۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۴۱
کد خبر: 83325268
T T
۰ نفر

گردهمايي مردمي براي نجات شاهوار برگزار شد

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۴۱
کد خبر: 83325268
گردهمايي مردمي براي نجات شاهوار برگزار شد

شاهرود-ايرنا- جمعي از مردم شاهرود ظهر پنجشنبه در برابر اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان شاهرود گرد آمده و جلوگيري از فعاليت معدن بوكسيت تاش را خواستار شدند.

به گزارش ايرنا، صدها تن از مردم شاهرود و بسطام در حمايت از تصميم فرماندار شاهرود مبني بر تعطيلي معدن بوكسيت تاش و در اعتراض به فعاليت غيرقانوني اين معدن در برابر اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان شاهرود تجمع كرده و پس از آن با حضور در دامنه كوه شاهوار و در ابتداي جاده معدن، زنجيره انساني تشكيل دادند.
با اتمام مجوز فعاليت اين معدن، 18 اسفند سال گذشته و با اعلام فرماندار شاهرود، معدن بوكسيت تا حصول نتيجه قانوني و عمل به تعهدهايي كه شركت بهره بردار دارد به صورت موقت تعطيل شد. با اين وجود بنابر گزارش هاي مردمي، از آن زمان اين معدن به فعاليت خود به صورت غيرقانوني ادامه داده است.
تاكنون علاوه بر تجمع هاي مردمي در اعتراض به فعاليت اين معدن، مسئولان شهرستان شاهرود از جمله فرماندار، امامان جمعه، اعضاي شوراي شهر شاهرود و بسطام و همچنين نماينده مردم شاهرود و ميامي در مجلس شوراي اسلامي اظهار نظر كرده وتعطيلي معدن را خواستار شدند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان سمنان نيز چندي پيش با بيان اينكه اين اداره كل قائل به تعطيلي كامل معدن بوكسيت شاهوار است، از به خدمت گرفتن وكيلي از سوي اداره حفاظت محيط زيست شهرستان شاهرود براي رسيدگي به اين موضوع خبر داد.
در گردهمايي امروز مردمي كه ابتدا در مقابل اداره منابع طبيعي و سپس در دامنه كوه شاهوار برگزار شد، مردم رسيدگي بيشتر به اين موضوع از سوي مدير كل منابع طبيعي استان و مديرعامل آب منطقه اي را خواستار شدند.
حضور در گلزار شهداي شاهرود نيز پايان بخش اين برنامه بود.
به گزارش ايرنا، كوه شاهوار با ارتفاع سه هزار و 945 متر بلندترين قله در قسمت شرقي رشته‌ كوه البرز است، شاهوار در شمال شهرستان شاهرود و در مرز 2 استان گلستان و سمنان واقع شده است.
اين كوه علاوه بر آن كه از مهمترين تامين كنندگان آب شهرستان شاهرود و روستاهاي كوهپايه آن است، يكي از رويشگاه ‌هاي ارزشمند سرو ‌كوهي يا اُرس نيز محسوب مي‌شود، از سوي ديگر، اين قله نزد اهالي شاهرود به عنوان يكي از نمادهاي طبيعي اين شهرستان شناخته مي‌شود و همواره مورد توجه است.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارش خود در تاريخ 25 شهريور با عنوان «بررسي چالش هاي زيست محيطي و اجتماعي معدن بوكسيت تاش» اعلام كرد: ادامه فعاليت معدن بوكسيت تاش به اين شكل، مي تواند علاوه بر وارد كردن ضربه هاي جبران ناپذير به طبيعت منطقه، حيات مردم را نيز در معرض تهديد قرار دهد.
اين مركز در گزارش خود در سه بخش به معرفي معدن بوكسيت تاش، چالش هاي زيست محيطي و اجتماعي اين معدن و بررسي روند قانوني اكتشاف و بهره برداري از آن پرداخته و در نهايت راهكار ارائه كرده است.
تهديد منابع آب زيرزميني منطقه، آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني، از بين رفتن مراتع، در خطر قرار گرفتن حيات وحش منطقه، ايجاد ريزگرد و گرد و غبار، از بين رفتن جاذبه اصلي گردشگري منطقه، از بين رفتن پوشش گياهي و درختان و نيز چالش مديريت پسماند و ايجاد سيلاب در اثر تلنبار مواد باطله در مسير آب و دره ها از جمله سرفصل هاي بخش دوم اين گزارش است.
7359/6167