۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83320817
T T
۰ نفر
چرا بهترین و بدترین گندم كشور یك قیمت دارد؟

تهران- ایرنا- عضو كمیسیون كشاورزی مجلس معتقد است كه خرید و فروش سنتی محصولات كشاورزی تبعات بسیاری را برای كشور به دنبال دارد؛ برای مثال، تعیین قیمت یكسان برای بهترین و بدترین گندم تولیدی، به مرور باعث كاهش كیفیت گندم می شود.

هر سال با آغاز فصل برداشت محصولات مختلف كشاورزی، دغدغه هایی در میان تولیدكنندگان و دولت دیده می شود كه یكی از مهم‌ترین آنها، بحث نظارت بر نحوه خرید این محصولات است.
با توجه به اینكه خرید محصولات كشاورزی در كشور به شیوه سنتی انجام می شود، هر سال شاهد آلودگی هایی در میان محصولات عرضه شده به دولت در سیاست خرید تضمینی هستیم. به اعتقاد كارشناسان اگر بتوانیم نظارت را در حوزه مبادلات كشاورزی تقویت كنیم، كمتر با چنین مشكلی مواجه خواهیم شد.
به تازگی با تصمیم كمیسیون اقتصاد هیات دولت، عرضه ذرت و جو كشور در بورس كالای ایران انجام خواهد شد كه این اتفاق یك گام مثبت در جهت ساماندهی و تقویت نظارت در این بخش است.
در همین راستا «سید راضی نوری» عضو كمیسیون كشاورزی مجلس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام كرد: در سال های گذشته با وجود همه حمایت های دولت، نتایج برای ساماندهی بازار محصولات كشاورزی و رشد انگیزه كشاورزان به اندازه كافی نبوده است چراكه ساختار غیر شفاف است و در بستر غیرشفاف نمی توان بازده حداكثری از تلاش ها گرفت.
این نماینده مجلس تصریح كرد: در سال های گذشته مشاهده كردیم كه برخی از محصولات كشاورزی بدون رعایت اصول بهداشتی برای خرید به دولت عرضه می شدند این در حالی است كه در حوزه جو و ذرت با اجرای سیاست قیمت تضمینی، شاهد عرضه محصول در بورس كالا و بهبود فرآیند ها در این زمینه بوده ایم.

** تبعات خرید و فروش سنتی محصولات كشاورزی
نوری ادامه داد: خرید و فروش سنتی محصولات كشاورزی تبعات بسیاری را برای كشور به دنبال دارد برای مثال همواره شاهد هستیم كه متاسفانه بهترین و بدترین گندم تولیدی ما با یك قیمت خرید و فروش می‌شود كه این اتفاق به مرور باعث كاهش كیفیت گندم و دلسردی تولیدكنندگان برتر كشور می شود.
این عضو كمیسیون كشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش كه راهكار شما برای بهبود این فرآیندها و رشد كیفیت محصولات چیست؟ گفت: دیر یا زود باید از سازوكار سنتی و مبادلات ناكارآمد به سمت خرید و فروش مدرن و شفاف حركت كنیم چراكه برای توسعه راهی جز این مسیر وجود ندارد. پس در شرایطی كه در كشورمان بورس كالای ایران با سازوكاری شفاف وجود دارد، باید با حمایت دولت همه كشاورزان كشور را با بورس آشنا كنیم تا بدانند محصول باكیفیت تر در بورس، قیمت بیشتری از محصول بی كیفیت خواهد داشت.
نوری اظهار داشت: همواره اعلام می شود كه باید بر روند تولید، فروش و خدمات كالاها نظارت كرد اما مگر می شود این حجم از تولید محصولات كشاورزی به شكل پراكنده را نظارت كرد و از بروز تخلفاتی جلوگیری به عمل آورد؛ پس راهكار بازهم بورس است. باید در همه استان ها امكان عرضه محصولات در بورس كالا فراهم شود تا كل كشور با مشاهده تابلوی بورس بتوانند از نرخ دقیق محصولات با كیفیت مشخص مطلع شوند.

** افزایش سرعت عرضه محصولات كشاورزی در بورس كالا
به گفته این نماینده مجلس، به هر میزان كه سرعت عرضه محصولات كشاورزی در بورس كالا را بیشتر كنیم، به كاهش واسطه های پرشمار بخش كشاورزی و رشد انگیزه كشاورزان كمك كرده ایم كه البته این اتفاق باید سال ها پیش رقم می خورد تا امروز شاهد شفافیت آماری در تولید و فروش محصولات كشاورزی باشیم؛ به این ترتیب اقدامات لازم باید هر چه سریعتر فراهم شود كه خوشبختانه به تازگی عرضه جو و ذرت همانند چند سال گذشته در بورس كالا تصویب شده است.
این عضو كمیسیون كشاورزی مجلس در پایان تاكید كرد: اگر می خواهیم محصولات كشاورزی را با كمترین ضرر تولیدكننده اصلی در اختیار مصرف كنندگان قرار دهیم، ساز و كار بورس كالا بهترین مسیر است؛ زیرا محصول با كیفیت با قیمت عادلانه در اختیار مصرف كننده قرار می گیرد و ایجاد جو روانی ناشی از نرخ ارز نیز نمی تواند به شكل كاذب قیمت محصولات را افزایش دهد.
اقتصام ** 9206**9189
۰ نفر