۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱
کد خبر: 83323532
T T
۰ نفر
كسب رتبه نخست صيد در ايران توسط صيادان سيستان و بلوچستان

چابهار- ايرنا- بيش از 25 هزار صياد شهرستانهاي چابهار و كنارك استان سيستان و بلوچستان در يك سال گذشته با 340 هزار تن صيد رتبه نخست صيد در ايران را كسب كردند.

به گزارش ايرنا آمار صيد هر سال در نشست كميته علمي آمار صيد سازمان شيلات ايران بررسي و در نيمه نخست سال بعد تصويب و تعيين مي شود.
اين كميته پس از بررسي آمار و جمع بندي هاي لازم از بنادر صيادي سراسر كشور مجموع ميزان صيد سال 1397 صيادان چابهار و كنارك را حدود 340 هزار تن اعلام كرد.
صيادان چابهار و كنارك از سال 1394تاكنون بصورت متوالي آمار نخست صيد را كسب كرده اند كه اين خود نشان از تلاش و كوشش صيادان در استفاده از ظرفيت درياست.
سال 1394 سيستان و بلوچستان با 231 هزار تن صيد، سال 1395با 251 هزار تن، سال 1396حدود 302 هزار تن صيد و سال 1397حدود 340 هزار تن براي چهارمين سال رتبه نخست كشور را كسب كردند.

**فعاليت صيادان در 11 اسكله و جايگاه تخليه صيد چابهار و كنارك
11 بندر ماهيگيري و جايگاه تخليه صيد شامل تيس، كنارك، رمين، زرآباد، پزم، چابهار، بريس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهاي چابهار و كنارك براي صيد و صيادي فعالند.
همچنين 6 شهرك و ناحيه صنعتي و بيش از 100 واحد توليدي صنايع شيلاتي در سيستان و بلوچستان فعال هستند.
معاون صيد و بنادر ماهيگيري اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كسب مقام نخست صيد در چهار سال متوالي(از سال 1394تاكنون) نشان از توجه عميق دولت در تامين زيرساخت هاي صيد و صيادي در اين استان است.
مهرداد ميرزايي افزود: چابهار و كنارك با دارا بودن 42 درصد سهم صيد در ميان استانهاي جنوبي، 40 درصد سهم صيد ايران و تامين بيش از 60 درصد ماهيان صنعتي نقش مهم و بسزايي در اشتغالزايي و اقتصاد كشور ايفا مي كنند.
وي بيان كرد: در يك سال اخير با تمهيدات و برنامه ريزي هاي انجام شده و با همكاري، حمايت مسئولان و دستگاههاي دست اندر كار، فراهم كردن شرايط دريا روي و سوخت مورد نياز سبب رشد ميزان صيد با آمار بيش از 340 هزار تن شده كه در مقايسه با سالهاي گذشته رشد خوبي داشته است.
قائم مقام اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: بيش از 25 هزار صياد در قالب 35 تعاوني صيادي در آبهاي ساحلي شهرستانهاي كنارك و چابهار به وسيله حدود هزار فروند لنج و هزار و 500 فروند قايق مشغول صيد و صيادي هستند.
وي از مهمترين نيازهاي صيادان و بنادر صيادي را لايروبي بنادر، بهسازي، برقرساني و آسفالت محوطه و مسير راه عنوان كرد.
ميرزايي تصريح كرد: چابهار با موقعيت راهبردي، بزرگترين بندر اقيانوسي كشور است و اهميت زيادي براي سرمايه ‌گذاران ايراني و كشورهاي همسايه و حاشيه اقيانوس هند دارد.

**لنج ها براي صيد 45 روز در دريا هستند
معمولا هر لنج برودتي حدود 45 روز تا يك ماه در درياست و در طول فصل صيد سه تا چهار بار مي توانند صيد را انجام دهد.
حدود 500 لنج برودتي در آبهاي ساحلي چابهار و كنارك از شهريور صيد خود را آغاز و تا خرداد سال بعد ادامه دارد.
همچنين فصل صيد براي بيش از 400 لنج يخي در طول سال است ولي لنج برودتي در تير و مرداد استراحت دارند و در نيمه دوم شهريور پس از استراحت و بازسازي و تعمير لنج بار ديگر به دريا مي روند.

**اشتغال 15 تا 25 نفر در هر لنج
در لنج هاي برودتي 15 تا 25 نفر، قايق 2 نفر و لنج هاي يخي هفت تا 10 نفر مشغول به كار هستند.
معمولا هر لنج برودتي حدود 45 روز تا يك ماه در درياست و درطول فصل صيد سه تا چهار بار مي توانند صيد را انجام دهد.
در لنج هاي برودتي 15 تا 25 نفر، قايق 2 نفر و لنج هاي يخي هفت تا 10 نفر مشغول به كار هستند.

**حضور لنج هاي سيستان و بلوچستان در صيدگاههاي مشترك
لنج هاي برودتي در صيدگاه هاي مشترك صيد مي كنند.
اين لنج ها بيشترين اشتغال را در حوزه صيد و صيادي ايجاد كرده اند.
چابهار و كنارك منطقه اي بالقوه براي صيد و صيادي است به طوريكه 36 درصد صيد آبهاي جنوب كشور، 31 درصد صيد كل كشور، 20 درصد كل توليد آبزيان كشور(صيد و آبزي پروري)، داراي رتبه دوم صيد در اقيانوس هند بعد از اندونزي، رتبه نخست صيد در غرب اقيانوس هند و تامين كننده بيش از 70 درصد تن ماهيان كشور است.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان به سبب گستردگي منابع آبي داراي 2 اداره كل شيلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان(آبهاي داخلي) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظيفه كنترل و حمايت از منابع آبي داخلي و اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهاي درياي عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از سه شهر به نام هاي چابهار،پلان و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3213