۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹
کد خبر: 83322117
T T
۰ نفر
نمكی: تحریم‌های یك جانبه بر پوشش همگانی سلامت اثر می‌گذارد

تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، گفت: تحریم‌های یك جانبه و ناعادلانه قطعا بر تلاش‌های پوشش همگانی سلامت در زمینه دسترسی به داروها، خدمات پیشرفته مراقبت بهداشتی و تكنولوژی و به خصوص بر افرادی كه از بیماری مزمن رنج می‌كشند اثر می‌گذارد.

به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمكی در هفتاد و دومین مجمع جهانی سلامت كه در ژنو برگزار شد، افزود: ما متعهد به اطمینان از دسترسی همه افراد به بسته جامع با كیفیت و موثر خدمات سلامت بدون تحمل مشكلات مالی هستیم و گزارش مشترك وزارت بهداشت ایران و سازمان جهانی بهداشت در زمینه نقشه راه دستیابی به پوشش همگانی سلامت دیروز منتشر شد.
وی اضافه كرد: ما از سازمان جهانی بهداشت درخواست می‌كنیم كه تاثیر تحریم‌ها در راه دسترسی به پوشش همگانی سلامت را مورد ارزیابی قرار داده و اقدامات لازم از طریق مدیركل سازمان ملل متحد و در نشست مقامات بلندپایه در زمینه پوشش همگانی سلامت كه در شهریور سال جاری برگزار خواهد شد را انجام دهند.
وزیر بهداشت ادامه داد: تحریم‌ها و اقدامات یك جانبه تهدید آمیز، آسیب‌های زیادی به افراد بی گناه كه نیازمند مایحتاج ضروری نظیر دارو و تجهیزات پزشكی هستند، وارد می‌كند و آن ها به طور تبعیض آمیز به مردم آسیب زده و افراد آسیب پذیر در ایران را قربانی می‌كند. بنابراین ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم كه ایالات متحده آمریكا را به خاطر اقدامات غیر قانونی مستمر كه نوعی جنایت علیه بشریت است مورد بازخواست قرار دهند.
نمكی گفت: جمهوری اسلامی ایران از مدیركل سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و دولت قزاقستان برای برگزاری جشن چهلمین سالگرد آلماتا در آستانه قزاقستان قدردانی می‌كند.
وی اظهار داشت: به شدت بر این باوریم كه تقویت سیستم‌های بهداشتی عادلانه‌ترین، موثرترین و پایدارترین ابزار برای دستیابی به اهداف سه گانه سیزدهمین برنامه عمومی كار سازمان جهانی بهداشت است. امیدواریم تحولات سازمانی و ساختار جدید دفتر مركزی سازمان جهانی بهداشت با دستور كار جهانی مطابقت داشته باشد. اگر چه تجربه شخصی من زمانی كه 30 سال پیش به عنوان معاون وزیر بهداشت اسبق در امور بهداشتی عمومی خدمت می‌كردم نشان می‌دهد كه باید دپارتمان جداگانه برای بیماری‌های غیرواگیر ایجاد شود. هر چند كه تغییرات دیگر نیز برای مقابله با چالش‌های جهانی موثر به نظر می‌رسد، با این حال ما منتظر دیدن تاثیرات ملموس این اصلاحات در دفاتر منطقه‌ای و كشوری هستیم.
وزیر بهداشت ادامه داد: خدمات مراقبت اولیه بهداشتی در ایران در سه دهه گذشته منطبق با كل جمعیت و با توجه ویژه به افراد فقیر و محروم و در حال گسترش است. زیرساخت‌های قوی سیستم بهداشتی، اثربخشی خود را در بهبود بسیاری از شاخص‌های سلامت نظیر مرگ و میر نوزادان، پوشش ایمن سازی، مرگ و میر مادران و كاهش مرگ و میر و شیوع بیماری به خاطر بحران‌ها و وضعیت‌های اضطراری نشان داده است. مثال این موفقیت‌ها مربوط به سیل ویرانگر اخیر است كه بیش از سه میلیون نفر را بی خانمان كرد، اما بیماری قابل توجهی شیوع نیافت. نمكی از حمایت‌های فعالانه سازمان جهانی بهداشت و تمام آژانس‌های وابسته به سازمان ملل در پاسخگویی مشترك بحران سیل اخیر در ایران قدردانی كرد.
وی، همچنین از بیماری‌های غیرواگیر به عنوان یكی از چالش‌های اصلی جهانی یاد كرد و افزود: در ایران 380 هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد كه نیمی از این مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است. بنابراین ما گزینه‌ای جز پذیرش زیرساختی در زمینه سیستم سلامت نداریم كه پاسخگو به نیازهای جامعه باشد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: به كشورها پیشنهاد می‌كنیم مدلی از ارائه خدمات را اتخاذ كنند كه منطبق با شرایط آنها باشد. سه روز قبل با حمایت قاطع رئیس جمهوری، مردم و سازمان‌های مردم نهاد، یك كمپین در زمینه كنترل فشار خون را راه اندازی كردیم كه هدفش كنترل موثر فشارخون بیش از دو میلیون نفر است. علاوه بر این ما برنامه‌هایی در زمینه بهداشت دهان و دندان و سلامت روان در دست اجرا داریم.
نمكی اظهار داشت: برای تقویت سیستم سلامت از تلاش‌های اخیر ستاد مركزی سازمان جهانی بهداشت و صندوق جهانی برای آغاز برنامه‌ای برای ریشه كنی بیماری‌های همه گیر در 15 كشور منتخب از طریق خدمات ادغام یافته مبتنی بر نیاز جامعه تشكر می‌كنیم و از سازمان جهانی بهداشت درخواست می‌كنیم كه این ابتكار را به عنوان یك راهبرد برای مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در كل منطقه گسترش دهد. وی افزود: از 15 بهمن 1397 كه مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را قبول كردم، خود را متعهد كردم كه مراقبت اولیه بهداشتی را تقویت، مراقبت‌های اولیه بهداشتی بر اساس نیاز كشور را توسعه، پرونده الكترونیك سلامت برای تمام خانواده‌ها و افراد را تكمیل، مشاركت بخش دولتی خصوصی را به خصوص در خدمات پیشگیری و درمان سرپایی افزایش داده، یك سیستم ارجاع كارآمد را به وجود آورده، مدل ارائه خدمات بر اساس پزشك خانواده را گسترش داده و كیفیت مراقبت را در تمام سطوح بهبود بخشیده و ارائه خدمات را به عشایر گسترش دهم.
وزیر بهداشت از جنبش‌های جهانی و صندوق‌های ویژه خواست تا خدمات ادغام یافته مبتنی بر نیاز جامعه و پنج محور راهبردی آن را گسترش دهند، زیرا این رویكرد، وسیله‌ای برای اصلاحات در نظام سلامت برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت است. نمكی با اشاره به میزبانی ایران از شصت و ششمین نشست كمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، از وزرای بهداشت كشورهای عضو برای حضور در این نشست در تهران دعوت كرد.
اجتمام*9482*9105
۰ نفر