۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۴۷
کد خبر: 83324254
T T
۰ نفر
رسانه ها در معرفي فرهنگ دفاع مقدس نقش موثري دارند

قم- ايرنا- مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم، با اشاره به نقش رسانه ها در زمينه ترويج و معرفي فرهنگ دفاع مقدس گفت: جوانان امروز، دوران دفاع مقدس را درك نكرده اند، از اين رو بايد رسانه ها براي درك اين دوران از سوي نسل جوان تلاش فراواني انجام دهند.

به گزارش ايرنا، سيد موسي حسيني كاشاني روز چهارشنبه در نشست اصحاب رسانه با موضوع «رسانه، دفاع مقدس و مقاومت» در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگي – هنري شهيد سيد مرتضي آويني افزود: بيان خاطره هاي هشت سال دوران دفاع مقدس و زنده نگه داشتن فرهنگ ايثار و شهادت بسيار ضروري است و بايد اين موضوع مهم مورد توجه همه قرار بگيرد.
وي خاطرنشان كرد: گاهي يك خاطره، يا يك فريم عكس و يا يك فيلم كوتاه؛ حال و هواي عجيبي را از دوران هشت سال دفاع مقدس براي نسل كنوني ترسيم مي‌ كند و اين براي جوانان بسيار ارزشمند است.
وي گفت: افتخارهاي بسيار بزرگي از دوران دفاع مقدس وجود دارد، اما نسل كنوني تنها خبرهايي از آنان را مي ‌شنود و با فضاي آن روزها آشنايي چنداني ندارد و براي نسلي كه فضاي جنگ را تجربه نكرده‌ است، بايد به طور ملموس حال و هواي آن روزها را تداعي شود و آنها را با فضاي ايثار و شهادت آشنا كنيم و تاثيرگذاري درستي داشته باشيم.
حسيني با بيان اين كه مستندسازان و عكاسان خبري دوران دفاع مقدس جايگاه بسيار ارزشمندي دارند و اين افراد و خاطرات آنها همچون گنجينه اي ارزشمند است، گفت: بايد از اين افراد تجليل كنيم و از آثار آنها به طور مناسب بهره ببريم.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم خاطرنشان كرد: اميدواريم، شاهد افزايش فعاليت ‌ها در عرصه معرفي و تبيين فرهنگ شهادت، ايثار و دفاع مقدس باشيم و آثار ماندگار و فاخري در اين عرصه به ثبت برسد.
وي گفت: دشمنان به دنبال بهانه و فرصتي هستند تا به انقلاب اسلامي ايران خدشه ‌اي وارد كنند كه به طور حتم در اين كار ناكام مي مانند و درخت تنومند انقلاب اسلامي كه با خون شهيدان آبياري شده است، همچنان استوار و پايدار خواهد ماند.

** ميثم آقاجان پور تصويربردار فيلم مستند «براي نُبُل، براي الزهرا» در جبهه هاي مقاومت نيز در اين مراسم، با اشاره به عكس ها و فيلم هاي تهيه شده در دوران دفاع مقدس گفت: امروز فيلم ها و عكس هاي تهيه شده در آن زمان از جمله توسط گروه شهيد سيد مرتضي آويني، بهترين سند براي معرفي فرهنگ دفاع مقدس هستند.
وي با تاكيد بر پيروي از راه شهدا خاطرنشان كرد: لازم است تا رشادت ها و ايثارگري هاي شهيدان و رزمندگان مدافع حرم مطهر حضرت زينب كبري(س) را با تهيه فيلم و عكس به مردم معرفي كنيم.

** همچنين علي بيطرفان از فيلمسازان دوران دفاع مقدس در اين آيين، با بيان خاطره هايي از آن دوران گفت: با استفاده از فيلم ها و عكس هاي تهيه شده در دوران دفاع مقدس مي توان، خاطرات و تجربه هاي آن زمان را براي نسل جديد بازگو كرد.
وي با بيان اين كه بارها در جبهه ها شاهد اخلاص و رشادت هاي شهيدان و رزمندگان بوده ايم، خاطرنشان كرد: امروز در مي يابيم كه ثبت و ضبط آن لحظه ها، چقدر ارزشمند بوده و تاثيرگذار است.

** رضا رحيمي تنها ،يكي ديگر از پيشكسوتان فيلمسازي و عكاسي در دوران دفاع مقدس در اين مراسم، با بيان خاطرات خود گفت: در آن زمان، امكانات و فناوري امروز مانند دوربين هاي ديجيتال وجود نداشت و با امكانات كم و در شرايط سخت توانستيم گوشه اي از دلاورمردي هاي شهدا و رزمندگان را ثبت و ضبط كنيم.

** همچنين حسن عنايتي يكي ديگر از پيشكسوتان فيلمسازي در دوران دفاع مقدس در اين نشست گفت: حدود 40 تن از دوستان ما در دوران دفاع مقدس در واحد تبليغات و سمعي – بصري لشكر 17 علي ابن ابيطالب(ع) سپاه قم در ثبت لحظات آن دوران همكاري داشتند.
وي با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان خاطرنشان كرد: در اين واحد چهار شهيد به نام هاي جواد گلفشان، اسماعيل شريعت پور، مهدي شريفي و گلستاني تقديم انقلاب اسلامي ايران شد.
وي با بيان اين كه بايد كوشش كرد تا رشادت هاي رزمندگان دوران دفاع مقدس را براي نسل جوان بازگو شود، افزود: امروز ما ميراث دار سال هاي دفاع مقدس هستيم و بايد با استفاده از سلاح هنر و رسانه ها و فناوري هاي جديد با توطئه ها و نقشه هاي دشمن مقابله كنيم.
نشست اصحاب رسانه با «موضوع رسانه، دفاع مقدس و مقاومت» به همت بسيج رسانه با حضور تعدادي از پيشكسوتان عرصه فيلمسازي و عكاسي دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت و اصحاب رسانه استان قم برگزار شد.
در پايان اين نشست از سوي بسيج رسانه و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم از رضا رحيمي تنها، علي بيطرفان، حسن عنايتي و ميثم آقاجان پور به عنوان فيلمسازان پيشكسوت دفاع مقدس و مدافعان حرم تقدير و سپاسگزاري شد.
7406/ 6133/