۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 1020
کد خبر: 83326365
T T
۰ نفر

قنات سامان 180 هکتار باغ را سیراب کرد

۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۸
کد خبر: 83326365
 قنات  سامان 180 هکتار باغ را سیراب کرد

شهرکرد- ایرنا- مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: قنات قدیمی شهرستان سامان پس از چهار سال بی آبی ، امسال 180 هکتار از باغات زیر دست منطقه را سیراب کرد.

غلامرضا ذاکری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قنات لقدنبه که در گذشته با دبی بیش از ۲۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی داشت، در اثر تشدید پدیده خشکسالی در ۴ سال گذشته به طور کامل خشک شده بود که در سال زراعی جاری با دبی آب ۷۰ لیتر در ثانیه دوباره احیا شد.


وی، وسعت باغات بادام و گردو که در گذشته از قنات یادشده آبیاری می‌شد را ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و تصریح کرد: با خشک شدن این منبع آبی، بخشی از آب مورد نیاز باغات به صورت پمپاژ تأمین می‌شد.


مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: کارشناسان معتقداند بارش‌های مساعد در سال زراعی جاری و احیای قنات لقدنبه، باعث فعالیت دوباره آن در سال جاری شده است.


ذاکری، قدمت قنات لقدنبه سامان را بیش از ۴۰۰ سال دانست و گفت: ۸۴۰ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در اثر خشکسالی ۸۰ درصد آنها سال گذشته کم آب و خشک شد.
به گفته وی، مرمت و احیای بخش عمده‌ای از قنوات این استان در دستورکار قرار دارد که با تامین اعتبار در کمترین فرصت، لایروبی قنوات اولویت دار استان دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی، شیلات و دامی به عنوان قطب کشاورزی کشو محسوب می‌شود.
۶۱۹۹