۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۵
کد خبر: 83323934
T T
۰ نفر
درمان بیماری های مزمن خطر ابتلا به فشار خون را كاهش می دهد

ساری - ایرنا - فوق تخصص جراحی قلب یكی از عوامل اصلی افزایش فشار خون را وجود بیماری های زمینه ای دانست و تاكید كرد : درمان بیماری های مزمن اولیه خطر افزایش فشار خون را كاهش می دهد.

دكتر شروین ضیابخش طبری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : در برخی از موارد بیماری های زمینه ای ممكن است باعث افزایش فشار خون شود كه به صورت ناگهانی ظاهر می شود و شدن آن نیز زیاد است.
وی قطع تنفس هنگام خواب ، بیماری های كلیوی و فوق كلیوی، تیروئید و برخی بیماری های مادرزادی و نیز بیماری های قلبی عروقی را از جمله بیماری های زمینه ای معرفی كرد كه در افزایش فشار خون در افراد نقش دارند.
دكتر ضیابخش گفت : همچنین مصرف داروهای ضد بارداری، سرماخوردگی و داروهای ضد التهاب كه اغلب بدون نسخه پزشك مصرف می شود از مواردی هستند كه باعث افزایش فشار خون می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشكی مازندران تنها راه تشخیص فشار خون را اندازه گیری آن دانست و افزود : براساس نتایج آن اقدامات كنترل فشار خون انجام خواهد شد.
وی درباره میزان فشار خون نرمال نیز توضیح داد : هرگاه فشار خون سیستولیك یا كمینه زیر 120 میلی متر جیوه و دیاستولیك یا بیشینه زیر 80 میلی متر جیوه باشد ، فشار خون فرد نرمال است ولی چنانچه فشار خون سیستولیك از 120 یا 130 میلی متر افزایش یابد ، موضوع فشار خون مصداق می یابد كه از حفیف شروع می شود تا درجات حاد دسته بندی می شود.
این فوق تخصص جراحی قلب با اعلام این كه فشار خون سیستولیك بالاتر از 130 و دیاستولیك بالاتر از 90 میلی متر باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد ، گفت : در صورتی كه فشار خون سیستولیك بالاتر از 180 و دیاستولیك بالاتر از 120 باشد در این صورت به آن حمله حاد فشار خون گفته می شود كه نیازمند رسیدگی فوری و اورژانسی دارد.
وی افزود : فشار خون سیستولیك یك دیزفاكتور مهم و قوی بیماری های قلبی و عروقی در افراد بالاتر از 50 سال است و با افزایش سن در بسیاری از افراد به خاطر خشكی شرایین بزرگ فشار خون به این عارضه مبتلا می شوند.
دكتر ضیابخش با هشدار در این مورد كه ریسك مرگ بر اثر سكته مغزی و ایست قلبی با هر 20 میلی متر افزایش فشار خون سیستولیك و یا 10 میلی متر دیاستولیك در افراد دارای سن بین 40 تا 89 سال دو برابر خواهد بود ، گفت : بسیاری از مردم با داشتن فشار خون بالا هیچ علائم و نشانه ای ندارند و تعداد كمی از این بیماران با فشار خون بالا ممكن است دچار سردرد، تنگی نفس و یا خونریزی بینی شوند و این علائم تا افزایش فشار خون بالا خود را نشان نمی دهد و اینجاست كه نیاز به غربالگری و یا اسكرین پیش از موعد فشار خون ضروری می شود.
این جراح قلب افزود : افزایش وزن و چاقی، عدم وجود پتاسیم در مواد غذایی، مصرف الكل و دخانیات، استرس در كار و مشكلات روحی و روانی، عدم فعالیت های بدنی منظم و بدون برنامه می تواند از مورادی باشد كه باعث افزایش فشار خون در افراد شود.
ضیابخش طبری با تاكید بر این كه برای پیشگیری از افزایش فشار خون كافی است عوامل خطر ساز كاهش یابد ، توضیح داد : البته سن و سابقه فامیلی را نمی توان دست كاری كرد ، لذا باید با كاهش وزن، ورزش های منظم و عدم مصرف دخانیات و نیز اندازه گیری مرتب فشارخون جلوی بروز این بیماری خطر ساز را گرفت چرا كه بسیاری از این بیماران در اندازه گیری تصادفی فشار خون متوجه این بیماری خواهند شد.
7343/1654
۰ نفر