۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83322353
T T
۰ نفر
نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد حركتی رو به جلو بود

مشهد- ایرنا- معاون قرآن و عترت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد نسبت به دوره های پیشین آن به ویژه نمایشگاه پارسال، به لحاظ كمی و كیفی حركتی رو به جلو بود.

حجت الاسلام محمدتقی كاظمی نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد از 23 تا 30 اردیبهشت با 700 غرفه در گستره 18 هزار مترمربع با حضور فعالان قرآنی از 20 كشور جهان برپا شد.
وی ادامه داد: یكی از شاخصهای مهم نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد فضای وسیع آن بود كه در شبهای ماه رمضان فرصت مغتنمی را برای حضور خانواده ها و مخاطبان جامعه قرآنی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی این شهر بوجود آورد.
دبیر چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد گفت: رویكرد بین المللی و حضور فعالان قرآنی 20 ملیت از جهان اسلام به ویژه قاریان و ناشران برجسته ایرانی و خارجی را می توان از دیگر شاخصهای این نمایشگاه برشمرد.
وی افزود: هر شب از برگزاری نمایشگاه قرآن كرسی تلاوت با حضور 9 نفر از قاریان خارجی و 14 نفر از قاریان برجسته ایرانی اجرا شد كه بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.
حجت الاسلام كاظمی نسب ادامه داد: همچنین نشستهای قرآنی هر شب در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد با حضور دو نفر از اندیشمندان خارجی از كشورهای عمان و عراق و در مجموع 10 نشست نخبگانی با حضور اساتید دانشگاهها پیرامون موضوعات تخصصی قرآن و جهان اسلام برگزار شد.
وی گفت: 110 ناشر قرآنی شامل 15 ناشر خارجی در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد حضور داشتند كه كه علاوه بر عرضه تازه های انتشاراتشان، 45 ناشر دیگر بین المللی را زیر پوشش قرار داده بودند.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در طول ایام برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت مشهد 30 عنوان كتابهای جدید نیز رونمایی شدند كه مهمترین آنها كتابهای صوتی حوزه عفاف و حجاب هستند.
وی یكی دیگر از شاخصهای این رویداد فرهنگی را حضور پررنگ جوانان، نوجوانان و كودكان ذكر و بیان كرد: نهادهایی از جمله دبیرخانه كانونهای مساجد، اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و نیز آستان قدس رضوی در چارچوب نمایشگاه قرآن مشهد غرفه هایی را به كودكان و نوجوانان اختصاص دادند. این نهادها هر شب برنامه های معارفی و آموزه های دینی، قصه های قرآنی، تصویرسازی آیات قرآنی و آموزش نماز را به سبك و سیاق كودكانه یا در سطح نوجوانان اجرا كردند.
حجت الاسلام كاظمی نسب ادامه داد: از كل موسسات قرآنی كه در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد حضور داشتند رویكرد 10 موسسه طراحی برنامه هایی برای كودكان و نوجوانان بود.
وی گفت: حوزه علمیه مشهد نیز در این نمایشگاه از باب ارائه مشاوره های قرآنی و معرفی ظرفیتهای حوزه برای ترویج سبك زندگی قرآنی و مفاهیم دینی فعالیت چشمگیری داشت.
دبیر چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد افزود: دانشگاهیان نیز در این نمایشگاه حضوری پررنگ و غرفه های بیشتری نسبت به پارسال داشتند و فعالیت آنها در حوزه ارائه تازه های نشر و امور قرآنی دانشگاهها به خوبی در نمایشگاه منعكس شد.
وی ادامه داد: همچنین در مراسم پایانی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد 35 برگزیده 'جشنواره مطالعات گامی به سوی قرآن' مربوط به بخش دانشگاهیان با حضور مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای خراسان رضوی معرفی شده و از آنان تقدیر به عمل آمد.
حجت الاسلام كاظمی نسب در ادامه 'برنامه های جنبی' این رویداد فرهنگی را نیز از شاخصهای مهم آن توصیف و بیان كرد: اجرای سحرخوانی، پرده خوانی، نمایش تئاتر خیابانی، برپایی كارگاههای خوشنویسی كتابت قرآن، نمایش پویانمایی و فیلمهای كوتاه سینمای جوان توسط كمیته هنری با در اختیار داشتن 30 غرفه در نمایشگاه قرآن مشهد بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جذب كرد.
وی همچنین 'جشنواره غذای ملل' از دیگر برنامه های برجسته ذكر و بیان كرد: در این چارچوب 50 نوع غذای ویژه ماه مبارك رمضان از كشورهای مختلف جهان اسلام به بازدیدكنندگان معرفی شد.
معاون اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه گفت: 12 غرفه برتر بخشهای كودك، بین الملل، عفاف و حجاب، ناشران داخلی، رسانه قرآنی، هنری، موسسات قرآنی، نشر دیجیتال، ناشران خارجی، تشكل مردمی و كانونهای مساجد در مراسم پایانی نمایشگاه قرآن مشهد مورد تقدیر قرار گرفتند.
7489/1858