پس از اجرایی شدن قانون منع بكار گیری كاركنان بازنشسته در مشاغل دائم و به دنبال آن خداحافظی فریدون شهبازیان بازنشسته صدا و سیما از اركستر ملی، «اكبر صفی پور» مدیر عامل بنیاد رودكی و «امید صدیق» مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل این بنیاد در مصاحبه های جداگانه با رسانه ها اعلام كردند كه به زودی رهبر دائم اركستر ملی انتخاب و معرفی خواهد شد.
در همین مدت اندك گمانه زنی ها بین اهالی رسانه و هنرمندان در باره اینكه رهبر جدید اركستر ملی چه كسی خواهد بود در فضای مجازی و گفتوگوهای حضوری در مورد این كه نهایتا چوب رهبری اركستر ملی نهایتا در دستان چه كسی قرار خواهد گرفت، آغاز شد. صرف نظر از پاسخ این سوال قصد داریم به این مساله بپردازیم كه رهبر اركستر ملی باید چه ویژگی هایی داشته باشد. در همین رابطه با پیروز ارجمند، نوازنده سه تار، آهنگساز و مدیر كل پیشین دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت و گو كردیم.
این هنرمند روز سه شنبه به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: رهبر و مدیر اركستر ملی ایران باید كسوت استادی تمام داشته باشد تا بتواند بعنوان مرجع خود را ثابت كرده و دارای چنان پختگی شخصیتی و فنی باشد كه در تمامی موارد فصل الخطاب تصمیمات مدیریتی باشد و بتواند در مقابل تاثیرات منفی دخالت های نهادهای مدیریتی غیرمتخصص ایستادگی كند.
این آهنگساز ضمن اشاره ای گذرا به دوران رهبری فرهاد فخرالدینی در اركستر ملی گفت: به همین دلیل بود كه وقتی استاد فخرالدینی دید كه نهادهای دیگری در كار او مداخله می كنند از رهبری اركستر ملی انصراف داد.
آهنگساز فیلم سینمایی «سفر به چزابه» معتقد است، رهبر اركستر ملی باید به موسیقی ملی ایران اشراف كامل داشته و آهنگسازی تمام عیار باشد.
وی افزود: تجربه اركستر گلها، اركستر صبا و اركسترهای رادیو به ما ثابت كرده است كه این اركسترهایی زمانی موفق می شوند كه چوب رهبری در دستان آهنگسازی كاربلد قرار داشته باشد.
ارجمند با تاكید بر لزوم برخورداری رهبر اركستر ملی از خصوصیات بارز اخلاقی، گفت: یك رهبر اركستر باید سلوك ذاتی و معرفتی متناسب با شان موسیقی و موسیقیدانان ایرانی داشته باشد این خصوصیات از او شخصیتی موثر، قدرتمند و كاریزماتیك خواهد ساخت. رهبر اركستر باید یك اخلاقمدار پیشكسوت باشد كه این مقوله قدری با اصل جوانگرایی در تضاد خواهد بود اما زمانی كه به پیشینه این اركستر نگاه می كنیم بیش از قبل بر این اصل كه رهبر اركستر ملی باید موسیقیدانی پیشكسوت و دارای احترام باشد باور خواهیم آورد.
این آهنگساز در ادامه به نقش شورای همراهی كننده رهبر جدید اركستر ملی اشاره كرد و گفت: شورای هماهنگ كننده و همراهی كننده رهبر اركستر یا همان شورای فنی باید از افرادی متخصص در زمینه موسیقی تشكیل شود و این نباید یك تشكل اداری و فرمایشی باشد.
این آهنگساز با ابراز امیدواری برای این كه بنیاد رودكی این اركستر را به دست افراد متخصص بسپارد، گفت: رهبر اركستر ملی نباید چنان تمامیت خواه باشد كه بیش از 50 درصد رپرتوار اركستر را از آثار خود دستچین كند.
پیروز ارجمند با نگاهی به نقاط ضعف اركستر ملی از آغاز تا كنون گفت: حلقه مفقوده این اركستر نداشتن خروجی ملموس است. امروز از اركستر ملی از آغاز تا كنون جز اجراهای صحنه ای چیزی در اذهان نمانده و متاسفانه نه آلبومی ضبط شده و نه دی وی دی از اجراهای این اركستر در بازار موجود است. این یك اصل لازم و به شدت مهم است. كافیست ببینیم كه كشورهایی مانند مصر تا چه حد به ضبط و انتشار آثار صوتی و تصویری اركسترشان اهمیت داده اند و این امر تا چه حد در شناساندن اركسترهای مصری به جهان موثر بوده است. متاسفانه بخاطر نبود چنین آرشیو و خروجی هایی شناخت بین المللی از اركستر ملی ما به همان اجرای صحنه ای محدود شده است.
گفتوگو : علیرضا ایرانی نژاد
فراهنگ**9494** 9053
تهران – ایرنا- مدیركل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است رهبر جدید اركستر ملی باید چنان وجاهتی داشته باشد كه تصمیمش فصل الخطاب تمام تصمیمات مدیریتی قرار گیرد.