشته باشند. در كارتینگ در اكثر استان ها فعالیت انجام می شود و علاقه مندان می توانند ثبت نام و شركت كنند. این رشته هزینه آنچنانی ندارد.
برای مثال با 100 هزار تومان می توانند در یك فرایند یادگیری كه بین 3 تا پنج جلسه شركت كنند. هزینه آموزش رشته های اتومبیلرانی بالا نیست. حتی طرحی به وزارت آموزش و پرورش دادیم و پیگیر آن هستیم تا در تابستان اگر آموزش و پرورش تمایل داشته باشد، آمادگی ارائه سرویس با شرایط ویژه را داشته باشیم. اما موضوع مسابقات حرفه ای جدا از كلاس های آموزشی است كه هزینه زیادی دارد.
*در رده بندی جهانی جایگاهی نداریم
از نظر رنكینگ جهانی جایگاهی نداریم دلیلش هم این است كه حدود 14 سال در هیچ مسابقه ای به صورت حرفه ای شركت نداشتیم. ما از نظر فنی فاصله زیادی با كشورهای جهان داریم. حضور برخی ملی پوشان در تورنمنت های بین المللی به خاطر استعداد ایرانی و عشق و علاقه است اما از نظر تجهیزات قابل قیاس با سایر كشورها نیستیم.
*مربیان داخلی جوابگوی نیازها هستند
سال گذشته در موتور ریس (سرعت) مربی ایتالیایی برای سنجش مربیان و امكانات به ایران آوردیم. با توجه به شرایط ارزی و دانش مربیان داخلی، نیازی فعلا به استفاده از مربیان خارجی نیست چرا كه مربیان ما می توانند پاسخگوی انتظارات باشند.
سه كرسی در سطح بین المللی داریم كه دو كرسی در بخش بانوان و یك كرسی هم در بخش خودروهای تاریخی است. از سال گذشته با فدراسیون جهانی تعاملات خوبی داشتیم و شرایطی فراهم شده تا با ارسال كارنامه ها و سوابق برخی افراد كرسی های مناسب و اثر گذار بگیریم.
*در سافاری و آفرود پیشرفت خوبی داشتیم
كمیته آفرود جزو كمیته های فعال فدراسیون است و در همه استان ها كمیته آفرود داریم. همچنین كمیته سافاری را تشكیل دادیم. كارشناسان در این زمینه مسیریابی انجام می دهند و مسیرهای تعریف شده هم داریم. در زمینه آموزش، برگزاری كلاس «مربی راهنما» را در دستور كار داریم تا در این زمینه هم به موفقیت هایی برسیم.
فعالیت های غیر مجاز در حیطه وظایف ما نیست. عده ای در فضای مجازی فراخوان می دهند كه مجوزی از فدراسیون ندارند و موارد را به ارگان های مربوطه اعلام كردیم. البته به نظرم نباید محدود كنیم بلكه شرایط را به نحوی قانونمند و ایمن كنیم.
**كالاهای ما توقیف نشده است
از سوی مسوولان كالاهای این فدارسیون توقیف نشده بلكه در بحث واردات نه تنها رشته ما بلكه در چند رشته ورزشی هم كالاهایشان در زمره 1400 كالا غیر ضروری قرار گرفت آن هم بدون نظرخواهی از ما بود. حتی لاستیك كارتینگ در فهرست این كلاها بود. لاستیك كارتینگ باید هر هفته عوض شود و ممنوع بودن وارد كردن این لاستیك ها یعنی كمك به قاچاق. ما پیگیری كردیم و موفق شدیم این كالا ها را از لیست كالاهای ممنوعه خارج كنیم، اما هنوز برای ثبت سفارش دچار مشكلاتی هستیم. پیگیر هستیم اما جواب قانع كننده ای دریافت نكردیم.
*در بخش بانوان رشد زیادی داشتیم
در بانوان علاقه مندان زیادی به رشته اتومبیلرانی و موتورسواری داریم و حتی در مسابقات هم بسیار رشد كرده اند و موفقیت هایی به دست آوردند. در موتور فعالیت بانوان قانونمند نشده بود ما پیگیری كردیم تا معاونت ورزش و بانوان وزارت مجوز فعالیت بانوان در رشته موتورسواری صادر شد و ورزشكاران در این رشته در حال فعالیت هستند.
ورزشی**9463**1067**9118**
رییس فدراسیون: اتومبیلرانی و موتورسواری فقط برای پولدارها نیست
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر:
83320606
تهران- ایرنا- رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: اتومبیلرانی و موتورسواری فقط مخصوص قشر خاص و پولدارها نیست و حضور در دوره آموزشی این رشته ها شاید از مدارس فوتبال نیز هزینه به مراتب كمتری داشته باشد.