۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۳۷
کد خبر: 83323032
T T
۰ نفر
زورآزمايي جديد مكرون و لوپن بر سر انتخابات پارلمان اروپا

تهران - ايرنا - درحالي كه تنها دو روز به برگزاري انتخابات پارلماني اروپا زمان باقي مانده است، زورآزمايي 'امانوئل مكرون' رئيس جمهوري فرانسه و 'مارين لوپن' رقيب انتخاباتي وي، وارد مرحله تازه اي شده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز از پاريس، انتخابات پارلماني اروپا براي انتخاب نمايندگان كشورهاي عضو اتحاديه در آن، در فرانسه، يكبار ديگر امانوئل مكرون و مارين لوپن را در مقابل يكديگر قرار داده است.
براساس آخرين نظرسنجي ها، دو فهرست ارائه شده ازسوي مكرون و لوپن، از اقبال برابر برخوردار هستند و براي به دست آوردن كرسي هاي بيشتر در پارلمان اروپا تلاش مي كنند.
به نظر مي رسد دو رقيب ديرينه، تمام تلاش خود را به كار بسته اند تا نمايندگاني بيشتري از احزاب خود وارد پارلمان اروپا كنند.
در اين ميان مارين لوپن كه حزب 'اجتماع ملي' را رهبري مي كند، دست بر روي نقطه ضعف مكرون گذاشته و علت اعتراض هاي اخير جليقه زردها در بسياري از شهرهاي فرانسه را ناكارآمدي و بي كفايتي مكرون و حزبش اعلام كرده است.
لوپن رهبر راستي هاي افراطي فرانسه معتقد است كه اوضاع در مقايسه با انتخابات رياست جمهوري سال 2017 تغيير كرده است.
وي اميدوار است كه از حزب مكرون در انتخابات پارلماني اروپا پيشي گيرد و حزب رئيس جمهوري فرانسه را به جايگاه دوم سوق دهد.
رئيس جمهوري فرانسه نيز در واكنش به اين موضوع، كارنامه نمايندگان حزب 'اجتماع ملي' در پارلمان اروپا را هدف رگبار سنگين انتقادات خود قرار داده و آن را مصيبت بار خواند.
احزاب راست افراطي در اروپا نيز كه در چند سال اخير در بسياري كشورها قدرت فراوان يافته‌اند، اينك با برگزاري گردهمائي‌ها و هماهنگ كردن برنامه‌ها در جستجوي تشكيل يك گروه گسترده در پارلمان اروپا هستند. نزديكي آنان به ولاديمير پوتين و حمايت دونالد ترامپ و اطرافيان او از اين حزب، نشانه‌هاي هشداردهنده‌اي در نگاه نيروهاي مخالف آنان است كه از يادآوري پياپي آن پرهيز نمي‌كنند.
حضور 'استيو بنن' مشاور پيشين دونالد ترامپ در پاريس، در آستانه انتخابات اروپا يكبار ديگر فرصت انتقاد از حزب 'اجتماع ملي' را فراهم ساخت. استيو بنان كه از جنبش‌هاي راست افراطي در اروپا حمايت مي‌كند، در گذشته در جهت كسب منابع مالي براي حزب مارين لوپن تلاش كرده بود. مارين لوپن صبح امروز هر چند در برابر پرسش روزنامه نگاران، اين ارتباط را رد نكرد، اما منكر نقش او در كارزار انتخاباتي حزب خود شد.
حزب 'اجتماع ملي' در شعارها و بيانيه‌هاي مبارزاتي خود از مردم خواسته است با شركت در انتخابات، عليه مكرون و حزبش راي دهند.
مكرون اين انتخابات را كه از پنجشنبه هفته جاري آغاز مي شود و تا يكشنبه هفته آينده ادامه دارد، مهمترين انتخابات پارلماني اروپا از زمان اولين انتخابات اين پارلمان در سال 1979ميلادي دانسته و هشدار داده كه اتحاديه اروپا با تهديد موجوديتي مواجه است.
تعداد شركت كنندگان در انتخابات هاي پارلماني اتحاديه اروپا از سال 1979، در هر دوره كاهش يافته و رهبران اين اتحاديه اميدوارند كه دورنماي خروج انگليس از اتحاديه و رسوايي راستگرايان اتريشي، راي دهندگان را بسيج كند.
«ژان كلود يونكر» رئيس كميسيون اروپا نيز در همايشي در وين از اروپايي ها خواست در جايي كه ارزش جنگيدن دارد، مبارزه كنند.
شبك**اروپام**9041**1392