به گزارش روز سهشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «نارسا خوانی» از اختلالات خواندن در کودکان است. در این اختلال کودک در شناسایی حروف و واژگان مشکل دارد و نمیتواند بخشهای مختلف کلمات را به درستی پیوند دهد.
محققان دانشگاه اصفهان برای درمان این اختلال از فناوری کمک گرفتند و نرمافزاری در این زمینه طراحی کردند.
مجری این طرح پژوهشی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، بیان کرد: دو روش سنتی برای درمان «نارسا خوانی» وجود دارد؛ روش نخست «چند حسی» است به این صورت که حسهای مختلف کودک همچون شنوایی، بینایی و لامسه درگیر میشود تا مشکل در خواندن کلمه مورد نظر رفع شود. روش بعدی که «آگاهی واج شناختی» نام دارد کمک میشود تا با شناساندن واجها کودک در خواندن موفقتر عمل کند.
جواد راستی ادامه داد: اما اکنون با ظهور فناوریهای جدید میتوان از این موقعیت بهره برد تا رنگ و بویی جدید به روشهای سنتی داد. در این طرح نیز از دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بهره بردیم و دو نرمافزار طراحی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره نرمافزار واقعیت مجازی گفت: کودک در این نرمافزار با زدن عینک مخصوص روی چشمهایش در فضای مجازی کلماتی که در خواندن آنها مشکل دارد را میبیند، میشنود و حتی میتواند آن کلمات را روی تخته مجازی بنویسد. پس به او کمک میشود تا مشکل خود را نهادینه کند. اکنون نرمافزار در مرحله تست توسط دانشجویان روانشناسی و مقایسه با روشهای سنتی قرار دارد.
علمی ** ۹۳۴۰** ۱۰۵۵
نظر شما