گذر از تحریم ها دشوار نیست، موانع داخلی اگر بگذارد

تهران - ایرنا - رئیس اتحادیه صادركنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران معتقد است: صادركنندگان ایرانی در بخش های مختلف توانایی پشت سرگذاردن موانع تحریم های خارجی را دارند، اما قادر به گذر از سدها و موانع داخلی نیستند.

«حسن حسینقلی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه كرد: پارسال كه تحریم ها شدت پیدا كرد، وزارت صنعت دل نگرانی این موضوع را داشت كه با افزایش نرخ دلار، قیمت فلزات نیز رشد پیدا كند و در داخل كشور مشكل تامین مواد اولیه ایجاد شود.
وی ادامه داد: بر اساس این تفكر، صادرات شمش سرب و روی ممنوع شد و فقط صادركنندگانی اجازه صادرات پیدا می كردند كه مجوز وزارت صنعت را داشته باشند.
رئیس اتحادیه صادركنندگان فراورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران یادآور شد: واقعیت اینكه كنسانتره صادراتی روی ارزش افزوده بالایی دارد، اما هیات وزیران و شورای اقتصاد بدون توجه به مطالعات كارشناسی و ارزیابی های صورت گرفته توسط تشكل های صنعتی مربوطه، صادرات كنسانتره را خام فروشی تلقی می كنند.

**مشكلات فعالان معدنی
حسینقلی با بیان اینكه امروز یكی از مشكلات واحدهای فعال معدنی مرتبط با بحث مالیات است، گفت: پیش از این بهره برداران معدنی مشمول معافیت مالیاتی می شدند، اما امروز سازمان امور مالیاتی اعلام كرده كه فعالان معدنی از معافیت 20 درصدی مالیاتی برخوردارند.
وی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را ترمزی برابر فعالان اقتصادی و تولیدی دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده همواره باید از مصرف كننده نهایی كالا مطالبه شود، اما در ایران از تولیدكننده طلب می شود.
رئیس اتحادیه مزبور، اخذ عوارض از صادرات را به عنوان مانعی دیگر در این زمینه قلمداد كرد و گفت: عوارض بر صادرات، ابتدا از پنج درصد آغاز، بعد هشت درصد و هر سال این میزان افزایش پیدا می كند و این امر مانعی در برابر صادرات است.
به گفته وی، واقعیت اینكه براساس ماده 37 قانون بهبود فضای كسب و كار، هر ماده معدنی كه از كوه استخراج شود و در آن فرایند های فیزیكی و شیمیایی لحاظ شود، از شكل اصلی خارج شده و دیگر به آن خام گفته نمی شود، اما این موضوع هنوز برای مسئولان باور پذیری پیدا نكرده است.
حسینقلی اضافه كرد: كنسانتره صادراتی ارزش افزوده بالایی دارد، اما هیات وزیران و شورای اقتصاد بدون توجه به بررسی های كارشناسی و ارزیابی های صورت گرفته توسط تشكل های صنعتی مربوطه، صادرات كنسانتره را خام فروشی تلقی می كنند.
وی خاطرنشان كرد: گمرك ایران یك تن كنسانتره صادراتی را 740 دلار قیمت گذاری می كند و در واقع صادرات یك تن كنسانتره 10 تا 15 میلیون تومان ارزش دارد كه ارزش افزوده كمی نیست، زیرا ماده معدنی پس از اینكه از معدن استخراج شده، خرد، پودر، سپس با مواد افزودنی تركیب و به عیار 50 درصد می رسد، اما مسئولان صادرات این ماده را مصداق خام فروشی می دانند.
رئیس اتحادیه صادركنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: امروز كشور در شرایطی خاص قرار دارد و تامین منابع ارزی از بخش های مختلف ضروری است، اما برخی از مدیران دستگاه های اجرایی به جای حمایت از صادركننده كه برای رونق تولید تلاش می كند، معبر صادرات را تنگ تر ساخته اند.

** دخالت در قیمت گذاری
حسینقلی یادآور شد: امروز یكی از كارهای اشتباه دولت دخالت در قیمت گذاری است و این اشتباه سبب متشنج شدن فضای ارتباط بین تولیدكننده و مصرف كننده شده است و پیامد این اقدام بهره مندی یك طیف افراد دلال و واسطه است.
به گفته وی، قانون عرضه شمش روی در بورس را تكلیف كرده و سقف هر تن 12 میلیون تومان تعیین شده است؛ درحالی كه قیمت انجمن سرب و روی و همچنین اتحادیه صادركنندگان سرب و روی بالاتر از این عدد است؛ پس از دوندگی زیاد سقف قیمت را ارتقا داده و اعلام كردند كه هر صادركننده باید از راه بورس وارد شود؛ به گونه ای كه به ازای عرضه یك هزار تن در بورس، می تواند چهار هزار تن صادرات داشته باشد.
وی افزود: هر تن شمش روی در بورس 33 میلیون تومان عرضه شد اما این كالا در بازار 40 میلیون تومان قیمت گذاری شده است؛ این تفاوت نرخ به جیب دلالان می رود، چون واسطه ها در بورس خرید می كنند و در بازار به نرخ 40 میلیون تومان بفروش می رسانند.
حسینقلی تصریح كرد: دخالت دولت در تعیین قیمت كالا، ضمن ایجاد محدودیت، فساد ایجاد می كند.
وی یاداور شد: تولیدكننده با وجود گرانی مواد اولیه، ناگزیر از تولید است اما دلالان بدون زحمت و دغدغه سود بادآورده ای دارد و هیچگونه برخوردی هم با او انجام نمی شود.
اقتصام**1559